Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Elektrisk vakuumpump för bromsservo | 421 besök totalt |
Detta är en fråga som verkligen borde ha lösts tidigare. Men även om en sökning ger en rad trådar som resultat så hittar jag inget konkret i form av lösning/rekommendation...
Hur kopplar jag på rätt sätt in en elektriskt vakuumpump från t ex en gammal Völvå till mitt bromsservo? Är det bara att dra en slang, eller måste det till några ventiler och sensorer också, för att slå av och på pumpen? Jag tänkte använda t ex denna, från en Volvo V50. Bakgrund: Jag kommer köra 4 förknasare på en Volvo B230 och vill ha vakuum till bromsservot (som är från en Miata). Min första tanke var att koppla ihop vakuum från alla insugsrören till ett gemensamt litet block och sedan koppla blocket till bromsservot. Men... dels så känns det som en onödigt komplicerad och ful lösning och dels så är jag lite tvekande till att servot ändå får lagom högt och jämt vakuum i alla lägen. Man kan såklart lägga till en tank för att "lagra vakuum", dvs släta ut toppar och dalar, men då känns det ännu mer onödigt komplicerat. Att koppla 12V till Volvo-pumpen (som får gå på en egen säkring) som sätts igång så snart man slår på tändningen känns långt mer lockande. Men, som sagt: Är det så enkelt som en rak slang från pumpen till servot? Jag tror Volvo har lite extra slangar och ventiler och bjäfs med i konstruktionen... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Jag har nåt svagt (dvs lita inte på det alls) minne av att Saab hade nån pump med inbyggd reglering, så den bara behövs 12V och en slang till servot.
Men jag kan ha drömt också. Jag får servovacuum från mina Jenveys, men då fiser jag runt på mindre än fullgas stor del av tiden Edit: Minnet fungerar, men det var inte så mycket matnyttig referensinformation https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
En sensor som ser ut såhär kan iofs göra inkopplingen ganska smidig.
Då är frågan om man måste koppla: Pumpen till en liten tank - tanken till sensorn - sensorn till bromsservot. Eller om man kan skippa tanken. Men då kanske pumpen går konstant, för att volymen blir för liten? Input från någon som vet uppskattas! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Switch
https://www.amazon.com/28146SW-Vacuu Testvideo Behövs ingen tank, servots volym räcker väl? Koppla in pumpen med tryckbrytare i serie på servosidan av backventilen (om du nu vill hjälpa till med vakuum från trottlarna)? |
||||||
Lysande! Tack Niklas!
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
|
||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
|
||||||
- "Jaha, herr Kristensson: Hur gick olyckan till?" - "Jo, det finns en snubbe i SPVM som heter Niklas och han skrev på rejsa att..." _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Jag har samma problem (separata spjäll och mycket overlap) så jag tog en från Volvo V40 1.6 automat. Allt man behöver ingår, backventil, vakuumswitch och ett relä. Den dra cca 10A och aktiveras så fort vakuum går under ett visst värde.
Jag tänker ändå använda backventilen och koppla till åtminstone en insugstratt, då det går åt ganska mycket el för att upprätthålla vakuum. Och det värsta som finns är varierande servoverkan, då man inte vet om det är stumt eller mjukt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Annars är ett alternativ att ta en generator från en dieselbil som i många fall har en vacuumpump bakkant
. https://www.amazon.com/ALTERNATOR-EU _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||
Jag har googlat, men inte hittat rätt. Kan du posta en länk till vad du köpte? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
WHAT?! Det hade jag faktiskt ingen aning om - det är ju en genial lösning! Superbra! Generator behöver jag ju ändå (och har inte köpt någon ännu) så det blir inte ens en extra komponent i motorrummet. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
https://www.autodoc.se/rotovis-autom
det hade jag heller inte en aning om. var tvungen att kolla det _________________ henrik nielsen |
||||||
Mmmmhmmm. Måste allt anses vara lättast möjliga (och dessutom pålitlig) lösning. Vi har en vinnare. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Vi har kört vår B230 med separata förgasare och sedan med insprut och separata spjäll. Kört med kamaxel med 300 grader duration och kopplat in en slang till varje insugsrör. Det har fungerat jättebra för oss, aldrig tänkt på dålig servoverkan eller ojämn servoverkan. Detta i en 240 som är tyngre än miatan.
Fungerar säkert med pumpen men känns som en mer komplicerad och tung lösning på något som inte vi upplevt som ett problem. Strular det med pumpen tycker jag du ska testa med fyra slangar. Vet andra som bara kopplat in sig till ett insugsrör också men ingen erfarenhet av hur det funkat. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Läste du posterna om generatorn med inbyggd vakuumpump? Jag tycker allt att en slang direkt från en utprovad OEM-lösning till brake-boostern är en avsevärt enklare lösning än att borra/gänga eller ALU-svetsa i insuget och koppla ihop 4 vakuum-källor till en, för att leda dem till boostern. Den extra vikten av generatorns pump är nog helt försumbar och någon lättvikts-generator är inte relevant för denna bilen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Skruva banåkabil Elektrisk vakuumpump för bromsservo | 421 besök totalt |