Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla Wagon 2003-TRD wannabe
1, 2   >>
2900 besök totalt
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Ja som sagt..inser med ett pågående husbygge och dubbla boenden att det knappast finns utrymme för en racebil,trackdaybil just nu iaf i budgeten. Så då får man ta det man har och vara nöjd...NEJ det går ju INTE ..alltså det där sista VARA NÖJD.
Jag har aldrig varit nöjd med någon bil eller båge jag haft..därav att det passerat 57bilar och 8 hojjar på drygt 20 år.
Så vad har vi att jobba med för att få en roligare vardagsbil som tål att pendlas ca 18 mil om dagen med som också skall klara av en o annan körning till o från Norrland(ca 240mil ToR).
Jo vi har då en styck slitvarg a la Toyota Corolla Wagon från sent 2003 med hela 100 vilda hästar som varvar ordentligt på motorvägen(läs 4000 varv i 120km/h).
Denna vill jag göra lite styvare,lite piggare samt få den att låta lite mera iaf så man får känslan av lite racebil:-).
Det som redan är gjort är ett gammalt klassiskt knep som jag fått från en Toyota mekaniker, nämligen att sätta ett stort extrahål i luftburken då den tydligen är för liten för att ge tillräckligt med luft till motorn ,men som av utrymmesskäl inte gjordes större....döm om min förvåning när bilen plötsligt drog 0,15 mindre per mil (drar nu ca 0,58), när färgen på stiften gick från nästan svart till chokladbruna(dvs blandningen blev mer rätt)samt att den upplevs mycket piggare.

*skulle behöva göra den mindre svajjig och funderar på antingen lägre chassisättning eller styvare krängare..förmodligen både och.
*kortare växellänkage då det nu känns som 3 meter mellan växlarna.
*piggare motor,finns säkert mycket att göra här förutom att byta den totalt..lär kosta men alla goa knep är välkomna.
*jo just det..den ska klara den årliga tipspromenaden hos besiktningsorganet också.


Här ser ni mitt utgångsobjekt..inte för roligt..men just nu är det tight på kontot.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
tjoho...finns det ingen som har några bra ideér vad man kan göra för att få den lite roligare att köra?
Bra tips på coilovers,fjädrar,bussningar mmtas emot tacksamt.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Bussningar är ju frågan - sjukt störigt med knarrande bussningar och klonk när man kör över skarvar. Å andra sidan... Utan att ha kollat hur framvagnen ser ut. Byt främre bussningen, den tar ju all sidolast, men behåll bakre för den tar alla skarvar.

Lagom sänkning. Det lär väl knappast finnas vettiga fjädrar...men fanns det inte en biltema lista här med data på fjädrar? Släpp loss "Fuling" på detta, han kommer löööva det här hårt.

Fitment. Hjulen ska ut. Gå upp 1", gå ner allt vad som går i profil utan att det blir knasig. På med spacers, hjulen ska UUUT. Rulla kanterna. Hjulen ska ut. Och så lite camber. Det nöter inte på däcken för än det blir för mycket.

Inget knasigt avgassystem, man hör bara hur slö den är.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Är det inte en 4AG-nånting i den där? Det kan finns något roligare grenrör till den. Det plus original avgas borde ge lite mer effekt och roligare ljud utan att det blir fånigt.

Bilsteindämpare eller åtminstone gula Koni borde finnas till den där. Gör rätt mycket för känslan, särskilt jämfört med gamla slitna original (nya original kan ge ett stort lyft också). Det där med 18 mil pendling per dag gör att jag inte rekommenderar billiga coilovers eftersom dessa troligen blir för hårda (generellt onödigt hård högfartsdämpning på billiga coilovers vilket ger lidande komfort, alternativt svajigt om man skruvar ner dämpningen).

Hur känns den vid gaspådrag/uppsläpp? Jag tänker på motorbussningarna, en bil blir både roligare och mer harmonisk att köra om det inte är för slappt (igen kan friska original räcka långt). Kommer ihåg hur det var svårt att köra jämnt i låg fart med min gamla Volvo 850 när gummibussningen till övre motorfästet var dålig, och det gick ut över känslan i växelspaken också.

Annars kul med lite småbusig bruks thumbs up När jag har kommit loss och fått i lamelldiffombyggnadskitet i BMWn så ska jag lägga upp en tråd om den också tror jag. Den har faktiskt gått en runda i konbana också

Sen gillar jag ju att pyssla med utseendemässiga detaljer eftersom det höjer helheten. Nya skyltar med skylthållare (med tunn list utan reklamtext) för att slippa bucklig framskylt, rester av skattemärke bak och skruvhuvuden och ett rejsamärke lyfter utseendet på vilken bil som helst ett par pinnhål.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Billiga coils här(jag svarar inte för kvaliteten)

https://www.maxpeedingrods.co.uk/product/Coilovers-For-Toyota-Corolla- . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Japp, håller också med om att se till att bussningar är toppskick, både hjulupphängningar och drivlina. Sedan röstar jag på märkesdämpare typ Bilstein B6 och Gula Koni, inbillar mig att de tål "ur och skur" bättre än budgetcoiloverkit . Ska man inte köra r-däck behöver man inte gå på så hårt med fjädrar, så se vad du hittar, sänkfjädrar behöver inte vad dumt tillsammans med lite roligare krängare.
Henriks råd om hjul är bara att följa thumbs up

Tror att det kan bli en underhållande bil utan att den blir tröttsam vid transport

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Oj vilket gensvar :-)
Tar till mig om bussningar och dämpare..sitter ju otroligt tråkiga och halvtrötta originaldämpare på ,så ett Bilstein kit kan nog göra susen här.
Fjädrar vettefan..hoppas Fuling hittar tråden och löser biffen.

Motorn är en 3ZZ-FE så lär inte finnas mycket kul till den annars hade ju ett grenrör varit nice.

Bussningarna verkar må rätt bra då den känns rätt OK vid både pådrag och motorbroms men visst skulle det vara bättre med stummare saker.

Nya skyltar brukar vara det första jag lfixar då det gör mycket på utseendet,likaså kör jag utan skylthållare då det ser cleanare ut.Rejsa märke sitter på ,likaså TRD märke i grillen för att det alltid retar någon.

Ja vi får la se vad budget sträcker sig till men som sagt tack för er feedback.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Sen om du kan ha i siktet att kanske pröva att se hur bilen är i en slalom någon gång när du uppdaterat den lite så flyttar jag tråden till vårabilarforumdelen. Det är inte första eller sista bruksbilen som man känner på pulsen den vägen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Janoshki skrev:

Motorn är en 3ZZ-FE så lär inte finnas mycket kul till den annars hade ju ett grenrör varit nice.


En snabbläsning på nätet får det att framstå som att 1ZZ/2ZZ-FE insug och grenrör kan passa (samma motorfamilj, med största skillnaderna i borr och slag), det borde gå att undersöka närmare.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Gillar tanken! Alla bilar går att få trevligare. thumbs up
Jag har faktiskt en bra erfarenhet av billiga coils. Satt redan på en av de Compacter jag ägt (finns t.o.m. en tråd om just den bilen av efterföljande ägare, kallad "The underdog" tror jag). Förvånansvärt trevlig komfort trots trevlig styvhet för lite mer aktiv vardagsåka. thumbs up Har sämre erfarenheter av billiga väghållningskit (såna man hittar på ebay för 2k) med traditionella fjädrar och dämpare, brukar vara styva dämpare och mjuka fjädrar vilket ger både dålig komfort och gungigt chassi vid aktiv körning. Undvik!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2272



Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Om du skulle köpa snik coil overs, kanske sånna neoprenstrumpor som man sätter på skulle hjälpa för att hålla dom i skick? Jag köpte sånna för att undvika all skit på kolvstång och gängor. Kan ju bli lite trötta efter en vinter kan jag tänka mig.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Som du själv är inne på så gör fjädringen enormt mycket på dessa modeller.
Den enda modellen som hade vettig fjädring original va den uppdaterade t-sport modellen.

Det finns Hardrace bussningar till dessa modeller, kränghämmare fram också
https://www.hardrace.com/VEHICLE_Search.asp?Car_Make=21&Car_Model= . . . .

En lite bra att veta är att Eibach stod för tillverkningen för dom så kallade TTE/Toyota Motorsport fjädrarna

Som ovanståemde är inne på så går det att labba med insug mellan motormodellerna, jag kommer tyvärr inte ihåg längre vilken modell som är föredra framför dom andra. ZZ familjen är stor med massvis med olika varianter o modeller genom åren.

Sen vill du ha lite roligare motor men ändå original tillförlitlighet så passar en t-sport motor (2ZZ-GE) oförskämt enkelt i dom.

Börjar man djupdyka i hur Toyota är uppbyggd så är det vuxenlego på riktigt, det går att plocka från det mesta.
Det tråkiga är att det är svårt, omständigt och dyrt att hålla på med Toyota i Sverige

_________________
Benny Gustavson
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Som du själv är inne på så gör fjädringen enormt mycket på dessa modeller.
Den enda modellen som hade vettig fjädring original va den uppdaterade t-sport modellen.

Det finns Hardrace bussningar till dessa modeller, kränghämmare fram också
https://www.hardrace.com/VEHICLE_Search.asp?Car_Make=21&Car_Model= . . . .

En lite bra att veta är att Eibach stod för tillverkningen för dom så kallade TTE/Toyota Motorsport fjädrarna

Som ovanståemde är inne på så går det att labba med insug mellan motormodellerna, jag kommer tyvärr inte ihåg längre vilken modell som är föredra framför dom andra. ZZ familjen är stor med massvis med olika varianter o modeller genom åren.

Sen vill du ha lite roligare motor men ändå original tillförlitlighet så passar en t-sport motor (2ZZ-GE) oförskämt enkelt i dom.

Börjar man djupdyka i hur Toyota är uppbyggd så är det vuxenlego på riktigt, det går att plocka från det mesta.
Det tråkiga är att det är svårt, omständigt och dyrt att hålla på med Toyota i Sverige


Mmm får nog lösa lite om zz familjen och se vad man kan knåpa ihop..
Kanske rent av ett motorbyte i framtiden..fast först ligger fokus på väghållningen.

Davve skrev:
Gillar tanken! Alla bilar går att få trevligare. thumbs up
Jag har faktiskt en bra erfarenhet av billiga coils. Satt redan på en av de Compacter jag ägt (finns t.o.m. en tråd om just den bilen av efterföljande ägare, kallad "The underdog" tror jag). Förvånansvärt trevlig komfort trots trevlig styvhet för lite mer aktiv vardagsåka. thumbs up Har sämre erfarenheter av billiga väghållningskit (såna man hittar på ebay för 2k) med traditionella fjädrar och dämpare, brukar vara styva dämpare och mjuka fjädrar vilket ger både dålig komfort och gungigt chassi vid aktiv körning. Undvik!


Jo det lutar åt ett par billigare coilovers med skyddande strumpor bara för att kunna få fram en vettig ride height på den.

Himlar skrev:
Janoshki skrev:

Motorn är en 3ZZ-FE så lär inte finnas mycket kul till den annars hade ju ett grenrör varit nice.


En snabbläsning på nätet får det att framstå som att 1ZZ/2ZZ-FE insug och grenrör kan passa (samma motorfamilj, med största skillnaderna i borr och slag), det borde gå att undersöka närmare.


Aha då kanske det finns lite att pussla ihop iaf..

Magnus Thomé skrev:
Sen om du kan ha i siktet att kanske pröva att se hur bilen är i en slalom någon gång när du uppdaterat den lite så flyttar jag tråden till vårabilarforumdelen. Det är inte första eller sista bruksbilen som man känner på pulsen den vägen thumbs up


Självklart är tanken att prova både slalom och bana i sommar med den..
Bruksbilar har ju sin charm och går dom att använda till några svängrace och lite bana så är det ju ännu roligare till vardags.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Idag har man kikar på nätet efter lite åka lågt saker..
Blir nog ett par snorbilliga coils med strumpor för att hitta rätt höjd på åker och satsa på mer "riktig" lösning senare.

Har även tittat på lite andra fälgar och kommer åka 16" då det verkar finnas en shitload med fälgar i just 4x100 med vettig ET från många olika bilmärken.

Så hoppas ni andra haft en skön söndag också.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Jag kör på maxpeedingrod på min E91. https://www.maxpeedingrods.co.uk/product/for-06-11-bmw-3-series-e90-e9 . . . .

Kört 1,5 år nu tror jag. De passade inte riktigt fram, så fick fixa det och fjädrarna fram va på tok för hårda. Köpte ett set mjukare framfjädrar och flyttade kränghämmarstagfästet som va justerbart. Hål i huvet konstruktion...
Tycker att bilen funkar otroligt bra nu, men den är hård. :-) I like it!

Just det gamla framfjädrarna sitter bak nu och original dämpare kvar bak.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Kollade till corolla på maxpeedingrod nu...

Quantity: 2 pieces front + 2 pieces rear
Spring rate Front: 10 kg/mm (560 lbs/in)
Spring rate Rear: 8 kg/mm (448 lbs/in)
Adjustable Damper: Non adjustable Damper
Adjustable height: Yes
Color: Golden


Typ samma spec som till min E91 på fjädrar. Så jäkla hårt! Jag har 6cm total fjädringsväg. I vanlig trafik bör nog det anses som för lite.
Samma iditkonstruktion med "ställbar" kränghämmarfäste.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Kollade till corolla på maxpeedingrod nu...

Quantity: 2 pieces front + 2 pieces rear
Spring rate Front: 10 kg/mm (560 lbs/in)
Spring rate Rear: 8 kg/mm (448 lbs/in)
Adjustable Damper: Non adjustable Damper
Adjustable height: Yes
Color: Golden


Typ samma spec som till min E91 på fjädrar. Så jäkla hårt! Jag har 6cm total fjädringsväg. I vanlig trafik bör nog det anses som för lite.
Samma iditkonstruktion med "ställbar" kränghämmarfäste.


Jo det är dessa https://www.maxpeedingrods.co.uk/product/Coilovers-For-Toyota-Corolla- . . . . som det sneglas på just nu..ser dom mest som en nödlösning just nu då budgetten är snorlåg för tillfället (bygger nytt hus som äter upp allt kapital) men med lite skydd över gångor så dom överlever vintern så tror jag dopm kan vara prisvärda iaf..tack för tipset och för att du kikade..

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Hmm. tror inte det är gängorna som är problemet. Är de billiga så är det väl bara å kasta sen. Men om configuration för bilen är helt fel så är det väl ett större problem. Kollade runt som tusan på alla möjliga coils efter köp och bl.a Öhlins har 6kg fjäder fram och gissa vad. Nu finns det på max oxå. https://www.maxpeedingrods.co.uk/product/coilover-kit-for-bmw-e92-e93- . . . .

Och dom har flyttat örat för krängaren...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Så då var pärlan besiktad idag också..
29500mil och blankt papper..
Då blir det nya fina dubbdäck i present till henne...

Har även börjat göra en liten budget för bygget då jag vill kunna köpa allt samtidigt.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Ja och så var bilen skrotad..
Motorhaveri mitt på motorvägen.
Oljelampan blinkade till och bilen lät som en gammal diesel och rasslade som ett gammalt benrangel.
Oljepumpen hade tydligen gett upp helt.

Så det blev en ny bil istället som får en egen tråd.
BMW 320 E91 med sportchassi.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla Wagon 2003-TRD wannabe
1, 2   >>
2900 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande