Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK8 R Performance Pack -2021
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
23 besök idag (18021 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

R'en bör vara snabbare på alla lite större banor, typ Mantorp, Gelleråsen, Sviestad osv. Yarisen förlorar ganska mycket på rakorna med sin lägre toppfart, jag har som bäst haft 185 på Gelleråsen och 199 på Mantorp. Men på Knutan och Kinnekulle så kanske Yarisen kan ha en chans, dvs alla banor där Miatorna är sjukt snabba thumbs up En fördel Yarisen har är att många vågar ladda på lite extra tack vare det de kallar "confident inspiring" (A.K.A "famous last words" ) Men å andra sidan lär ju R'en vara snäll och förtroendeingivande vad jag hört på ett snarlikt sätt? Både R'en och Yarisen lider av lite för lite med däck i original när man är på bana.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
R'en bör vara snabbare på alla lite större banor, typ Mantorp, Gelleråsen, Sviestad osv. Yarisen förlorar ganska mycket på rakorna med sin lägre toppfart, jag har som bäst haft 185 på Gelleråsen och 199 på Mantorp. Men på Knutan och Kinnekulle så kanske Yarisen kan ha en chans, dvs alla banor där Miatorna är sjukt snabba thumbs up En fördel Yarisen har är att många vågar ladda på lite extra tack vare det de kallar "confident inspiring" (A.K.A "famous last words" ) Men å andra sidan lär ju R'en vara snäll och förtroendeingivande vad jag hört på ett snarlikt sätt?


I teorin!, men inte många Golfar som kört 1.30 på Mantorp som du gjort! Om jag skulle byta chassi och riktiga R däck så kan man nog hamna på 1.32 kanske...

Men jag slår dig på de rakorna som du skriver, men sen ska det ju svängas oxå. Där tappas det...

Sen som du skriver sjukt enkel bil att köra och förtroende givande!, och galet bra Traction ur tajta kurvor. Bara sikta och hålla stumt och bilen verkligen skjuts ur kurvan med Torque Vectoring som är rätt sjukt hur bra det funkar!

Denna 4wd kommer i Nya RS3 har man sett på driftfilmer som Audi lagt upp

Bara se denna cup Golf 1.31..


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Mange skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:


Borde komma ner på 43 med R däck..vilket måste anses snabbt om man inte jämför med GR Yaris som går som ett troll där på 40 blank tider



Hur tänker du, R:en borde vara lätt snabbare än GR Yaris?
Ok, liten och knixig bana som kanske är lite till fördel för Yarisen men den ska ju ändå inte hänga med R.en.


Äää Nja har du inte sett tiderna Magnus mm gör med deras Banpreppade GR. De är ju galet snabba!

Som exempel Tobbe Tershine har ju en GR Yaris och den sjukt snabba Megane RS Throphy R ( den för 600k )
Meganen har jag kört på denna bana med en tid av 43 tror jag....

Gr är lixom 3sek snabbare än Meganen på denna bana och tom på snabba Gotland Ring har inte Meganen en suck och det är ju den snabbaste fwd bilen på Ringen etc..

Så 4wd och lätt är ett vinnande koncept! .

Fast min R är faktiskt snabbare på Ringen än en Original Yaris GR... Men med chassi och feta 255 R däck så spöar Yaris det mest verkar det som

Arlanda TT 1
2021 0:39,95 Westfield Super Seven -10 725 Kg 300 hk 2.4 Kg/hk R-däck Christer Mattsson > info VBO: Racechrono Banåkeriet
2021 0:40,54 Toyota GR Yaris -20 1355 Kg 261 hk 5.2 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > video info VBO: Racechrono
2019 0:41,02 BMW M2 -16 1640 Kg 370 hk 4.4 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > info VBO: Racechrono
2019 0:42,52 Toyota GT86 -13 1320 Kg 195 hk 6.8 Kg/hk R-däck Niklas Falk > info RUN: RaceTechnology Banåkeriet


Jo, det har jag sett men det hänger inte enbart på bilen.
På en bana som inte är allt för liten så är jag helt övertygad om att R.en är snabbare.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Mange skrev:


I teorin!, men inte många Golfar som kört 1.30 på Mantorp som du gjort! Om jag skulle byta chassi och riktiga R däck så kan man nog hamna på 1.32 kanske...


Måste gå ganska enkelt att komma under 1:32 på Mantorp med en ny R på R-däck.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
mittmotor skrev:
Mange skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:


Borde komma ner på 43 med R däck..vilket måste anses snabbt om man inte jämför med GR Yaris som går som ett troll där på 40 blank tider



Hur tänker du, R:en borde vara lätt snabbare än GR Yaris?
Ok, liten och knixig bana som kanske är lite till fördel för Yarisen men den ska ju ändå inte hänga med R.en.


Äää Nja har du inte sett tiderna Magnus mm gör med deras Banpreppade GR. De är ju galet snabba!

Som exempel Tobbe Tershine har ju en GR Yaris och den sjukt snabba Megane RS Throphy R ( den för 600k )
Meganen har jag kört på denna bana med en tid av 43 tror jag....

Gr är lixom 3sek snabbare än Meganen på denna bana och tom på snabba Gotland Ring har inte Meganen en suck och det är ju den snabbaste fwd bilen på Ringen etc..

Så 4wd och lätt är ett vinnande koncept! .

Fast min R är faktiskt snabbare på Ringen än en Original Yaris GR... Men med chassi och feta 255 R däck så spöar Yaris det mest verkar det som

Arlanda TT 1
2021 0:39,95 Westfield Super Seven -10 725 Kg 300 hk 2.4 Kg/hk R-däck Christer Mattsson > info VBO: Racechrono Banåkeriet
2021 0:40,54 Toyota GR Yaris -20 1355 Kg 261 hk 5.2 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > video info VBO: Racechrono
2019 0:41,02 BMW M2 -16 1640 Kg 370 hk 4.4 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > info VBO: Racechrono
2019 0:42,52 Toyota GT86 -13 1320 Kg 195 hk 6.8 Kg/hk R-däck Niklas Falk > info RUN: RaceTechnology Banåkeriet


Jo, det har jag sett men det hänger inte enbart på bilen.
På en bana som inte är allt för liten så är jag helt övertygad om att R.en är snabbare.


Ja mot en Original GR med "Rally" höjd på bilen, är nog R väldigt likvärd på snabba banor ( enda tiderna jag lyckas jämföra Original R mot Original Gr är faktiskt ringen, där Ren är snabbare med hela 25 Sekunder!, däremot finns ingen film än med en R som kryssat i alla åka fort bangrejer inkl Cup2 däcken... men vanliga banor, så är nog Gr snabbare eller lika.). Men man måste komma ihåg att Gr är en 300kg lättare specialbil med allt var det innebär. Ren är ju en snabb familjebil, där jag faktiskt haft 3st 1,95 gubbar i baksätet utan problem... Vilket man inte kan ha i en GR...

Det här Ringen läget nedan är rätt häftigt på skumpiga småvägar, man kan köra bra mkt fortare än i sportläget där bilen blir för hård och hoppar lite...

Är verkligen en Mr hyde och Dr Jerkyl denna MK8r med DCC med 14st lägen på dämparna som ändras med en slider smidig och bra!

The package also introduces two new drive modes: Special, which softens the adaptive dampers to cater for the undulating surface of the Nurburgring Nordschleife - enabling the Mk8 Golf R to shave 19 seconds off its predecessor's lap time around the demanding circuit, to a time of 7 minutes 51 seconds - and Drift mode, which shuffles greater percentages of the engine's torque to the rear axle to break traction and enable controlled drifts.

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
mittmotor skrev:
Mange skrev:


I teorin!, men inte många Golfar som kört 1.30 på Mantorp som du gjort! Om jag skulle byta chassi och riktiga R däck så kan man nog hamna på 1.32 kanske...


Måste gå ganska enkelt att komma under 1:32 på Mantorp med en ny R på R-däck.


Njae, man har inte mkt nytta 4wd just på Mantorp..

Men som sagt det går nog , men inte enkelt!

Har sett tider på en "gamla" Golf Mk7.5 R på Cup2 som kört 1.35 tider..

Sen kommer jag inte köra R däck i år, ska köra slut mina Bridgestone är tanken!. Men håller ihop bra de jäklarna


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



[quote="Mange"]
mittmotor skrev:


Njae, man har inte mkt nytta 4wd just på Mantorp..

Men som sagt det går nog , men inte enkelt!


Hävdar att det är ganska enkelt.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Måste flika in här Meganefreak som jag är:-)
Tror faktiskt inte Trophy R är långsammare än GR på Gotland, inte så heller på småbanor där dom är kvicka.
Både på Kinnekulle och Gelleråsen är dom snabba!
Jag har en 300 R.S med KW och R-däck och kör höga 1:13 tider på Gelleråsen, där tror jag Golfen får det svårt helt ärligt även om den krossar mig på rakan.
Tidigt på säsongen körde jag samma bil på höga 58-tider på Kinnekulle, vid varmt väder som det varit de senaste träffarna är tiderna låga/mitten 59:or.
I Tisdags körde jag en orörd TROPHY R förutom R-däck på 1.00.70 i 30 graders värme så den är snabb! Jag är säker på att 2 drivaxlar till hade gjort mer skada än nytta :-) Så med normal utetemperatur hade den tiden putsats helt säkert!


Mange skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:


Borde komma ner på 43 med R däck..vilket måste anses snabbt om man inte jämför med GR Yaris som går som ett troll där på 40 blank tider



Hur tänker du, R:en borde vara lätt snabbare än GR Yaris?
Ok, liten och knixig bana som kanske är lite till fördel för Yarisen men den ska ju ändå inte hänga med R.en.


Äää Nja har du inte sett tiderna Magnus mm gör med deras Banpreppade GR. De är ju galet snabba!

Som exempel Tobbe Tershine har ju en GR Yaris och den sjukt snabba Megane RS Throphy R ( den för 600k )
Meganen har jag kört på denna bana med en tid av 43 tror jag....

Gr är lixom 3sek snabbare än Meganen på denna bana och tom på snabba Gotland Ring har inte Meganen en suck och det är ju den snabbaste fwd bilen på Ringen etc..

Så 4wd och lätt är ett vinnande koncept! .

Fast min R är faktiskt snabbare på Ringen än en Original Yaris GR... Men med chassi och feta 255 R däck så spöar Yaris det mest verkar det som

Arlanda TT 1
2021 0:39,95 Westfield Super Seven -10 725 Kg 300 hk 2.4 Kg/hk R-däck Christer Mattsson > info VBO: Racechrono Banåkeriet
2021 0:40,54 Toyota GR Yaris -20 1355 Kg 261 hk 5.2 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > video info VBO: Racechrono
2019 0:41,02 BMW M2 -16 1640 Kg 370 hk 4.4 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > info VBO: Racechrono
2019 0:42,52 Toyota GT86 -13 1320 Kg 195 hk 6.8 Kg/hk R-däck Niklas Falk > info RUN: RaceTechnology Banåkeriet


Jo, det har jag sett men det hänger inte enbart på bilen.
På en bana som inte är allt för liten så är jag helt övertygad om att R.en är snabbare.


Ja mot en Original GR med "Rally" höjd på bilen, är nog R väldigt likvärd på snabba banor ( enda tiderna jag lyckas jämföra Original R mot Original Gr är faktiskt ringen, där Ren är snabbare med hela 25 Sekunder!, däremot finns ingen film än med en R som kryssat i alla åka fort bangrejer inkl Cup2 däcken... men vanliga banor, så är nog Gr snabbare eller lika.). Men man måste komma ihåg att Gr är en 300kg lättare specialbil med allt var det innebär. Ren är ju en snabb familjebil, där jag faktiskt haft 3st 1,95 gubbar i baksätet utan problem... Vilket man inte kan ha i en GR...

Det här Ringen läget nedan är rätt häftigt på skumpiga småvägar, man kan köra bra mkt fortare än i sportläget där bilen blir för hård och hoppar lite...

Är verkligen en Mr hyde och Dr Jerkyl denna MK8r med DCC med 14st lägen på dämparna som ändras med en slider smidig och bra!

The package also introduces two new drive modes: Special, which softens the adaptive dampers to cater for the undulating surface of the Nurburgring Nordschleife - enabling the Mk8 Golf R to shave 19 seconds off its predecessor's lap time around the demanding circuit, to a time of 7 minutes 51 seconds - and Drift mode, which shuffles greater percentages of the engine's torque to the rear axle to break traction and enable controlled drifts.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Trophy R är nog snabbare än Yarisen i princip överallt tror jag. Förutom riktig gymkhana typ.

