Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ferrari F40LM | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 13 besök idag (74425 totalt) |
Jag fick en lista från MW Stewart på uppdateringar för några år sedan. Jag har fått flödet mätt i Challengetoppar, standard och med bearbetning, med/utan 458 Speciale insugningsventiler osv. och det går att få ut lite mer än en GT2 utan restriktor före spjällen. Scuderia hade annat tändsystem med jonisering typ SAAB och kolvar för 11.95:1. Annars var det väl inget annat invändigt. 458 ventilerna flödade aningen sämre vid lägre lyft men de är 7 gram lättare per styck. Det går att kompensera med lite mer portning i topp och insugningsrör. Vissa racebilar går med fasta CrMo tryckare som är 16 gram lättare per styck. (skicka gärna PM om det är frågor som inte hör till Erkis projekt) Mvh/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Tack Eric!
Jag ska igång med rambygge framöver, och då har diskussionen varit om man behöver upp till E355, eller om E235 "räcker" (för sfro) Ps. Jag blir lite avundsjuk på din bygghastighet! Snyggt jobbat _________________ Anders Andersson |
||||
E235 är väl det som rekommederas till rambygge enligt boken , så har jag tolkat det iaf _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Helvete vad snyggt det blir! Originallikt ända ner på fotbaljan och blir ju en helt annan nivå med "rätt" drivlina i ett sånt här bygge imho
|
||||
E355 är väl bara 50% starkare, jag antar att det syftar på sträckgränsen på materialet? Är E355 mycket dyrare? Får man inte använda E355? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Hej hej.
E355 är inte mycket dyrare. Materialet måste klara minst 10% sträckning innan brott o har för mig 355 har 6%. Men jag har haft fel förut. Dem platt ovalarören är runda rör som jag pressat ovala i en kantpress. Dem ovala som finns o köpa kostar ca 5000euro och är i crmo. Fick pris av en firma i tyskland som levererade dem till ferrari. Sambon tog nattningen ikväll så kom ut skapligt och lyckats få klar dem undre främre bärarmarna. Provade o montera en med bussningar, passa sjukt fint. Sedan har jag kommit över GAZ coilovers till en Exige som hade helt rätt längder på dämparna. Fick dem för 500kr st så det var bara slå till. När bilen börjar bli fördig får jag skicka dem till england för omshimsning och så lär det bli nya fjädrar. Mark på GAZ kunde fixa det åt mig. Så tredje bilen i rad som har gaz. Tack för mig. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Så snyggt!
Har du löst det med reglagespakarna runt ratten? En F40 skall väl ha samma tre spakar som satt i Lancia Delta Integrale? Mycket tunna och fina. Jag har haft nöjet att äga en Integrale i ett par år och känslan i spakarna var precis som en motorjournalist sade "I fear for their lives everytime I touch them...." Spakarna tycks gå att finna på ebay för en rimlig peng. Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Originaldelspolisen kan inte sitta på händerna Delta Integrale spakarna fanns endast i Testarossa. F40 har samma spakar som 328, Mondial, GTO. De är ännu mer ömtåliga och nya kostar de 12-15000 kronor i Italien om man hittar några. På 348 tog man bort den extra spaken för hel- halvljus. Mvh Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Tjabba.
Skrev det tidigare i tråden men jag tog en komplett kolon från en Alfa 75, hitta ett lokalt här i stan komplett med kablar o kontakter, kåpor osv. Inte riktigt rätt men kommer från samma tid och italienskt iallafall. Ser tidstypiskt ut. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Har du bunkrat upp med extra blinkersspakar? De finns olika versioner med olika färg på texten om du inte gillar det du har nu, det största problemen med dom är att de bryter hela strömmen till lamporna så de slits ut efter ett tag. i vissa fall blir det nåt knas med återgångsmekanismen för blinkersen också. som gammal Alfa 75 ägare hade man alltid minst en i reserv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Haha okej. Får ta det lyxproblemet den dagen det kommer. =)
Tyckte dem passade fint i design och rattstången var väldigt enkel o montera med fästen och till och med lite justerbar. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Grymt läckra fälgar! Jag har samma modell på min pallbocksräser (dock i "bara" 16x9").
Jag får väl yttra en fråga som säkerligen fler har, har du funderat på att göra en avgjutning av karossen? Ferrari är ganska nitiska mot replica firmor så F40in finns inte att få tag på, om man inte hittar någon som gör det inofficiellt. Jag har i många många år drömt om en GT40 replica, det finns två andra bilar jag har nästan lika högt upp på listan och en F40 LM är en av dom! (den tredje är Miuran) Ser fram emot fortsättningen _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Nee. Jag har funderat på o gjuta upp så jag har reserv till mig själv om olyckan varit framme.
Men att göra en massa o sälja kommer inte bli aktuellt. Så tyvärr. Ser hur det gick för paret som skulle sälja jaggor så dum vill jag inte vara så det hoppar jag. Jag har ritat lite på ett miura koncept med Tvärställd v12. Det ligger på listan tillsammans med en Mclaren F1GTR. Efter det är jag nog pensionär. =) Överlag nöjd med fälgarna men skulle vilja ha mer djup på dem bak. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Tredje bilden på bärarmen är den jag länkat. Hur har du gjort förstärkningarna till bussningarna i inre fästet av bärarmen, är dom genomgående eller utompåliggande? Mest nyfiken då jag inser behovet, men hur är det implementerat? _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
Det finns formar på originaldelar utomlands men ingen som skyltar med det. Originaldelarna gjordes av TIR i Italien. Det finns en video på youtube där man pratar med chefen för F40 projektet, Nicola Materazzi. Finns engelsk text (subtitles) https://www.youtube.com/watch?app=de Mvh/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Hej. Dem ligger på utsidan, skar ut typ som en kapsyl öppnare i 5mm som jag lägger på o tigar dit. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Tja Hittade detta på Helens stålrörs sortiment. https://www.helens.se/fileadmin/user Jag skulle nog välja E355 om priset är lika. Vilken variant har du valt? Vill du ha nåt liknande Chrome molly i någon utsatt komponent så kan du söka på Docol 800 och 1000, utvecklat i Sverige. Kämpa på det blir en grym bil. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ferrari F40LM | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 13 besök idag (74425 totalt) |