Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (10146 totalt) |
Bytte stabeliseringsstagen till bakre krängaren igårkväll, lite konstigt, den låg stumt emot stötdämparen på höger sida men även vänster stötis visade spår av kontakt??
Tog lös krängaren och vände den ett varv, Så nya stag båda sidor och nu var det klart bättre. körde en sväng i morse, pressade lite i vår enda rondell men det enda som gav ljud ifrånsig var framdäcken som kved i understyrningn Blir lite spännande hur den betersig på lördagens ban lek _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Hemma igen efter en trevlighelg på räserbanan.
Eftersom jag hade bannyckeln så var jag först på plats, jag och min 156 som nu skulle provköras, började med att köra in de nybyta Ferrodobeläggen men redan då konstaterades kopplingsknas, när man släppteupp pedalen så var det fortfarande urkopplat enstund, men hoppades på skälvläkning? Annars är bilenfantastisk, sådär skön och trivsam, enormt bra väghållning/balans finabromsar ja allt är kanon förutom just koppling och en tydlig brist på sådär 100 hk. Jag körde på hela förmiddagen och kopplingen blev faktiskt bättre om inte helt bra! Efter ett avslutat pass, dök frugan upp med GTVn och jag tog ut det direkt. Och nu efter att hakört en massa varv i den fantastiska 156an blev jag klart och positivt överraskad GTVn var helt makalöst bra, styrdein i kurvorna så jag nästan skrek av glädje. Borta var den nedriga understyrning jag dragitsmed hela sommaren. När jag bytte stabstagen tog jag även ner krängaren och vände på den, DET var grejen måste satt den fel i vintras. Körde båda bilarna om vartannat under eftermidagen och båda är grymma, när en kompis körde 156an så körde jag faktiskt ikapp och om med GTVn vilket känns som ett bra betyg efter vinterns övningar i garaget och den är ju forfarande gatlegal 👌🇨🇮 Tyvärr så lämnade 156ans koppling in helt lite senare, något med hydraliken. Dagens bästa (förutom kvällsölen) var ändå när en annan kompis körde en erkänt snabb 75 TS och och jag låg bakom varv på varv, mot den bilen hadde jag inte en changs förra året, tror jag tilloch med kunnat köra om, om jag velat . Nu ser jag fram emot lite Racing med Challengegänget på kullen 7/8 _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Glad i hågen begav jag mig till Kinnekulle för att köra ettpar CARCHALLENGE race. Då bilen gick som en dröm sist, stog den lastad och klar på trailern en vecka innan, skönt när det räcker med olje check!
Träning 1, tar jag det lugnt vetju det tar en evighet att få värme i bakdäcken. Träning 2, försöker tai lite mera mot slutet men det går inget vidare tycker bilen är lite konstig? Kval, 30 minuter har vi på oss, kanon ut 5 varv sen inn och kolla lufttryck sen ut och maxa, MEN däcken var fortfarande lite under 2kg? Skit i det ut och gasa, och det gorde/försökte jag men utan positivt resultat, var snabbare på träning 2? Race1 startar tredjen sist, första stillastående starten för mig i framhjulsdriven bil! Kommer iväg skapligt men bilen framför sinkar och ser ingen plats att slinka igenom och vips så har en bakomstartamde bil paserat jagar ett par varv men något känns väldigt fel? Blir omkörd av den siste bilen sen smäller det till, bromsarna hälsar hem och det slrapar och skorrar illavarslande, något väldigt obra har heltklart hänt, linkar in i depå i promensd takt. Snopetsom fan. Kändes inte som det var något kvickfix, men hissade bilen för att kolla och vänster framhjulställ dinglade och glappade som jag vet inte vad Den vitala muttern som håller det hela var väck och drivaxeln av, ridå. _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Trist att höra om haveriet, men kul att det körs flitigt innan det! Kolla så att hjullager inte är skälet att muttern gett sig av! Dela gärna fler bilder på de havererade bitarna när du plockat isär _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Det ser exakt likadant ut som för mig efter Kinnekulle ifjol... Var "lite" trixigt att lasta av och på bilen på släpet, hoppas det löste sig bra för dig. Grattis till 156:an, klart man ska ha flera racebilar! Den borde väl få en V6a på sikt!? Då kan du passa på att ta växellådan från 156:an till GTVn också _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Bilen har stått upp pallad ett tag nu, de nya delarna har legat bredvid i väntan på inspiration.
Igår kändes som det vara läge ominte så för att kunna flytta bilen som står lite fel. men det sket sig förstås. det visade sig att jag har V6ans spindlar och då sitter naturligtvis grövre lager monterat, jaja hoppas jag får hit rätt lager och hjulhubb lite kvickt. Vänster fram har naturligtvis varit med ett tag och när en kompis missade avkylningsvarvet i Älvdalen var det renarama eldsvådan där i västerhjulhus antar att det gjorde sitt. Vill såklart till Kinnekulle i September och kanske en backtävling på Mittsverigebanan _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Bäst att skriva lite mens något finns kvar i minnet!
Den nya drivaxeln monterades, liksom nytt Hjullager och hub (Tack Arese parts). Nya Bremboskivor runt om och ferrodo DS3000 fram och 2500 bak, hjulinställning (igen) sen en snabbtipp till Kinnekulle nu var det September. Förväntade mig naturligtvis att GTVn skulle gå minst likabra som den gick i Älvdalen, men måste erkänna besvikelsen var stor, var bara en massa eländig understyrning, men bortser man från det går den ju rättsåbra. Dagens behållning var de båda rejsen när jag och Stålgren höll på och dabbades, det är ju ändå därför det är så kula att rejsa, det var även första stillastående starten för mig med framhjulsdrivet och det funkade också tog väl två placeringar i starten typ _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Det var blött första träningen så K21 kom på, smala 205or på 50 profil, sen torkade asfalten upp och jag bytte fram till K91, 21 orna fick vara kvar bak, lite slingrig som på en snöskoter men jag kom runt
_________________ Patrik Hermansson |
||||||
Nu hade jag inte tänkt köra något mer efter Augusti, men när det blir så här tokigt vill man ju fåbukt med det.
Camber mera Camber var vad som krävdes sa flera förståsigpåare, så mera Camber skulle det bli. Efter en lördag i garaget Framvagnen visade därefter 5° minuscamber och bak 1,35 vänster och 2,02 höger något hände vänster skulle naturligtvis vara 2,02 den med? 01,55 touout och 00,20 touout bak. Kom även på att fram dämparna kan ställas i rebump och lite fans kvar så nu skruvades de i botten. NU dj____ar skulle det köras Åter till Kinnekulle nu i höstrusk men ändå helt ok, väder Ivrig som ett barn på Julafton var jag ut och kände på bilen under banvisningen, den kändes väldigt annorlunda men ändå positiv. Träning 1, är ute direkt trevande några varv mest orolig för att bakdäcken ska vara för kall, men har ändå skaplig fart, tänker att när jag kommer ut på nästa varv då ska det gasas. men när jag ska svänga runt i Backböjen så skenar bilrackarn raktfram mitt i kurvan som om nån hissatupp en pallkärra och ryckttill typ och det där otäcka räcket som jag inte ens tänkt på tidigare kommer rakt emotmig på ett väldigt otrevlig sätt, är så klart helt säker på det ska smälla men på något mirakulöst sätt lyckas jag styra upp kärran så jag kör bredvid räcket ca 5cm ifrån tar mig ut på banan igen och hör inget konstigt, känner inget konstigt ska köra ut på Depåkurvan när exakt sammasak händer igen, bilsaten vill raktfram i kurvan inte in i kurvan, ridå kör in i depå. Är helt övertygad om att något smugit upp, låsning till camberplatta eller något med hjulinställningn, letar men hittar inget, prövar igen några gånger men samma lika När de andra kvalar lastar jag och åker hem dagens behållning är att bilen är hel för det var på det berömda ett minnes märke på röven och lite lort kan jag leva med Har någon synpunkter eller åtgärdsförslag säg bara till _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Jösses så trist! Jag undrade just varför det bara fanns någon enstaka varvtid från tidsträningen.
Avåkningen låter helmysko. Som om nån släppt ut glykol eller nåt?! Men, nya friska tag! _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Så himla tråkigt att det strular för dig. Hoppas du hittar felet, så vi kan fajtas 2022
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Kommer inte ihåg fabrikatet Men den kontrollerades och chimsades in korrekt av proffs i våras i samband med den lägre slutväxeln. kan såklart hänt något där, några misstänker det _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Låter ju som en skuren diff, bilen vill bara gå rakt fram. Enkelt att prova, hissa upp fram så båda hjulen är i luften, lägg i ettan och försök vrida om ena hjulet, är det bomstopp så är det nog diffen... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Kan vara så, Jag lastade faktiskt av i söndags, hörde något konstigtljud? körde runt kvarteret i 30 knyck, ratten pendlade fram och tillbaka kom till en rondell som jag körde runt i 30 knyck, och till min förvåning drog jag på värsta bestället riktigt pinsamt bland alla söndagspromenerade familjer fortsättning följer _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (10146 totalt) |