Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ferrari F40LM
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
12 besök idag (74424 totalt)
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



Johan H skrev:
C311 skrev:
Tidiga F430 kammar före motornummer 97781 har 30 mm kamlager. Det är samma profil på alla F430. 260°/250° vid 0.20 mm spel och 226°/216° vid 1.27 mm spel. Lyft 10.9 mm/9.95 mm vid 0-spel. 458 Speciale (endast coupé) har de vassaste kammarna. 458 vevaxeln har samma 81 mm slag, passar i ett F430 block och är 8.6% eller 1.4 kg lättare.
Thomas


Intressant info! Jag vet sedan tidigare att de bytte kammar vid motornummer 97781.

Sitter du på mer detaljerad info om vad som hände vid motornummer 99608 och framåt? (2007).

Från 99608 började Ferrari använda den nyare varianten av tändspolar i F430 tillsammans med nya ventilkåpor. Jag har anteckningar om "New heads, valve seats", "New injectors", "New crankcase" och "New intake manifolds" från 99608, viss info pekar mot att det är Challenge-toppar, som då också började användas i den nytillkomna 430 Scuderia.


Jag fick en lista från MW Stewart på uppdateringar för några år sedan. Jag har fått flödet mätt i Challengetoppar, standard och med bearbetning, med/utan 458 Speciale insugningsventiler osv. och det går att få ut lite mer än en GT2 utan restriktor före spjällen. Scuderia hade annat tändsystem med jonisering typ SAAB och kolvar för 11.95:1. Annars var det väl inget annat invändigt. 458 ventilerna flödade aningen sämre vid lägre lyft men de är 7 gram lättare per styck. Det går att kompensera med lite mer portning i topp och insugningsrör. Vissa racebilar går med fasta CrMo tryckare som är 16 gram lättare per styck. (skicka gärna PM om det är frågor som inte hör till Erkis projekt)

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Tjabba byggt i e235 rakt igenom.

Ni får gärna ta er motor diskussion i PM istället.

Mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



Tack Eric!

Jag ska igång med rambygge framöver, och då har diskussionen varit om man behöver upp till E355, eller om E235 "räcker" (för sfro)

Ps. Jag blir lite avundsjuk på din bygghastighet! Snyggt jobbat

_________________
Anders Andersson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Double A skrev:
Tack Eric!

Jag ska igång med rambygge framöver, och då har diskussionen varit om man behöver upp till E355, eller om E235 "räcker" (för sfro)

Ps. Jag blir lite avundsjuk på din bygghastighet! Snyggt jobbat


E235 är väl det som rekommederas till rambygge enligt boken , så har jag tolkat det iaf

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
E235 ska du köra.

Tack för komplimangen. Jag som tycker jag rullar på halvfart hehe.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Helvete vad snyggt det blir! Originallikt ända ner på fotbaljan och blir ju en helt annan nivå med "rätt" drivlina i ett sånt här bygge imho

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488



erki87 skrev:
E235 ska du köra.

Tack för komplimangen. Jag som tycker jag rullar på halvfart hehe.


E355 är väl bara 50% starkare, jag antar att det syftar på sträckgränsen på materialet?
Är E355 mycket dyrare?
Får man inte använda E355?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Imponerande!
thumbs up thumbs up thumbs up

De Plattovala rören, vilken dimension tänker du dig? Var hittar du dem?
Dimensioner i övrigt?

Lycka till!

_________________
SO Johansson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Hej hej.

E355 är inte mycket dyrare. Materialet måste klara minst 10% sträckning innan brott o har för mig 355 har 6%. Men jag har haft fel förut.

Dem platt ovalarören är runda rör som jag pressat ovala i en kantpress. Dem ovala som finns o köpa kostar ca 5000euro och är i crmo. Fick pris av en firma i tyskland som levererade dem till ferrari.


Sambon tog nattningen ikväll så kom ut skapligt och lyckats få klar dem undre främre bärarmarna. Provade o montera en med bussningar, passa sjukt fint.

Sedan har jag kommit över GAZ coilovers till en Exige som hade helt rätt längder på dämparna. Fick dem för 500kr st så det var bara slå till. När bilen börjar bli fördig får jag skicka dem till england för omshimsning och så lär det bli nya fjädrar. Mark på GAZ kunde fixa det åt mig. Så tredje bilen i rad som har gaz.


Tack för mig.






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Så snyggt!

Har du löst det med reglagespakarna runt ratten? En F40 skall väl ha samma tre spakar som satt i Lancia Delta Integrale? Mycket tunna och fina. Jag har haft nöjet att äga en Integrale i ett par år och känslan i spakarna var precis som en motorjournalist sade "I fear for their lives everytime I touch them...."
Spakarna tycks gå att finna på ebay för en rimlig peng.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



claes t skrev:
Så snyggt!

Har du löst det med reglagespakarna runt ratten? En F40 skall väl ha samma tre spakar som satt i Lancia Delta Integrale? Mycket tunna och fina. Jag har haft nöjet att äga en Integrale i ett par år och känslan i spakarna var precis som en motorjournalist sade "I fear for their lives everytime I touch them...."
Spakarna tycks gå att finna på ebay för en rimlig peng.
Mvh /Claes


Originaldelspolisen kan inte sitta på händerna

Delta Integrale spakarna fanns endast i Testarossa. F40 har samma spakar som 328, Mondial, GTO. De är ännu mer ömtåliga och nya kostar de 12-15000 kronor i Italien om man hittar några. På 348 tog man bort den extra spaken för hel- halvljus.

Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Tjabba.

Skrev det tidigare i tråden men jag tog en komplett kolon från en Alfa 75, hitta ett lokalt här i stan komplett med kablar o kontakter, kåpor osv. Inte riktigt rätt men kommer från samma tid och italienskt iallafall.

Ser tidstypiskt ut.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



erki87 skrev:
Tjabba.

Skrev det tidigare i tråden men jag tog en komplett kolon från en Alfa 75, hitta ett lokalt här i stan komplett med kablar o kontakter, kåpor osv. Inte riktigt rätt men kommer från samma tid och italienskt iallafall.

Ser tidstypiskt ut.


Har du bunkrat upp med extra blinkersspakar?

De finns olika versioner med olika färg på texten om du inte gillar det du har nu, det största problemen med dom är att de bryter hela strömmen till lamporna så de slits ut efter ett tag. i vissa fall blir det nåt knas med återgångsmekanismen för blinkersen också.
som gammal Alfa 75 ägare hade man alltid minst en i reserv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Haha okej. Får ta det lyxproblemet den dagen det kommer. =)

Tyckte dem passade fint i design och rattstången var väldigt enkel o montera med fästen och till och med lite justerbar.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Grymt läckra fälgar! Jag har samma modell på min pallbocksräser (dock i "bara" 16x9").

Jag får väl yttra en fråga som säkerligen fler har, har du funderat på att göra en avgjutning av karossen? Ferrari är ganska nitiska mot replica firmor så F40in finns inte att få tag på, om man inte hittar någon som gör det inofficiellt.

Jag har i många många år drömt om en GT40 replica, det finns två andra bilar jag har nästan lika högt upp på listan och en F40 LM är en av dom! (den tredje är Miuran)

Ser fram emot fortsättningen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Cassius skrev:
Jag får väl yttra en fråga som säkerligen fler har, har du funderat på att göra en avgjutning av karossen? Ferrari är ganska nitiska mot replica firmor så F40in finns inte att få tag på, om man inte hittar någon som gör det inofficiellt.
Du menar utan att skriva om det på ett internetforum tex...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Nee. Jag har funderat på o gjuta upp så jag har reserv till mig själv om olyckan varit framme.

Men att göra en massa o sälja kommer inte bli aktuellt. Så tyvärr.

Ser hur det gick för paret som skulle sälja jaggor så dum vill jag inte vara så det hoppar jag.


Jag har ritat lite på ett miura koncept med Tvärställd v12. Det ligger på listan tillsammans med en Mclaren F1GTR.

Efter det är jag nog pensionär. =)

Överlag nöjd med fälgarna men skulle vilja ha mer djup på dem bak.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



erki87 skrev:
https://rejsa.nu/im/user/9716/2021-02-24-22-00-37_img_20210224_214438. . . . .

Tredje bilden på bärarmen är den jag länkat.
Hur har du gjort förstärkningarna till bussningarna i inre fästet av bärarmen, är dom genomgående eller utompåliggande? Mest nyfiken då jag inser behovet, men hur är det implementerat?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 435



matfo skrev:
Cassius skrev:
Jag får väl yttra en fråga som säkerligen fler har, har du funderat på att göra en avgjutning av karossen? Ferrari är ganska nitiska mot replica firmor så F40in finns inte att få tag på, om man inte hittar någon som gör det inofficiellt.
Du menar utan att skriva om det på ett internetforum tex...


Det finns formar på originaldelar utomlands men ingen som skyltar med det. Originaldelarna gjordes av TIR i Italien. Det finns en video på youtube där man pratar med chefen för F40 projektet, Nicola Materazzi. Finns engelsk text (subtitles)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=AlX-kgJuzxU&list=L . . . .

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Fnatte skrev:
erki87 skrev:
https://rejsa.nu/im/user/9716/2021-02-24-22-00-37_img_20210224_214438. . . . .

Tredje bilden på bärarmen är den jag länkat.
Hur har du gjort förstärkningarna till bussningarna i inre fästet av bärarmen, är dom genomgående eller utompåliggande? Mest nyfiken då jag inser behovet, men hur är det implementerat?


Hej.

Dem ligger på utsidan, skar ut typ som en kapsyl öppnare i 5mm som jag lägger på o tigar dit.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488



erki87 skrev:
Hej hej.

E355 är inte mycket dyrare. Materialet måste klara minst 10% sträckning innan brott o har för mig 355 har 6%. Men jag har haft fel förut.

Dem platt ovalarören är runda rör som jag pressat ovala i en kantpress. Dem ovala som finns o köpa kostar ca 5000euro och är i crmo. Fick pris av en firma i tyskland som levererade dem till ferrari.



Tja
Hittade detta på Helens stålrörs sortiment.
https://www.helens.se/fileadmin/user_upload/produktprogram-tekniskinfo . . . .

Jag skulle nog välja E355 om priset är lika.
Vilken variant har du valt?



Vill du ha nåt liknande Chrome molly i någon utsatt komponent så kan du söka på Docol 800 och 1000, utvecklat i Sverige. thumbs up

Kämpa på det blir en grym bil.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ferrari F40LM
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
12 besök idag (74424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande