Skruva banåkabil
Förlänga drivaxel med sänkt bil?
500 besök totalt
1, 2   >>
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
Vi har bekymmer med drivaxlar som inte verkar gilla att bilen är sänkt. Bilen är en Peugeot 206 så McPherson.

Möjligheten att ändra drivaxelns längd togs upp. Givetvis är enklaste lösningen att höja bilen men COG ju viktig att hålla låg och det ser ju mer racing ut med.

Är det någon här som har koll på hur det funkar, jag försöker precis sätta mig in i hur det funkar.

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5332



Kapa axeln på lämplig plats, upp med stumparna i svarv och räta till ändarna, svarva en rörstump/hylsa i lämpligt stål som styr utanpå drvaxeln. Loppa ihop, testa kör den i svarven mot roterande dubb så den håller sig tillräckligt vobbelfri, helsvetsa.

När du vet att resultatet blev som tänkt, så kan du ju alltid skicka den nu rätta axeln till tex dione lr motsvarande som hlr en hekr ny axel i bättre stål med din hemmabyggda som mall

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
knotan skrev:
Kapa axeln på lämplig plats, upp med stumparna i svarv och räta till ändarna, svarva en rörstump/hylsa i lämpligt stål som styr utanpå drvaxeln. Loppa ihop, testa kör den i svarven mot roterande dubb så den håller sig tillräckligt vobbelfri, helsvetsa.

När du vet att resultatet blev som tänkt, så kan du ju alltid skicka den nu rätta axeln till tex dione lr motsvarande som hlr en hekr ny axel i bättre stål med din hemmabyggda som mall


Kanon, låter ju görbart. Hur mäter jag lättast hur mycket vi ska ändra längden?

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5332



Antingen praktiskt mäta sig fram , vilket man nog måste se "på plats" hur man ska få till.

Annars är det väll någon slags trigonometri och räkna fram nya längden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4335



Är problemet att drivknuten bottnar åt nått håll?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
super7 skrev:
Är problemet att drivknuten bottnar åt nått håll?


//Nisse



Teoretikern säger det till mig.

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4335



sweanders skrev:
super7 skrev:
Är problemet att drivknuten bottnar åt nått håll?


//Nisse



Teoretikern säger det till mig.

thumbs up

Och praktikerna provar sig fram

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
super7 skrev:
sweanders skrev:
super7 skrev:
Är problemet att drivknuten bottnar åt nått håll?


//Nisse



Teoretikern säger det till mig.

thumbs up

Och praktikerna provar sig fram


Givetvis, men jag har inte hunnit lasta av bilen ännu.

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
pson
Växjö
Här sen Jun 2019
Inlägg: 15



Vi har kört 8 st 8 timmars med hyfsat låg 206 utan problem. Men vi har justerbara topplagringar för mer camber. Så då kompenserar nog det

_________________
P H I L I P P E R S S O N
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 30



Förlänga. Tjock bricka mellan Drivknuten och lager. Sen hitta en lägre mutter som går att låsa. Du ska ha spel på axeln när den fjädrar in. Hoppar den ur kanske den fjädrar ut för mkt. Då får du göra ngn form av stopp så den inte kan fjädra ut för mkt.

_________________
Niklas Rosenberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
pson skrev:
Vi har kört 8 st 8 timmars med hyfsat låg 206 utan problem. Men vi har justerbara topplagringar för mer camber. Så då kompenserar nog det


Vi har också justerbara topplgringar, har kikat lite mer och det blir nya motorfästen och en liten höjning fram. Tror det har rört sig för mycket helt enkelt.

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
nkro skrev:
Förlänga. Tjock bricka mellan Drivknuten och lager. Sen hitta en lägre mutter som går att låsa. Du ska ha spel på axeln när den fjädrar in. Hoppar den ur kanske den fjädrar ut för mkt. Då får du göra ngn form av stopp så den inte kan fjädra ut för mkt.


thumbs up

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
pson skrev:
Vi har kört 8 st 8 timmars med hyfsat låg 206 utan problem. Men vi har justerbara topplagringar för mer camber. Så då kompenserar nog det


Hur låg är er bil? Typ från skärmkant till navcentrum för att få en ungefärlig uppfattning.

Här är en bild på vår.


_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
pson
Växjö
Här sen Jun 2019
Inlägg: 15



sweanders skrev:
pson skrev:
Vi har kört 8 st 8 timmars med hyfsat låg 206 utan problem. Men vi har justerbara topplagringar för mer camber. Så då kompenserar nog det


Hur låg är er bil? Typ från skärmkant till navcentrum för att få en ungefärlig uppfattning.

Här är en bild på vår.



Din är nog något lägre. Vi har ca 26 cm mellan centrum och skärmkant

_________________
P H I L I P P E R S S O N
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
pson skrev:
sweanders skrev:
pson skrev:
Vi har kört 8 st 8 timmars med hyfsat låg 206 utan problem. Men vi har justerbara topplagringar för mer camber. Så då kompenserar nog det


Hur låg är er bil? Typ från skärmkant till navcentrum för att få en ungefärlig uppfattning.

Här är en bild på vår.



Din är nog något lägre. Vi har ca 26 cm mellan centrum och skärmkant


Vi mäter nog annorlunda, eller så har jag masserat rejält. 30 cm på bilden...

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
pson
Växjö
Här sen Jun 2019
Inlägg: 15



sweanders skrev:
pson skrev:
sweanders skrev:
pson skrev:
Vi har kört 8 st 8 timmars med hyfsat låg 206 utan problem. Men vi har justerbara topplagringar för mer camber. Så då kompenserar nog det


Hur låg är er bil? Typ från skärmkant till navcentrum för att få en ungefärlig uppfattning.

Här är en bild på vår.



Din är nog något lägre. Vi har ca 26 cm mellan centrum och skärmkant


Vi mäter nog annorlunda, eller så har jag masserat rejält. 30 cm på bilden...



[/img]

_________________
P H I L I P P E R S S O N
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5332



Sitter växelådans medbringare över eller under centrum på hjulet i rideheight?? Åt vilket håll lutar drivaxeln orginal resp nu?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
pson skrev:
sweanders skrev:
pson skrev:
sweanders skrev:
pson skrev:
Vi har kört 8 st 8 timmars med hyfsat låg 206 utan problem. Men vi har justerbara topplagringar för mer camber. Så då kompenserar nog det


Hur låg är er bil? Typ från skärmkant till navcentrum för att få en ungefärlig uppfattning.

Här är en bild på vår.



Din är nog något lägre. Vi har ca 26 cm mellan centrum och skärmkant


Vi mäter nog annorlunda, eller så har jag masserat rejält. 30 cm på bilden...



[/img]


_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
knotan skrev:
Sitter växelådans medbringare över eller under centrum på hjulet i rideheight?? Åt vilket håll lutar drivaxeln orginal resp nu?


Ska se när jag får in den i verkstaden. Lite annat i vägen.

Funderar på om jag kan höja motorn ett par centimeter. Fästena ser ut att tillåta det. Men säkert något annat som kärvar då iofs

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7670



Alltså vill du förlänga axeln?
Är det inte korta den?

Om den bottnar i knutar och medbringare!?

Sitter motorn fast i sidled.
Inte helt ovanligt att när det rör sig kraftigt med motor och låda kan det förvärra läget.

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8652


Trådstartare
Lillen skrev:
Alltså vill du förlänga axeln?
Är det inte korta den?

Om den bottnar i knutar och medbringare!?

Sitter motorn fast i sidled.
Inte helt ovanligt att när det rör sig kraftigt med motor och låda kan det förvärra läget.


Har kollat lite idag och det blir bättre fästen och en höjning först. Det rör sig rätt mycket.

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
Förlänga drivaxel med sänkt bil?
500 besök totalt
1, 2   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >