Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
67 besök senaste veckan (11582 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Magnus Bengtsson skrev:
Är väl inget krav på vinterdäck om man har 10"?


Stämmer detta?

Fick precis hem det nya släpet!



_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



Magnus Bengtsson skrev:
Är väl inget krav på vinterdäck om man har 10"?


Hade du haft sommardäck på bilen om det inte varit lag?

Transportstyrelsens säger "Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"

= så fort det händer nått blir du skylldig och f-bolaget lär inte betala ut ett skit

+ Jag har dubbdäck på dragbilen = krav att släpet också ska ha det. Så dödar "undantaget"

_________________
Stefan Nord
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



StefanN skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Är väl inget krav på vinterdäck om man har 10"?


Hade du haft sommardäck på bilen om det inte varit lag?

Transportstyrelsens säger "Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"

= så fort det händer nått blir du skylldig och f-bolaget lär inte betala ut ett skit

+ Jag har dubbdäck på dragbilen = krav att släpet också ska ha det. Så dödar "undantaget"


Du får köra vilket fordon du vill utan vinterdäck så länge det inte är vinterunderlag.
Men fordon med 10" eller mindre är undantagna, dumt förstås men du får dra släpet på vinterunderlag med sommardäck. Bottnar väl förstås i det begränsade utbudet av vinterdäck i 10". Är det en laglig kombination så ska försäkringen gälla.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det fritt för tillverkaren att ange lägre maxvikter för obromsat släp (än 750 kg då). Förmodligen kopplat till bromsprestanda för dragfordonet (med full last, dvs en "lastbil" med små bromsar kan begränsas).

Är det bruttovikt eller släpets totalvikt som är begränsad? Exakt vad står det under dragvikter (alla siffror, all text)?





_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



elCrillo skrev:
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det fritt för tillverkaren att ange lägre maxvikter för obromsat släp (än 750 kg då). Förmodligen kopplat till bromsprestanda för dragfordonet (med full last, dvs en "lastbil" med små bromsar kan begränsas).

Är det bruttovikt eller släpets totalvikt som är begränsad? Exakt vad står det under dragvikter (alla siffror, all text)?






Vad säger släpvagnskollen på din kombination?
Får du dra 750 släpet om du bara lastar den till 710?
Alltså om det funkar likadant för obromsade släp som bromsade.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



safe skrev:
StefanN skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Är väl inget krav på vinterdäck om man har 10"?


Hade du haft sommardäck på bilen om det inte varit lag?

Transportstyrelsens säger "Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"

= så fort det händer nått blir du skylldig och f-bolaget lär inte betala ut ett skit

+ Jag har dubbdäck på dragbilen = krav att släpet också ska ha det. Så dödar "undantaget"


Du får köra vilket fordon du vill utan vinterdäck så länge det inte är vinterunderlag.
Men fordon med 10" eller mindre är undantagna, dumt förstås men du får dra släpet på vinterunderlag med sommardäck. Bottnar väl förstås i det begränsade utbudet av vinterdäck i 10". Är det en laglig kombination så ska försäkringen gälla.

Som jag skrev, "om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten". Så blir det trafikfarligt/olycka sitter du i skiten.

Och jag trodde inte jag behövde skriva vinterväglag för att folk var smarta nog här inne eftersom vi pratar vinterdäck, men kanske får omvärdera det

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack#:~:text=Trots%20kravet%20 . . . .

_________________
Stefan Nord
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



safe skrev:
elCrillo skrev:
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet är det fritt för tillverkaren att ange lägre maxvikter för obromsat släp (än 750 kg då). Förmodligen kopplat till bromsprestanda för dragfordonet (med full last, dvs en "lastbil" med små bromsar kan begränsas).

Är det bruttovikt eller släpets totalvikt som är begränsad? Exakt vad står det under dragvikter (alla siffror, all text)?






Vad säger släpvagnskollen på din kombination?
Får du dra 750 släpet om du bara lastar den till 710?
Alltså om det funkar likadant för obromsade släp som bromsade.


Ja, det verkar det som! "Enligt släpvagskollen får du dra släpet om du bara lastar 565 kg, typ!"

Problem löst! 😃

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
67 besök senaste veckan (11582 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande