Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3, ... 37, 38, 39 >> 22 besök idag (85091 totalt) |
Han missade nog att framdäcken var så slitna på den. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Näää, det var ganska uppenbart vid köptillfället.
Men jag gjorde bort mig när jag köpte det "nya" chassit... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Nåå?? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Ok, det är väl lika bra att erkänna.... Det hade kunnat vara enkelt. En uppsättning nya stötdämpare, lite nya bussningar och renovering av styrboxen. Rensa ur tanken och se över bromsarna, såklart.. Sedan hade det bara varit att bulta på ett par Slotmags och smattra iväg till körvkiosken. Det hade kunnat vara enkelt... Nu är det inte enkelt längre. "Spåra ur" har ju en lite negativ klang - jag föredrar att säga att "projektet eskalerade". Ni förstår, av ren gammal vana råkade jag köpa fel prylar . Det var inget manligt Völvo-chassi jag släpade hem från Tredje Riket. Istället kom jag hem med subframes,, hjulupphängning, coilovers, styrning, bromsar, ja rubbet... från... en.... Miata NB -01. Efter att ha begrundat min situation ett slag vände jag mig till Gustav "Therealpinto" Ulandet för råd. Vi kom fram till att fjoll-chassit nog gick att använda ändå, lite i smyg. Med lite tur kommer ingen märka något. I alla fall ingen från Svenska Volvo PV-klubben. Så om alla eventuella medlemmar i sagda klubb tar och tittar åt ett annat håll ett tag (Kolla!! En originalrenoverad -62a med dragkrok!) så ska jag dra igång plasmadraken igen och operera lite till.... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
underbart svar!!! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Nu borde jag verkligen skriva en uppdatering, men jag bänglar på för fullt istället. Istället bjuder jag på ett par snabba stämningsbilder från det nu absurt skitiga garaget, i realtid, direkt från verkligheten.
Oroa er inte! Ingenting är färdigt, ingenting är färdigsvetsat och det ska bli massa mer förstärkningar överallt! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Annars har jag hört att hål i golvet funkar bra när bilen saknar ac....... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Volvoreklamen på radion tjatar ju alltid om att: " Vindrutan i i din bil är viktig för din säkerhet..." Dom säger ingenting om trösklarna. Eller golvet.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Originalrenoveringen fortskrider! Visste ni förresten att i slutet på 40-talet lanserade Volvo ett samarbete med Mazda? Det är inte så väl känt, men på de PVs som tillverkades tidigt 50-tal kunde man få en tidig (mycket tidig!) version av Miatans hjulupphängning, bromsar och styrning. Mmmm... så är det. Här respekterar vi originalutförandet!
Just nu försöker jag optimera arbetsgången, så jag inte behöver göra om någonting senare. Jag kan inte lägga i nya golv, för jag vet inte hur mycket (om något alls) som blir kvar av kardantunneln när nya motorn och lådan är på plats. Jag skulle ju kunna byta trösklarna och fixa rosten i hjulhusen bak. Ekonomiplåten ligger ju där i hörnet... Brandväggen är full med hål och ska mer eller mindre ersättas, men det gör jag såklart tillsammans med att pedalerna ska på plats. Även där vill jag ha motorn på plats och nya kardantunneln byggd först. Byta trösklarna och fixa rosten i hjulhusen bak?Det är ju en massa smuts och ytrost på bilen och det kommer loss lätt med en roterande stålborste, men det tänker jag såklart göra ute på gårdsplanen. Jag skulle kunna bygga ihop motorn, men dels så vill jag storstäda garaget först och dels så suger jag på det superroliga jobbet som lite belöning för andra, mindre inspirerande jobb. Som att byta trösklarna och fixa rosten i hjulhusen bak?! Båda subframes är på plats hyfsat stadigt, men det ska såklart till massa mer balkar, rör och struktur både fram och bak. Infästningar för stötdämpartornen ska på plats, men jag vill liksom inte göra det tunga, permanenta smidesjobbet innan jag ser att allt får plats. Om ändå diffen var här! Under väntetiden skulle man ju kunna byta trösklarna och fixa rosten i hjulhusen bak!! Egentligen borde jag tvätta bruksbilarna också... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Jag har bra nyheter och lite sämre nyheter. De goda nyheterna är att Svenne-Roden är nästan fri från rostig plåt på högersidan!
De sämre nyheter är att det innebär att det knappt finns plåt alls på högersidan... Jag inser, såhär i efterhand, att det hade varit smartare att släpa hem lite mera PV. Inte fler, alltså... bara mer. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Underbar humor /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Härligt! Det är alldeles för många som lagar rost här på forumet som får det att nästan verka kul och ungefär lika svårt som att koka tevatten. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Alltså, det handlar ju framför allt om att långsamt och noga mäta och kapa för ekonomiplåten. Sedan måste man föööörsiiiktigt svetsa lite i taget för att inte överhetta metallen och ta god tid på sig. Aptråkigt, med andra ord! Jag, som för övrigt har seriösa svårigheter med att sitta stilla genom en vanlig långfilm, ser detta mera som en form av tortyr man måste genomlida för att komma fram till den roliga. Bärs och Bandit Rock hjälper... men då blir det lite skevare också. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Ballt projekt! Och ett projekt är väl inte ett riktigt projekt om det inte spårar ur.. förlåt, jag menar eskalerar lite smått
Var köpte du drivlina osv ifrån, och vad kostade det ungefär? Man har ju drömt om konceptet några gånger, med lite olika kaross-alternativ. Har du sagt vad det blir för motor? (Kan vara jag som är selektivt blind också) Lycka till med bygget |
||||
Du skulle inte gjort såhär direkt?
https://www.miataturbo.net/build-thr Men det kräver ju fortfarande frisk plåt lite här och där. |
||||
Den tråden har jag också titta i då och då. Näää, det var aldrig aktuellt. Mitt sätt blir mycket snabbare och mindre jobb. För mig var det aldrig relevant att använda Miatans drivlina, förutom diffen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Jättetrevlig tråd! Jag hade också fått uppfattningen att rostlagning är roligt när jag har läst andra trådar. Framförallt verkar det så enkelt, man behöver ju inte ens köpa ekonomiplåt.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Om man ska vara lite petig så är det ju chassit från Miatan jag opererar in i den gamle krigaren, inte drivlinan (förutom diffen). Vad för motor/låda som bilen ska välsignas med har jag mycket riktigt inte avslöjat ännu - ni får klura ett tag till. Från början hade jag faktiskt inte en tanke på att stoppa Miatadelar under PVn! Jag var helt inne på att renovera chassit med bussningar, dämpare, fjädrar, krängningshämmare och en skivbromskonverterning och det var allt. Det var först när jag stod i garaget och såg de två bilarna bredvid varandra som jag insåg hur lika de var i axelavstånd och bredd. "Best bad idea ever!" Det gick ju inte att backa efter det... Mitt huvudspår var ganska länge att köpa en hel, billig Miata, ta vad jag behövde och sälja av resten. Vi är ju en hel flock fjoll-pulkor i Roadsport C, så det finns alltid någon som behöver en motor, en låda eller plåt. Men, det föll på ett par punkter: A. Bilarna här i Sverige är för dyra. B. Bilarna nere i Tyskland är för rostiga och det är en avsevärt mycket jobbigare att trucka 136mil med en släpvagn bakom bilen eller med min gamla biltransport, jämfört med att bara köra min 530XD. C. Det skulle ta en massa extra tid att slakta Miatan och även om det kanske varit ett rent ekonomiskt bättre alternativ så vill jag faktiskt spendera min fritid med att bygga min HotRod, hellre än att slakta donatorbilen. D. Min fru är förstående, men hennes tolerans för hela och halva fordon på gården är inte oändlig. I slutändan kom jag i kontakt med denna tyska kille via ebay. Han sålde av en Miata i delar och hade allt jag ville ha. Jag betalade EUR100 i handpenning för att han skulle flytta delarna till sin pappas hus i norra Tyskand, bara 30min från Danska gränsen. Jag betalde ytterligare EUR700 vid upphämtningen. Paketet jag helt sonika lastade i min BMW Kombi innehöll subframes, dämpare/fjädrar, Krängningshämmare, alla bärarmar och nav, bromsar, huvudbromscylinder och booster, pedalerna, styrningen (rack och styrstång), ABS-enhet, samt en del andra småsaker. Jag har inte bestämt mig för hur jag gör med ABS och servostyrning. Men jag ville ha alternativet, så de delarna fick åka med också. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3, ... 37, 38, 39 >> 22 besök idag (85091 totalt) |