Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inför SuperStage attacken...
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11601 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag har via CRS (Club Renault Sverige) blivit inbjuden att köra Bilsports Superstage med hustru Lenas CliOSport nästa fredag. Jag tackar för förtroendet...
Har lurat lite på detta och undrar hur man på bästa sätt förbereder sig för ett sådant evenemang?
I och med att jag inte har någon som helst erfarenhet av SS så vet jag ju inte riktigt hur jag ska ladda...
Titta på videosar från Emmaboda sade någon. Gasa tidigt redan innan du passerat sista porten sa någon annan...
Vändningen... hur gör man där... sakta och tight, eller fortare och lite vidare spår?

Hittills har jag preparerat genom att plocka ur gummimattorna för att spara vikt och kollat oljan. Har jag förbisett något?

Den mentala biten? Finns det något att göra där, eller är jag hopplöst förlorad?

Siktar på att komma under 1.40... är det rimligt?

Alla tips mottages taxammt! (Men säg inte något till dom andra för jag vill ju vara värst såklart... )





(Nu får jag väl f*n för att jag inte tar detta med tillräckligt stort allvar...)

_________________

Rice and shine
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Ut med reservdäcket också och töm spolarvätskebehållaren.

Mentala biten är nog inte mycket att göra med.

Klart du kommer under 1.40 med Clion!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
johann skrev:
Mentala biten är nog inte mycket att göra med.

Hur menar du nu...















Ja inte är jag dum inte... ;-)

_________________

Rice and shine
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Spana in filmer, memorera banan och spårval.
Kör så mycket du har möjlighet till, men kör inte slut däcken till "bästa varvet."

och montera r-däck

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
R-däck thumbs up
Reservhjulet borta thumbs up ( )
Städade hjulvinklar, bra balans i bilen thumbs up
Hyffsad rutin på tighta konbanor thumbs up
Skaplig koll på vanligt banåka thumbs up
Aldrig provat SS thumbs down
Mentala biten


Mer tips...

_________________

Rice and shine
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Under 1.35 kommer du, bara du inte slår mig.

_________________
bmw bmwsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur brukar du ladda för en konbana????
Gör på samma sätt för det brukar ju gå hyggligt

Planera körningen. Jag kommer inte ihog Magnus T:s ord exakt men typ titta ett par svängar/konor framåt.
Bland annat för att kunna gå på full gas så tidigt som möligt för att få så mycket fart med sig ut på rakan.
Samma sak gäller på tillbakavägen mot mål.

EDIT:
Hmm, under 1.35 är fort. Men jag kommer ej att bli förvånad på Lasse lyckas.

Skall vi fixa vadslagning????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

- Det går FORT jämfört med "vanlig" konbana. Förbered dig på autobahnslalom!!


- När du går in i ett parti så är det vid kon två det kurviga partiet börjar. Den första konen är något du bara passerar på "rakan" så fullt det går (dvs du gör det till det genom att ta ut lite extra o "räta ut")


- Till kon två bromsar du ner ordentligt så att du koncentrerar dig på att placera bilen rätt till kon tre. Här lönar det sig inte att skynda utan är precisionsplacering som lönar sig.


- När du har tre koner kvar så ska fokus vara på att maximera farten ut ur partiet, dvs fokus ska då vara LÅNGT fram!. Återigen, den sista konen är inget du svänger runt, rakan börjar vid den näst sista konen (dvs räta ut efter sista konen ut på rakan så du får det så)


- Sen gäller sjävklart de gamla grundreglerna om att "svänga innan" konen, dvs ta lite höjd på dem o så. Men det är ju som vanligt. Bara att det går liiiiite fortare



----------


Varför ligger den här tråden här? Försök inte! Jag flyttar den snart till körteknikforumet!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ett tips till:

Försök att åtminstone komma ihåg något öht. ALLT har en tendens att försvinna ur huvet så fort det är ens egen tur att köra




_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Tycker att andra redan har lämnat mycket bra tips thumbs up

Det jag har funderat lite på är hur man ska fixa vändningen på bästa sätt. Jag gick ut ganska mycket och försökte ta ett vidare spår runt vändkonen.

Det svåra tyckte jag var att hitta rätt hastighet så att man inte tappar massor av fart när bilen understyr kraftigt. Dessutom svårt att börja vändningen i rätt tid så att man kommer nära konen.

Tror att man kan tjäna en hel del tid genom att göra vändningen på ett så bra sätt som möjligt. Framförallt när man har en framhjulsdriven bil.

Ett tips kan ju vara att kolla markeringarna uppe på lunda och försöka få sig en uppfattning om banan. Den är lång och snabb!

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Har kört konbana med räcern en gång och det blev 3:e plats den gången. Vi var väl en 10st som körde Detta var i samband med banmöte med Car på Mantorp.

Första gången är svår för genom första & sista porten går det oftast väldigt fort igenom så känsla för vilken hastighet som fungerar mittpå är lurigt, det är väl inte helt ovanligt att man gör bort sig där. Vändningen var lätt för mig med rwd, diffbroms, 3liters motor och en 1:a som bilen gör över 80 på. Fort in som h-e, sen blev det en variant på scandinavian flick med hård broms ackompajerat med hård motorbroms med 1:ans växel vilket snurrade baken perfekt runt och sedan full gas o lätt diffen jobba runt konen. Det var det som gjorde min placering iaf då dom andra smög runt eller fipplade med handbroms o dylikt o tappade moment.

Banan såg ut ung så här:
Edit: gick ju inte att rita... mummel

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Bra med lite tips, man tackar. thumbs up

Jag gör nog som "vanligt"... Tar och tänker mig igenom banan och ser till att köra med god framförhållning. Den taktiken brukar ju funka hyffsat i vanlig slalom.

Vändningen är emellertid fortfarande ett litet frågetecken.
Hur tar man sig effektivast runt i vändningen med en framhjulsdriven bil utan diffbroms...? Jag vet ju hur vändningen går kvickast i "vanlig slalom" och jag misstänker att vändningen i SS är snarlik...

_________________

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Vad gäller vändningen gissar jag att det i just SS är att föredra med en vid vändning med så hög utgångshastighet som möjligt? Detta med tanke på den långa "rakan" efteråt. FWD utan diffbroms borde också tjäna på det, tycker man.

Har dock bara kört en gång på Lunda och prövade aldrig snävare vändning.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag är tveksam till vid vänding pga man går på fult mycket senare.

Jag har lekt SS på Lunda 2gånger. Det kändes som tajt vänding, allså 1an(kan vara 2an om den är låg).
Runt konen och kalpedal, och i för sig så åker jag diffbroms, men det kändes som det gick kvickast.
Mindre has. Utan diffbroms måste det vara ÄNNU mer viktigt att kunna ha hjulen rakt vid ax.

Hmm vore kul att klocka de 2 alternativen typ mellan sista porten --> vändkon ---> första porten(samma som sista).

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Har oxå kört med snäv vändning runt vändkonen på Lunda, tyckte de funkade perfekt men ja prövade iof aldrig en vidare sväng...

Börjar själv bli nervös inför SS nu (vi kör ju dagen efter RCS). Men de e väl bara å bit ihop och vara kall!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Hmm, angående vid kontra snäv rundning så har jag inte tänkt så mkt på det, det bara kändes rätt med vid rundning. Hade ambitionen att modellera sträckan sista porten - rundning och tillbaka, men det blev så många antaganden så jag gav upp. Men gjorde en ansats att göra en enkel jämförelse mellan två konstanta radier med konstant hastighet och "apex" vid vändkonen. Raka inträden till halvcirklarna och konstant acc. in och ut ur den snäva halvcirkeln antogs också.

Mycket antaganden och anpassningar redan här, jag vet, men ville bara få ett hum mella tummen och pekfingret. Skiss över modellen:



För att räkna fram kurvastigheterna ansatte jag 1 G konstant sidoacc. Den snäva vändningen med 5 m radie ger då 7 m/s i hastighet och den vida 15-meters ger 12 m/s enl. a = v²/r. I tid tar halvcirklarna 2.24 resp 3.9 s att köra.

Men i den snäva vändningen ska man ju även köra sträckorna 0 - 0' under inbromsning samt 0' - 0 under acceleration. För att åtminstone inte missgynna den snäva vändningen antog jag 1.2 G inbromsning. Nu har jag ingen formelsamling hemma och är ringrostig så jag gjorde en numerisk lösning med 0.2 m upplösning över dessa tio meter efter sambandet t = delta-v / a.

Sträckan 0 - 0' tar då 0.84 s att köra och ingångshastigheten vi 0 är 17 m/s. Här ser man ju ett fel i modellen eller antagandena direkt, varför skulle man kunna köra fortare vid 0 inför en snäv vändning än inför en vid ( 12 m/s )? Jaja, men för diskussionen skull, så.....

om man på samma sätt antar en kostant acceleration om 0.5 G (ganska vass bil) efter vändningen så tas sträckan 0' - 0 på 1.05 s och utgångshastigheten är 12.2 m/s.

om man summerar så blir tidsåtgången för den snäva vändningen 2.24 + 0.84 + 1.05 = 4.1 s. Detta att jämföra med 3.9 s för den vida. Ungefär lika mao, dessutom har man ungefär samma utgångshastighet, men tillåts högre ingångshastighet med snäv vändning med denna trubbiga modell.

Men med lite trailbraking så tror jag ändå på det vidare spåret om man inte har mer pulver än sidogrepp så att man kan ta igen tappet i det snävare spåret.

OBS! Jag gör inte anspråk på att detta ska spegla verkligheten särskilt väl, men tror ändå det pekar i vissa riktningar.

EDIT: Detta visade sig vara mitt pokal-inlägg! Tydligen kan man inte lägga band på sig.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hua, jag ser massa diffekvationer framför mig.
För att unvika att paja tråden med massa siffror, och det skall komma från mig
Men jag skall försöka grotta mer mig i problemet om jag orkar.


Nu pratar jag min bil.
Jag kommer ca 90grd i en skarp böj sen faller bilaset ut i understyring.
Men är nu hastigheten lagom så kräket inte faller ut i understyring, så kan jag gå på kraftigt samtidigt som man tar det sista 90grd. Det käns som så fort den börjar understyra så måste jag släppa av MYCKET för att få tillbaka greppet. Detta med gatdäck.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag tror att det definitivt är snabbast med en helt perfekt handbromsvändning supertight på konen + direkt en perfekt start/acc iväg från konen. Men om man inte fixar detta perfekt så kan det nog löna sig att köra runt i ett lite vidare spår. Och pga ingångsfarten så är det garanterat väldigt pilligt att få till en tajt handbromsvändning helt perfekt!!!! oberoende vilket man väljer så är det viktiga är att kunna gå på fullt så snabbt som möjligt. Dvs om man kör ett vidare spår finns risken att det dröjer innan man kan gå på riktigt max för att det kan ta tid innan man har bilen tillräckligt rak för att inte ett innerhjul ska spinna. Mitt tips är att så tidigt som möjligt räta upp styrningen det som behövs och gå på max även om man inte har nosen 100% i linje med flygfältet, dvs börja svänga dit man ska först när man fått såpass fart så att man kan svänga o ha fullt spett utan att det spinner. Svammel svammel... hoppas ni fattade ändå....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag har inte kört SS, men tycker att vändningen borde baseras på hur man tar en kurva på en räserbana beroende på hur det ser ut framför och bakom. Prio 1 borde vara maximalutgångsfart och eftersom en Clio bromsar bättre än den axar så borde det snabbaste vara att bromsa rakt och stenhårt göra en hyfsat skarp sväng en bit ifrån konen och tangera den när man kommit runt mer än 90 grader. Dvs när man vänt runt kanske 120-150 grader för att maximera utgångshastigheten.

Korfattat. Kör alltså som en hårnålskurva som tas med sent apex och lång efterföljande raka. Synpunkter?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Min erfarenhet är att det är helt värdelöst att göra handbroms vändning med en framhjulsdriven bil, man lyckas inte behålla drivet uppe utan bilen nästan stannar när häcken slänger runt. Då står man där med spinnande framhjul och kommer ingenstans....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Bra med alla synpunkter... thumbs up
Utan att göra en alltför djuplodande analys håller jag spontant med i Daniels resonemang angående vändningen. Jag gör ungefär så i anpassad form i vanliga konbanor. Handbromsvändning funkar troligen inget vidare...

_________________

Rice and shine
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inför SuperStage attacken...
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande