| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skarvad styraxel, problem ?
|
1, 2 >> 1034 besök totalt |
|
Skarvad styraxel, problem ?
Hej I min jakt på att minimera glapp i styrningen fanns det numera nya styrstag att få tag på,glädjande nog. Men jag blev lite paff när jag såg att det var ett skarvat stag. Vet att sfro inte alltid gillar sånt, men dom har jag inga planer att prata med ang denna bilen, men kan sbp ha problem med det? Skulle vara intresserant att veta om någon hamnat i trubbel innan jag bökar dit staget, det är ett rätt bökigt jobb.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Det är väl som vanligt, ingen kommer att titta på det om du inte aktivt frågar och pekar.
"Kan" få problem, jepp, det är ju inte standard (tänk på den inspektör i Skövdetrakten som gav omreggning pga avgaspip).
|
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: Skarvad styraxel, problem ?
Jag har haft ett sådant länge nu, det har hållt och ingen besiktningsman har sagt något om det. Antar du också köpt från Utzon? Besiktningskillarna brukar mer berätta för sina kollegor: "-Åh fan, hörru kolla här, det sitter en Opelmotor i Porschen..." så ett styrstag bryr de sig inte om.
Edit: Senast jag besiktigade bruksbilen så började vi snacka om roliga bialr och vad vi höll på med, jag berättade för besiktningskillen att jag hade en gammal 944 som jag höll på att rostlaga och svaret blev: "-Det är balla bilar, vet du vad? För ett tag sedan var det en tomte här med en 944 med Opelmotor i. Kan du tänka dig det?"
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Ja den är köpt så från utzon (säljer porschedelar). Man får ju hoppas att tillverkaren vet vad dom gör. Din opel/944 har ju inte vansinnigt med mil på det staget gissar jag
men splinesen är så tajta att jag inte får dit den iaf, kanske måste speciala dit några kilar för att det ens nästan dka vara möjligt.
Får väl också se till att ha andra prylar på vilen som drar uppmärksamhet
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Jag skulle inte vara orolig få den. Man måste ju lita på att den är utförd på ett bra sätt, med kännedom om materialet. Att den är skarvad med ett rör, är rätt väg att göra det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: Skarvad styraxel, problem ?
Du sa väl att det var du och vad blev besiktningsmannen min? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Re:
Nja, inte vansinnigt mycket mil, jag skulle gissa på +500 mil på det staget.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Re: Skarvad styraxel, problem ?
Det är klart jag sa det.
Jag kommer alltid att besiktiga där, det finns bara en besiktningsplats och jag har bara sett han där. Skön kille som gillar bilar och "förstår" bilentusiaster och hobbybilar, utan att fuska igenom bilar. Precis så rak och bra som alla borde vara. Jag märker ganska snabbt med Porschen om det kommer att bli bra eller inte när jag kör in i en besiktningshall, det finns två typer som gör besiktningar 1. "-Åh nej, det är inte en tjänstebils-Passat. Gud va jobbigt..." 2. "-WOW! Det är inte tjänstebils-Passat. Fan va kul med nåt som bryter monotonin!" Killen där är definitivt en 2'a. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Det finns en trådrelik från 2005 som handlar om styr/rattaxel, bästa exemplet är den kollapsvänliga 140 axeln
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Det går inte få dit leder för D eller DD axel? Då bestämmer du ju själv längden på allt.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re: Skarvad styraxel, problem ?
Kan man lite på den som skarvat denna? Om man inte orkar linjera korsen, så kanske han inte orkat lära sig att svetsa 😂😂 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Eftersom det handlar om eftermarknad för bildelar så litar jag inte på någon förrän motsatsen är bevisad
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re: Skarvad styraxel, problem ?
Min från samma källa verkar inte vara lika olinjerad, men svårt att se på bilden. På min är det någon enstaka grad det skiljer. Jag hoppas på att Utzon har sålt mer än två ( ), och skulle det varit fel så borde det kommit ut via tex 944Sverige.
Det är inga problem, det är bara att beställa från Dalhems, Ebay, Summit, etc. Splines är: 11/16"-40 Två såna och en DD-stång så är man hemma: https://dalhems.com/sv/p/d0df3cf4de1 Kostnad ca 300% av att köpa färdigt från Utzon (när jag köpte iaf). Sen har jag många gånger suktat efter att lägga till en extra led för att få lite mer frigång och plats, men jag är inte riktigt beredd att lägga 4500:- som det skulle kosta i mitt fall på det. Nu blev det annat motorfäste och avgas istället som står för platsen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Re: Skarvad styraxel, problem ?
Kag tyckte det var rak.... men kanske såg fel...
Stämmer att det är den första förutsättningen för ett seriöst jobb. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Två steg till man kan gå om man skarvar är dels att borra hål i ändarna på skarvhylsan så att man kan lägga i svets i hålen också. Sen kan man alltid gänga och sätta skruv genom båda rören.
Att knutkorsen är offsettade 90 grader är inget konstigt. Så är det original också. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Vid en koll på bilden så verkar det vara 85 eller 95 grader..... (typ)
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Men då utgår jag från att golvet är hyffsat platt. |
||||
|
Re:
Var det inte du som krävde enbart possitiva inlägg i dina trådar ? Varför då denna ton i någon annans tråd ? Vi diskutrear i lugn och ro, hurvida en skarvad styraxel som en orolig bilägare, som faktiskt kör sin bil, köpt... är bra eller inte. Den ser onekligen "krokig" ut. Vi kommer säker få en bättre bild, där det framgår.... Och vi kan diskutera om det har någon betydelse. Men.... är den inte lijerad ( 0 eller 90°) ser den inte seriös ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Skarvad styraxel, problem ?
|
1, 2 >> 1034 besök totalt |
