Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5475 totalt) |
M3 e30-90
Fick hem en trevlig m3 e30 som florerat på detta forum under många år som trackdaybil. Min tanke är att återställa bilen till ett fint originalskick då dom trots allt börjar bli väldigt ovanliga. Gammal byggtråd på bilen https://rejsa.nu//forum/viewtopic.ph Lite snabb info Detaljspecs: Generellt: Diamantsvart (omlackad 2009) Elhissar Taklucka Importerad från Tyskland -99 Strax över 20.000 mil på pappret. Motorn byggd ca 2008-2009 Motor: 250whp @ 7398rpm 250wnm @ 6505rpm Varvstopp: 8000rpm 2,5L block (2,3 uppborrat till 2,5 dimensioner) Sport evo 2,5L vevaxel Wössner kolvar H-profil stakar Acl racelager Köhler 300g kamaxlar Hårdare ventilfjädrar Portad topp (org -90 215hp topp ursprungligen) Äkta kolfiber race insugsplenum från en -87 grupp-a racebil. Köhler grenrör Köhler DTM spec avgasrör med racekatalysatorer 48mm separata spjällhus Större bafflat oljetråg med Köhler baffelplåtar Polyuretan motorfästen Bränsle/tändning: Maxxecu Street ECU Vag spolar 465cc spridare AEM 400LPH bränslepump Drivlina: Org Getrag M3 E30 Dogleg Grupp-A svänghjul Sachs motorsport tryckplatta 6p sinterkoppling 188 diff med 3,73 utväxling och 40% (mobimec) Z3M difflock med kylflänsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Robert Forsberg |
||||
Kul! Hur är tanken att den ska användas? Nästan alla m3 e30 har ju blivit döda handelsvaror pga prisökningen, det är kul att se när dom körs på riktigt
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Så är det. Denhär kommer nog inte fortsätta som banbil i min ägo. Tanken blir väll att återställa den så gott de går till original. Sen får vi se vad som händer ![]() _________________ Robert Forsberg |
||||
Mitt råd är att göra den lagom orginallik eller med andra ord, gatoptimera den.
Jag kommer aldrig bygga tilbaka min till helt orginal, bara ta bort de mest obekväma banoptimeringarna. Dvs anpassa chassi och inredning för nöje på krokig väg istället för krokig bana. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Re:
Absolut de är väll lite så jag tänkt använda den ![]() _________________ Robert Forsberg |
||||
Re:
Ja du har helt rätt i det. Använd kommer den bli. Slalom vore ju jäkligt kul de har jag aldrig prövat. Kanske är dax nu _________________ Robert Forsberg |
||||
Re:
Är det Z3:ns spak du har då eller? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Frågan är om du inte får tillräckligt bra resultat med E36 spak
i så fall? Annars finns ju nya att köpa hos BMW men kostar ju en del.... Bäst pris har nog Leebmann24. Så här blir det med E36-spaken och E30-knopp: ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Re:
Ja e36 spaken funkar garanterat tack för tipset👍 Hade inte tänkt på att den kan funka . Jag har nån eBay variant på shortshift. Gillar inte alls lägena _________________ Robert Forsberg |
||||
Re:
Nej den kommer inte från z3 _________________ Robert Forsberg |
||||
Re:
Gunnar, vart ligger den gyllene balansen? 😇 Berätta gärna vart du landat. Moderna coils och poly bussningar? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5475 totalt) |