Men varvtider med oss amatörer pendlar ju ofta lite hit o dit beroende på "dagsform" just det varvet osv. Och sen spelar däckval, däcktemp, väder osv in. Så att en "långsammare bil" ibland är snabbare än en "snabbare bil' (och tvärtom) är ju ingen överraskning. Och som sagt, jag tror att I vissa lägen så vågar en del köra närmare gränsen med Yarisen än vad de gör med vissa andra bilar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



mittmotor skrev:
Mange skrev:


I teorin!, men inte många Golfar som kört 1.30 på Mantorp som du gjort! Om jag skulle byta chassi och riktiga R däck så kan man nog hamna på 1.32 kanske...


Måste gå ganska enkelt att komma under 1:32 på Mantorp med en ny R på R-däck.


Ja, det hade förvånat mig om den nya R:en inte är snabbare än så. Det borde den vara kan man tycka. Med chassi och R-däck har jag kört en Seat Cupra 290 på mitten 1:30-tider med original motor, och då är jag en novis på Mantorp. Golf Gti CS Mk7 är ju i grunden samma bil som Seat Leon Cupra. Den nya R:en verkar ju ge klart mer effekt så den borde vara kapabel till bra tider. Men det kanske är som Peo.K. skriver att 4wd kanske snarare stjälper än hjälper och vikten kanske också talar emot nya R:en.

Gti Clubsport Mk8 borde ha bra förutsättningar för att kunna bli snabb på bana.

_________________
Mato Saric
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



sotam skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:


I teorin!, men inte många Golfar som kört 1.30 på Mantorp som du gjort! Om jag skulle byta chassi och riktiga R däck så kan man nog hamna på 1.32 kanske...


Måste gå ganska enkelt att komma under 1:32 på Mantorp med en ny R på R-däck.


Ja, det hade förvånat mig om den nya R:en inte är snabbare än så. Det borde den vara kan man tycka. Med chassi och R-däck har jag kört en Seat Cupra 290 på mitten 1:30-tider med original motor, och då är jag en novis på Mantorp. Golf Gti CS Mk7 är ju i grunden samma bil som Seat Leon Cupra. Den nya R:en verkar ju ge klart mer effekt så den borde vara kapabel till bra tider. Men det kanske är som Peo.K. skriver att 4wd kanske snarare stjälper än hjälper och vikten kanske också talar emot nya R:en.

Gti Clubsport Mk8 borde ha bra förutsättningar för att kunna bli snabb på bana.

_________________
Mato Saric
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Ja dagsformen har helt klart en viktig betydelse! Själv är jag som snabbast första passet på dagen, sen går det bara saktare och saktare..
Megane 3 var lurig att ta ur det sista då den kunde bita tillbsks hårt:-) Min R.S är snäll oavsett behandling vilket gör att den är lätt att åka fort med, Kanske lite samma som GR, Trophy R har lite av samma beteende som 3:an med en rätt livlig bakvagn, med oskruvat chassi är den riktigt instabil vid hård inbromsning i hög fart.


Magnus Thomé skrev:
Trophy R är nog snabbare än Yarisen i princip överallt tror jag. Förutom riktig gymkhana typ.

Men varvtider med oss amatörer pendlar ju ofta lite hit o dit beroende på "dagsform" just det varvet osv. Och sen spelar däckval, däcktemp, väder osv in. Så att en "långsammare bil" ibland är snabbare än en "snabbare bil' (och tvärtom) är ju ingen överraskning. Och som sagt, jag tror att I vissa lägen så vågar en del köra närmare gränsen med Yarisen än vad de gör med vissa andra bilar.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



sotam skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:


I teorin!, men inte många Golfar som kört 1.30 på Mantorp som du gjort! Om jag skulle byta chassi och riktiga R däck så kan man nog hamna på 1.32 kanske...


Måste gå ganska enkelt att komma under 1:32 på Mantorp med en ny R på R-däck.


Ja, det hade förvånat mig om den nya R:en inte är snabbare än så. Det borde den vara kan man tycka. Med chassi och R-däck har jag kört en Seat Cupra 290 på mitten 1:30-tider med original motor, och då är jag en novis på Mantorp. Golf Gti CS Mk7 är ju i grunden samma bil som Seat Leon Cupra. Den nya R:en verkar ju ge klart mer effekt så den borde vara kapabel till bra tider. Men det kanske är som Peo.K. skriver att 4wd kanske snarare stjälper än hjälper och vikten kanske också talar emot nya R:en.

Gti Clubsport Mk8 borde ha bra förutsättningar för att kunna bli snabb på bana.


Helt enig med du det borde gå , jag har 1:39 som snabbast i en cupra 290 med kumho ecsta och helt orginal bil första gången på mantorp .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Har inte Jirhall kört 1.26 nånting på mantorp med sin trötta m140?

Golfen borde ju gå en 1.24 utan problem då

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Mange skrev:


Bara se denna cup Golf 1.31..



Får försvara mig att jag är kort på effetk i sammanhanget och har ett fel uppsat chassi vi denna tidpunkten.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
[quote="mittmotor"]
Mange skrev:
mittmotor skrev:


Njae, man har inte mkt nytta 4wd just på Mantorp..

Men som sagt det går nog , men inte enkelt!


Hävdar att det är ganska enkelt.


Ja ska lösa det snart...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Peo.K skrev:
Måste flika in här Meganefreak som jag är:-)
Tror faktiskt inte Trophy R är långsammare än GR på Gotland, inte så heller på småbanor där dom är kvicka.
Både på Kinnekulle och Gelleråsen är dom snabba!
Jag har en 300 R.S med KW och R-däck och kör höga 1:13 tider på Gelleråsen, där tror jag Golfen får det svårt helt ärligt även om den krossar mig på rakan.
Tidigt på säsongen körde jag samma bil på höga 58-tider på Kinnekulle, vid varmt väder som det varit de senaste träffarna är tiderna låga/mitten 59:or.
I Tisdags körde jag en orörd TROPHY R förutom R-däck på 1.00.70 i 30 graders värme så den är snabb! Jag är säker på att 2 drivaxlar till hade gjort mer skada än nytta :-) Så med normal utetemperatur hade den tiden putsats helt säkert!


Mange skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:


Borde komma ner på 43 med R däck..vilket måste anses snabbt om man inte jämför med GR Yaris som går som ett troll där på 40 blank tider



Hur tänker du, R:en borde vara lätt snabbare än GR Yaris?
Ok, liten och knixig bana som kanske är lite till fördel för Yarisen men den ska ju ändå inte hänga med R.en.


Äää Nja har du inte sett tiderna Magnus mm gör med deras Banpreppade GR. De är ju galet snabba!

Som exempel Tobbe Tershine har ju en GR Yaris och den sjukt snabba Megane RS Throphy R ( den för 600k )
Meganen har jag kört på denna bana med en tid av 43 tror jag....

Gr är lixom 3sek snabbare än Meganen på denna bana och tom på snabba Gotland Ring har inte Meganen en suck och det är ju den snabbaste fwd bilen på Ringen etc..

Så 4wd och lätt är ett vinnande koncept! .

Fast min R är faktiskt snabbare på Ringen än en Original Yaris GR... Men med chassi och feta 255 R däck så spöar Yaris det mest verkar det som

Arlanda TT 1
2021 0:39,95 Westfield Super Seven -10 725 Kg 300 hk 2.4 Kg/hk R-däck Christer Mattsson > info VBO: Racechrono Banåkeriet
2021 0:40,54 Toyota GR Yaris -20 1355 Kg 261 hk 5.2 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > video info VBO: Racechrono
2019 0:41,02 BMW M2 -16 1640 Kg 370 hk 4.4 Kg/hk R-däck Magnus Thomé > info VBO: Racechrono
2019 0:42,52 Toyota GT86 -13 1320 Kg 195 hk 6.8 Kg/hk R-däck Niklas Falk > info RUN: RaceTechnology Banåkeriet


Jo, det har jag sett men det hänger inte enbart på bilen.
På en bana som inte är allt för liten så är jag helt övertygad om att R.en är snabbare.


Ja mot en Original GR med "Rally" höjd på bilen, är nog R väldigt likvärd på snabba banor ( enda tiderna jag lyckas jämföra Original R mot Original Gr är faktiskt ringen, där Ren är snabbare med hela 25 Sekunder!, däremot finns ingen film än med en R som kryssat i alla åka fort bangrejer inkl Cup2 däcken... men vanliga banor, så är nog Gr snabbare eller lika.). Men man måste komma ihåg att Gr är en 300kg lättare specialbil med allt var det innebär. Ren är ju en snabb familjebil, där jag faktiskt haft 3st 1,95 gubbar i baksätet utan problem... Vilket man inte kan ha i en GR...

Det här Ringen läget nedan är rätt häftigt på skumpiga småvägar, man kan köra bra mkt fortare än i sportläget där bilen blir för hård och hoppar lite...

Är verkligen en Mr hyde och Dr Jerkyl denna MK8r med DCC med 14st lägen på dämparna som ändras med en slider smidig och bra!

The package also introduces two new drive modes: Special, which softens the adaptive dampers to cater for the undulating surface of the Nurburgring Nordschleife - enabling the Mk8 Golf R to shave 19 seconds off its predecessor's lap time around the demanding circuit, to a time of 7 minutes 51 seconds - and Drift mode, which shuffles greater percentages of the engine's torque to the rear axle to break traction and enable controlled drifts.


Jodå, följ Tershine som äger båda dessa bilar, och har 3 st duktiga killar som kör dessa. Gr är överlägsen snabbare på alla banor det kört i år!, inklusive snabba Gotland Ring!. Gr är iförsig tillfixat med mkt godis, men ändå den billigare on Meganen som är original..

Men som du säger Meganen är en grym banbil, jag har kört din modell och Den dyra oxå på bana..jäkla snabba..


_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Trophy R är nog snabbare än Yarisen i princip överallt tror jag. Förutom riktig gymkhana typ.

Men varvtider med oss amatörer pendlar ju ofta lite hit o dit beroende på "dagsform" just det varvet osv. Och sen spelar däckval, däcktemp, väder osv in. Så att en "långsammare bil" ibland är snabbare än en "snabbare bil' (och tvärtom) är ju ingen överraskning. Och som sagt, jag tror att I vissa lägen så vågar en del köra närmare gränsen med Yarisen än vad de gör med vissa andra bilar.


Som jag skrev tidigare, med dina mods eller liknande som Tershine kör Så era mkt snabbare än dyra och Fina Megane R..

Finns väll minst 3st Gr med olika mods och chaufförer som kört 40 rundor på Arlanda, det har inga Renualter gjort där

Sen är även Megane R väldigt lättkörd när däcken är varma, men denna bil kräver nog en mkt snabb bana som Ringen för att slå en Moddad Gr

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
sotam skrev:
mittmotor skrev:
Mange skrev:


I teorin!, men inte många Golfar som kört 1.30 på Mantorp som du gjort! Om jag skulle byta chassi och riktiga R däck så kan man nog hamna på 1.32 kanske...


Måste gå ganska enkelt att komma under 1:32 på Mantorp med en ny R på R-däck.


Ja, det hade förvånat mig om den nya R:en inte är snabbare än så. Det borde den vara kan man tycka. Med chassi och R-däck har jag kört en Seat Cupra 290 på mitten 1:30-tider med original motor, och då är jag en novis på Mantorp. Golf Gti CS Mk7 är ju i grunden samma bil som Seat Leon Cupra. Den nya R:en verkar ju ge klart mer effekt så den borde vara kapabel till bra tider. Men det kanske är som Peo.K. skriver att 4wd kanske snarare stjälper än hjälper och vikten kanske också talar emot nya R:en.

Gti Clubsport Mk8 borde ha bra förutsättningar för att kunna bli snabb på bana.


Ja det är upp till bevis till mig ..

Håller med att CS MK8 GTI borde vara bra snabb, det som talar emot att den verkar långsammare än Ren runt ringen och det är lite lustigt faktiskt..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
erikjakan skrev:
Har inte Jirhall kört 1.26 nånting på mantorp med sin trötta m140?

Golfen borde ju gå en 1.24 utan problem då


Ja en beemer borde ju inte vara nått problem att köra 8or runt?!, 1:23?!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147


Trådstartare
Babbe skrev:
Mange skrev:


Bara se denna cup Golf 1.31..



Får försvara mig att jag är kort på effetk i sammanhanget och har ett fel uppsat chassi vi denna tidpunkten.


Aa var det du som körde så snyggt! , Tycker det var bra!. Folk tror man kör 1.30 tider med en V70 med takräcke ibland....

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK8 R Performance Pack -2021
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
23 besök idag (18021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande