| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsoks funderingar...
|
200 besök totalt |
|
Bromsoks funderingar...
Ständigt funderande sitter man och tänker.. Jag hade i princip bestämt mig för Brembo 17z eller 18z till ett förhoppningsvis snart kommande projekt. Men kommer gång efter annan på mig själv med att fundera över om det verkligen Är mest bang for the buck? Visst 6 kolvsok har väl hög blingfaktor men jag vill ha bromsar som bromsar bra, är det en kolvsglidok skiter jag väl i det om dom är "bättre" än dessa 6 kolvare.. Förutsättningarna är mittmotor, 1100-1200kg, typ 52-53% av vikten bak. Hade tänkt 18" fälgar så rymmer lite drygt 350mm skivor i alla fall (330 lär dock duga lika bra). Tanken är också samma skiva/ok i alla hörn. Vad finns det för alternativ bland OEM ok som matchar eller överträffar 17z/18z? Jag gissar att det bortsett från klossarea och kolvarea handlar om hur stabilt själva oket är? (många gnäller t ex på en del av Wilwoods modeller för att dom flexar "för mycket" för att f bra känsla). Alla tips mottages tacksamt, ett stort + vore att hitta ett ok som bygger "minimalt" utåt, 17/18z verkar bygga ca 60mm från skivan och utåt, mindre än det vore helt klart inte fel
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsoks funderingar...
|
200 besök totalt |