Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil En klassiker - lossa bromsledning | 7 besök senaste veckan (855 totalt) |
Vi har väl alla stött på en skruv som man bara inte kan få loss. Från den där skruven någon bestämt att dränka i en flaska röd loctite till muttern som rentav rostat med åren. Mitt senaste fynd var bromsledningen vänster fram på min lekbil.
Den är numer inte så vacker.. och inte så sexkantig. Jag tror mig ha använt rätt verktyg (10mm nyckel som går runt lite längre än ett U), men det var något förbannat svårt att hitta någonstans att hålla emot i ledningen. Jag har: rengjort och därefter dränkt i WD-40 som fått gro in sig. Försökt hålla i ledningen på en liten planad yta precis under clippet (inte heller så vacker numera). Värmt upp så långt jag vågar. Provat knacka på nyckeln. Vad använder ni för att bryta upp dessa? Polygrip och råstyrka? Vad har ni för magiska verktyg när det helt enkelt skiter sig? |
||||||||
Som kombination av era svar:
https://www.briklas.se/product/bgs-s Alternativt papegojtång typ: https://www.swedol.se/montagetng-kni Vad tros? |
||||||||
artikel 12-1022 här tex? https://www.biltema.se/verktyg/svets |
||||||||
Skall bromsslangen återanvändas? om inte värm ännu mer _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
+1 Svetstänger brukar funka. Eftersom du ändå ska byta slang försök massera slangdelen, typ kläm lite lagom med en rörtång eller liknande och värm. På min bil lossade dessa relativt smärtfritt. Den ena var lite bråkigare än den andra... |
||||||||
Tack o lov ska slangen bytas Vill undvika bromsröret.. Subaru säljer dem i paket med alla andra bromsrör i framvagnen. |
||||||||
Jag vet inte hur trångt det är på andra sidan hjulhuset där men..
Jag skulle klippa av röret med avbitare och dra ett nytt/skarva befintliga bromsröret så får du en ny fin nippel där. Inget kul att montera ny bromsslang med den där nippeln som är paj. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Värme löser alla problem, bränn på den med gasolbrännaren tills den ryker sen kan du nog lossa den med vad dom helst.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||
Du behöver ju inte köpa orginalrör, inga större problem att bocka och kona egna rör. Kommer du åt att lossa röret så skulle jag byta ut röret också, jag kan kona åt dig om du är villig att komma ut till Märsta (skicka PM om du vill ha hjälp att kona ett nytt rör, så löser vi det). Och eventuellt tycker jag det ser lite ut som det gjorde på min Skoda, dvs att röret korroderat och expanderat så att det klämmer fast nippeln (se sidan 7, den 25 april iår på min Skoda byggtråd för hur det såg ut där). _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
Uppskattas! Jag kanske hamnar där - ska testa en gång till att få loss det men ev. vill jag göra det bytet ändå. |
||||||||
ett nytt kopparrör och nya nipplar är det bästa. Hoppas att det är åtkomligt i andra änden bara, ev får man fundera ut en alternativväg på dragningen. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Tack för alla tips, kombination svetstång på bromsslangen och svindyr papegojtång från knipex gjorde susen, bra tillfredsställande när det släppte!
Passagerarsidan gick därför helt utan att skada muttern. Bra grej. Inte helt nöjd med att dra åt på förarsidan med papegojtången men vi får se om det håller tätt sen när jag luftat. |
||||||||
Skruva banåkabil En klassiker - lossa bromsledning | 7 besök senaste veckan (855 totalt) |