Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Varför så stora fälgar hela tiden (gnäll om icke runda) | 1 besök senaste veckan (1091 totalt) |
Så jag har en bil... Den har hjul, både sommar och vinter. Framförallt mina vinterhjul har en olustig förmåga att bli skadade efter typ varje vinter... Nu har jag - återigen - fått båda framfälgarna lite "inte perfekt runda och raka" (tror man kan kalla det lite vridna - dvs lägger man dem på jämt underlag så är de inte 100% raka mot underlaget). Det är som om dom är gjorda av smör....
I grund och botten tror jag det handlar om att man inte skall köra med 20" vinterhjul - det finns inte tillräckligt med fjädring helt enkelt i däckssidan för att klara av lite potthål och annat tjaffs som finns på Stockholms gator. Profilen är 30 om jag minns rätt i huvudet och det är inte mycket till profil. Som det råkar vara så är ju då bromsskivorna 398mm så ja det sätter en del krav då på fälgens storlek såklart... Men varför så stort? Jag har inte behov av 398 mm bromsskivor (kan en F1 bil klara sig med mindre så borde Store Blå klara sig kan jag tycka), och därmed inte behov av 20" hjul - men visst är det snyggt, det kan jag erkänna. Min poäng är, har det gått inflation i stora bromsar (ja det verkar det ha gjort) och därmed stora fälgar? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Problemet är väl även delvis att vikterna gått upp på moderna bilar, vilket medför större bromsar. En del av sanningen.
Åker själv runt med 330mm skivor och stora Brembo-ok original, vilket när bilen var ny 2008 räknades som gigantiskt. Vilket det inte är idag. Åker 18" med 40 profil på vintern och 19 med 35 profil på sommaren, utan att få ovala fälgar. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Bilarna blir ju bara större och större för varje ny modell, småbilarna är lika stora som mellanklassbilarna var för 15 år sedan. Om inte proportionerna ska bli helt tokiga så måste hjulen hänga med.
Annars blir det så här: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Gissning. 1: Bilar blir bara större och större, proportionerligt behövs därför större hjul för att det inte skall se knäppt ut. "samma bil" är i dag vad.. 20% större? Kolla Fiat 500 vs. Fiat 500. 20% på 15" är 18" 2: Normalbilen är inte längre mellanklassedan utan en SUV, man vill alltså ha större bilar. 3: Trenden (rent estetiskt) går mot stora hjul för att det är frääänt. 4: Stora bromsar är ett säljargument, viket ger större hjul. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Efter att ha kört mycket med 18" 19" och 20" fälgar med en del kantskrap och punkteringar, något varje år typ. Så har det gått till noll sedan jag började bruksa SUV med 265/60 R18.
Numera bara kör jag, smäller det till eller tar i en trottoar så är det ingen fara, däcken är ju förstärkta för att klara rock crawling typ. Nackdelen är jag kör SUV, men rent praktiskt är det skönt att ha kapitulerat för att bruksbilen är mest bruksig. _________________ Anders Hansson |
||
Enligt Svensson ser stora bromsar och stora hjul coolt ut - så det säljer bilar. Det är en marknadsförings-grej.
Ingenjörerna vill ha mindre hjul: roterande massa / lägre bil / billigare hjul / billigare däck, etc. Men Svensson tycker att stooora hjul är sportigt och fräckt så stooora hjul säljer bra. Angående stora bromsar: Att större bromsar automatiskt bromsar bättre är inte automatiskt sant. De hanterar generellt upprepade inbromsningar och hettan som genereras bättre, det stämmer. Men kortare bromssträcka? Nej, så enkelt är det inte. Dessutom brukar bromsträckan som bekant begränsas av däckens fäste. Utan att avslöja för mycket (jag har både vänner och släktingar i bilindustrin) så råkar jag veta att t ex vissa sportmodeller av kända bilmodeller med större bromsar än standardmodellen faktiskt bromsar något sämre (längre bromssträcka) i en helt vanlig trafiksituation. De är såklart långt bättre under "krävande körning" som t ex på bana, men om man nödbromsar på väg till ICA en vanlig Svensk höstdag får man alltså räkna med något längre bromssträcka med de större bromsarna. Det är mycket (myyycket!) mer utmanande att dimensionera och konstruera ett bromssystem som effektivt bromsar en bruksbil i alla läge, mil efter mil, i alla väderlekar och alla temperaturer, än det är att hänga på fetbromsar på en av våra banbilar och optimera den för ett enda förhållande: bankörning. Men vi människor är fåfänga varelser och vi styrs i vårt inköp till absurt stor del av intryck, utseende och image. Hur många här på rejsa tror ni köpt sin senaste bil baserat på driftsäkerhet, säkerhet och ekonomi? Alltså INTE prestanda, utseende, uppfattad kvalitet (känslan i reglage/dörrar/chassi) och känslan man får då man kör bilen? Mmmmm... just det. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Jag har ju några timmars långlopp med Peugeot 206:or och där blir folk bekymrade när jag kommenterar bromsuppgraderingstrådar med att om ni köper de mindre skivorna och belägg från en annan modell så passar racebelägg från en tredje modell.
Så, allt nedgraderas egentligen, utom beläggen. Och helt plötsligt så funkar bromsarna ypperligt på bana utan att man släpar runt på bromsar som kräver större fälgar... Men man tappar en grej, som nämnts här, det ser inte lika fränt ut när man står i depån. _________________ Anders Hansson |
||
Japp, har läst det på annat ställe där man belyst att marknaden styr det estetiska så formgivarna anpassar sig till det och konstruktörerna får jobba med vad de får .
Jag älskar Porsche 935 mycket för hjulvalet fabriken gjort, 18" som ska jämföras med 20-21" som sitter på GT2 Ballongdäck är underskattat _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Det är väl inte enbart otur som gör att fälgar blir orunda. Om jag minns rätt var det Audi som började trenden att ha fälgar gjorda av eftergivligt material på nån RS6. När kunderna tröttnade på att byta ut krokiga originalfälgar och monterade andra fick de byta delar av hjulupphängningen istället. Nånstans måste kraften ta vägen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Finns det någon fördel med lågprofildäck på en vanlig gatbil?
Jag kan bara komma på nackdelar med lågprofildäck. sämre komfort dyrare mer vägljud ömtåligare svårare att montera större fälgar = högre ofjädrad vikt. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
Det possitiva är den stora ballhetsfaktorn... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Angående "balla hjul" Jag har 4 styck 23 tum 11 tum breda porsche "ENZO" fälgar med 315 25 23 däck... med några mindre förvarings skador. .
Fick tag i dom i ett svagt ögnblick kan säljas för en spotstyver... tydligen nypris med däck 50k.. ett mindre ögonblick funderade jag att sätta dom på min vw T3 buss.. men då det inte är en cayenne så blir det fel.. köpte dom från en utmätning.. så ej stulna.. Ja jag vet inte en försäljnings tråd.. men dom kanske blir"balla" på någon fullsize bil pickup eller amerikanskt ...eller porsche ? _________________ Michael Thulesius |
||
Hur ser sådana fälgar ut? _________________ Anders Hansson |
||
Allmänt banåkaforum Varför så stora fälgar hela tiden (gnäll om icke runda) | 1 besök senaste veckan (1091 totalt) |