| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsgas JULA
|
15 besök senaste veckan (1939 totalt) |
|
Svetsgas JULA
Blir inte klok på vad som gäller, OM man har en AGA/Linde tub 5/10L och vill fylla denna igen på Jula som då har Argon eller Argonmix (Tig/Mag) från Strandmollen. Vad händer om du kommer med den utbytesflaskan till AGA/Linde å vil ha en Mison25? tar de imot flaskan eller är man bunden till Jula/Strandmollen för alltid och förlorar "flaskkostnaden"? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Det går alltid att fråga men det känns tveksamt att de tar emot en Aga-flaska. Nu har jag aldrig hållt på med Strandmöllen så där är jag lite osäker.
De enda som jag sett som bytt in andra märken på flaskor är Air liquide som ibland kör kampanjer för det. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
|
Det står längst ner på deras skylt att Jula även tar emot andra fabrikat.
Dock när en kompis var där så påstod dom att dom inte ha utbytes flaska på lager utan det dom har är bara ren försäljnings flaska?? han ifrågasatte detta och sa att det lär ju vara samma flaska, men nej det var det inte påstod den anställde? Och om dom aldrig har "utbytes" flaskor på lager så finns det ju ingen anledning att köpa en heller om man inte kan få den "fylld" igen.. Känns som det behövs diskuteras med någon chef på huvudkontoret om detta.. AGA har förut tagit emot andra fabrikats flaskor vid inbyte, men nu var det några år sedan jag gjorde detta. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Jag har bytt in en AGA flaska mot en större 8 liters med högre tryck på Jula. Det gick bra men de var lite förvirrade först.
De verkar ha i sin instruktion att inte ta emot rostiga flaskor och min flaska var lite lite ytrostig där den stått så de var tvungna att diskutera lite innan de tog emot den. Så kanske inte dumt att snygga till inbytesflaskan lite _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Är Jula (Strandmöllen) billiga på gas?
Jag har alltid svetsat med koldioxid och har ingen aning om vad en flaska och/eller fyllning kostar hos AGA/Linde eller Air Liquide. Minns inte ens vad jag gav för att fylla koldioxid senast, var ganska länge sedan. Det verkar ju som att personalen på Jula behöver lite utbildning i vad som erbjuds när man läser recensioner på deras hemsida. Verkar vara mer än en som inte fått byta in sin tomma tub med motiveringen att de de inte har "utbytesflaskor" i lager. Men det kan ju vara enstaka varuhus som ställer till det och de recensionerna är inte helt nya heller. Omöjligt att veta... Men fungerar det är det ju betydligt fler ställen och bättre öppettider för att kunna byta in sin flaska. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Ja, lite så. Är ju guld att kunna byta en flaska på en söndag..
Men jag vill veta att man kan ta strandmöllan å byta till rotgas om så önskas på aga/Linde med utan att bli nekad p.g.a fel varumärke. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Re:
Vad var mellanskillnaden för att få en 8:a? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Jula's alla priser ser du på bilden jag la in ovan.
Och söker jag på AGA så hittar jag olika priser för Argon på nätet runt detta: Argon 5L köpa flaska = 2218 - 2848kr Fyllning = 535 - 726kr Jula tar 2499kr och fyllning 649kr Men större flaskan så ser det ut att bli billigare på Jula vid fyllning då dom anger att den har högre tryck och därmed rymmer mer än AGA's flaska, om jag förstått det rätt så innehåller AGA 2000L Jula 8L = 2500L köp 5299kr fyllning 999kr AGA 11L = 3924 - 4778kr Fyllning = 726 - 847kr Dessa priser är på köp flaska utan inbyte, har man en 5L i inbyte mot den större så får man ju ca 1800kr i rabatt hos Jula och jag tror AGA bara gav runt 1000kr rabatt vid inbyte mot större flaska när jag kollade detta för några år sedan. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Eftersom min kolsyre-flaska blev otäckt tom när jag svetsade på Sunbeamen nu på förmiddagen beslöt jag mig för att något måste göras nu innan det blev helg.
Konstaterade att den lokala cykel- och maskinförsäljningsfirman är återförsäljare för Air Liquid. De har dessutom fördelen att de brukar ha bra öppettider, t ex 10-18 på lördagar. Det är t o m något kortare väg dit än till Jula. Så jag bestämde mig för att det får bli Air Liquid för jag gillar den handlaren och vill hellre gynna dem än Jula. Väl hos firman så visade det sig att det varit tillbud på 11 litersflaskorna. Egentligen var det nog slut på erbjudandet före jul men de hade skaffat extra flaskor. Jag fick en 11 liters ALbee "ArgonMix" för 3990 kr (ink moms). Dessa rymmer enligt Air Liquid 2,7 m3 gas (lika mycket som Jula/Strandmöllers 8 liters 300 bar flaska) Visserligen är flaskan fysiskt något större än 8 liters på 300 bar men jag hoppas att den (förhoppningsvis) bättre leveranssäkerheten uppväger det. Sen fick jag ändå åka till Jula för svetstråden var ju också upp upphällningen därhemma.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
hmm sunbeam... har du möjligen en projekttråd om den har själv en från -66 som förhoppningsvis skall få en v8 (tigerclon isch )
_________________ Michael Thulesius |
||
|
Det har inte blivit så mycket gjort på Sunbeamen förrän nu så det har inte funnit material till en tråd.
Men det får väl komma så småningom. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
Enligt ALbee hemsidan så är det bara 2.7 m3 i den med 18% co2 för MAG dom andra med mer Argon i för TIG innehåller bara 2.4 m3 Men du kanske inte skulle ha för TIG svetsning? http://albee-webshop.airliquide.com/ Men du fick den i alla fall till väldigt lågt pris _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Jo det stämmer, jag har ingen TIG (ännu). Bra att du korrigerade volymerna så inte någon behöver bli besviken om de väljer Air Liquide och jämför med en Strandmöller 8 liter.
Till min förvåning är inte kolsyran helt slut ännu trots att det blev en del svetsande idag med. Den som inte är beredd att svetsa ska inte skaffa en cab, i synnerhet inte en som är nästan 60 år gammal. Men nu måste det bokstavligt talat bara vara ångor kvar i tuben. Imorgon får jag nog byta gas. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Re:
Tror det är en luring, eftersom de byter till en annan flaska som har annat artikelnr så finns det inget saldo på utbytesprodukten. Prata med personalen och har de koll vet de hur det fungerar _________________ Karl Vestgöte |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsgas JULA
|
15 besök senaste veckan (1939 totalt) |