Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 13 besök senaste veckan (14837 totalt) |
|
||
Motorn hade extern vattenpump och termostat vilket var perfekt då jag hellre kör med elektrisk vattenpump så man kan styra kylningen baserat på temp, last, varvtal etc. Detta gör att man kan få maximal kylning även under tex inbromsning samt efterkylning efter man stängt av motorn. Pumpen är en Pierburg CWA400 som sitter original på tex Volvo och BMW. BMWs har vanliga slanganslutningar. Denna pump är ett mycket bättre alternativ i alla avseenden mot Davies Craig som många använder annars.
Blev även ett eget termostathus med tempsensor och bypasskrets. |
||
Fick även bli att bygga egen intercooler för att utnyttja platsen som finns till maximal volym och minimal rör/slanglängd. Hittade inga kärnor i rätt storlek så fick bli en Setrab med rätt höjd som jag kapade till två bitar med rätt bredd och svetsade ihop på rad för att få ett okej tvärsnitt för effekten jag vill plocka ut utan för stora tryckfall.
|
||
Sen fick ICn lite färg samt väl tätad luftstyrning för att utnyttja allt tillgängligt luftflöde. Oljekylaren är till kompressorn men den försvinner i år, mer om det senare.
|
||
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Tack detsamma! Hoppas vi hamnar på samma bankörning någon gång så man får se F40n in action |
||
Ja det är ju lite lurigt men handlar mest om jämnt lager med färg, tunnare ger finare textur som passar fint på tex rör. Vid tjockare lager får ska man spraya på i olika mönster flera lager med några minuter imellan, får man rinn ser det skit ut senare. Sen kör jag med värmepistol tills det rynkar sig. Färgen jag använder är VHT wrinkle. |
||
Behövde ny flexplate för att gifta samman motor och låda och ville testa något som jag inte set någon göra innan vilket är integrerad kuggkrans i aluminium. Maerialvalet är 7075 som mig vetligen är det enda som är specat för användning till kugghjul. För att minimera slitage vid ingrepp fasades tänderna, även startmotorns tänder är fasade så det blir två vinklade ytor som träffar varandra. Detta visade sig vara riktigt användbart när man råkade dra igång startmotorn med motorn igång Men eftersom faserna är åt rätt håll så de trycker tillbaka startdrevet blev det knappt ett märke. Numera funkar inte startknappen med motorn igång btw
Har även lagt på en glidcoating på tänderna som tydligen används i startmotorer i LMP2-bilar. Detta minskar slitage under start. |
||
För att få ihop bilen för besiktning förra året monterades Audis dualmasssvänghjul och koppling, misstänkte att det fanns risk för lite problem med detta men det fick bära eller brista. Första problemet visade sig direkt genom slirande koppling om man försökte växla snabbt och gå på gas, funkade dock att gasa fullt bara den fick sätta sig. Andra problemet uppfylldes oxå vilket var sporadiska självsvängningar i dualmassenheten men bara vid motorbroms så funkade att bara koppla ur när man kände det.
Så för att lösa dessa problem samt att det väger nära 20kg så ritade jag upp ett eget svänghjul och beställde en tvåskivig sachskoppling för att kunna köra med organiska lameller och förhoppningsvis få bra körbarhet. Vikten på nya svänghjulet är 10kg komplett med koppling. Sen är det en 184mm så tröghetsmomentet är mycket lägre men förhoppningsvis inte såpass att det blir svårkört. Motorn var riktigt rapp även med 20kg så detta borde bli något åt MC-hållet Räknar man lite motsvarar detta en viktminskning på 300kg på bilen under acceleration på ettans växel, 100kg på tvåans...så man kommer nog känna lite skillnad om den får ner det i backen Trött originalkoppling efter shakedown i 200 mil |
||
Ja, testade på lite olika ytor, de rekomenderar att man blästrar eller slipar med 180 korn innan så tanken är nog att det ska fylla ut en grov yta för att sitta bra. Jag drog lite smärgelduk mellan alla tänder så får se om det sitter hyfsat. |
||
Riktigt snyggt byggd intercooler å bra nyttjande av liten yta . Lägger i minnesbanken å tar med mig
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
|
||
Första delen av avgassystemet var ungefär så enkelt det kan bli, andra delen är i andra änden av skalan med millimeterpassning åt alla håll och kanter samt en utmaning att få symmetriskt.
|
||
Och såhär blev det ihopsvetsat, kunde ju lika gärna köpt ett par bastubor istället
Smyger även med lite bilder på min tillfälliga diffusor, ska bli en ny i liknande stuk senare. |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 13 besök senaste veckan (14837 totalt) |