Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsservot hänger inte med... (dvs saknar ingenting!)
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16884 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13266


Trådstartare
Bromsservot hänger inte med... (dvs saknar ingenting!)

Var ute och testade pontiacen lite här om kvällen på en parkeringsplats (med koner! ) och upptäckte att bromsarna funkar fint.. riktigt fint!

om bara servot kunde hänga med

När man kommer rullandes på halvgas och bromsar så finns det gott om vacuum, men när man kliver av från fullgas och ska börja bromsa så händer inte ett skvatt utan man får sitta och vänta på att servot ska förstår vad som händer.. Har ganska vass kam, så det är väl där felet ligger?

Manuella bromsar står på önskelistan, men kommer inte förrens bilen har bantats ett par hundra kilon

har ni några tips?
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



har sett i summitkatalogen att de har nån extra vakuumbehållare som
ska funka när man kör en vassare kam ...

vet inte om det funkar bra, men det kanske går att prova lite "primitivare",
innan man bygger en fin i alu och polerar ...
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 927



Nu är det väl ändå nån som skojar med oss. En burk för att lagra undertryck i. Jag tänker väl inte helt fel?

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



På min gamla merca funka centrallåsen med vakuum och det lagrades i en liten behållare. Frågan är väl kan man lagra vakuum:-) Ang servot kan det inte vara backventilen som strular lite? Lagras det inte lite vakuum i själva servoenheten annars?

H Borken

_________________
Janne Ojanen
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



klart man kan lagra undertryck ... (fungerar det med övertryck, läs: kompressor, så.)

jag har jobbat som servicetekniker på en industri där vissa förpackningsmaskiner krävde
vakuum, och där hade vi en tre-fyra kubikmeters tank att "lagra" vakuum i.
(oj, vad många vakuumpumpar jag renoverat. det är inte kul..)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För Volvos S60 challenge så klagade vissa team på utebliven bromsverkan efter "långa" rakan på Gelleråsen, vissa hamnade i fållan. Det berodde på uteblivet bromsverkan pga slut på vacuum, Volvo tog då fram en elektrisk vacuumpump att ansluta till bromsservot.

För övrigt så har jag en liten vacuumpump till min farthållare, vet ej om kapaciteten räcker till bromsarna, men samma (eller liknande) sitter på Volvos turbomodeller med farthållare så det bör finnas på en skrot nära dig.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Detta är ett problem som jag påpekat flera gånger.

Lösningen är backventiler, extratank och extrapump.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:
Detta är ett problem som jag påpekat flera gånger.

Lösningen är backventiler, extratank och extrapump.


Jag har inte grunnat på problemställnignen innan, så antagligen har jag inte greppat omfattningen än. Men varför räcker det inte med tank och ventiler? Varför behövs det en pump?

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13266


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Detta är ett problem som jag påpekat flera gånger.

Lösningen är backventiler, extratank och extrapump.


Dvs dags att gå på jakt!

Var hittar man lämplig extratank? Borde ju gå att hitta 'gratis' på något ställe som inte vet vad biltillbehör kostar...

Hur stor bör den vara? räcker konservburk eller ska det vara ett oljefat?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Pär Hylander skrev:
Jag har inte grunnat på problemställnignen innan, så antagligen har jag inte greppat omfattningen än. Men varför räcker det inte med tank och ventiler? Varför behövs det en pump?


Jo...det kan räcka......det kan räcka med bara pump också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:

Hur stor bör den vara? räcker konservburk eller ska det vara ett oljefat?


Det behöver bara vara en burk av något slag....som tål vakumet.
Gissningsvis ett par liter.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8361



Det sitter (eller satt) en elektrisk vacuum pump på alla S60/V70/S80.... Den sitter i fronten precis innanför vänster strålkastare. Nackdelen är att den har en begränsad livslängd på ca 250-300 timmar.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20218



Varför börja en ny tråd när gamla sanningar kan återanvändas

Jag "jobbar" på att få ihop konceptet med Jenveytrottlar på Miatan och har insett att det blir lite ont om vacuum till bromsservot, knappt så det räcker till MAPsensorn (jag har bara tänkt att ha en liten anslutning per trottel, via rör i injektorpluggen, kör med injektorer i toppen).

Finns det fler lämpliga vacuumpumpar till ändamålet än Volvos, gärna nåt med lite längre förväntad livslängd (så en relik från plockskrot kan antas fungera)?

Hur är det med de från VW/Audi?

Körs såna kontinuerligt eller har de intern tryckreglering (förutom nya som garanterat styrs via CAN förståss)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Finns väl inte en diesel bil som inte har vakumpump, borde finnas ganska många att ta av.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6179



Pumplösningen måste ju vara bättre för tänk om vakumbehållaren plötsligt blir tom

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42367

Forumägare
Forumägare

Hade det problemet jämnt på korta Mantorp med Golf VR6 syncron. Jag gick på fullgas tidigt i chikanen tack vare 4wd, fullt spett hela vägen till vändningen av korta banan, full broms (fortfarande ingen "påfyllning" av vacuum till bromsservot) och pang på fullgas nästan direkt i vändningen tack vare 4wd, dvs extremt kort med nåt annat än full broms eller full gas. Sen när man skulle bromsa inför startkurvan så kunde det till synes slumpvis vara väldigt stumt att trycka på bromsen utan servoverkan... eller inte. Lika spännande varje varv Just där på korta Mantorp är faktiskt det enda ställe som jag minns jag hade det problemet mer eller mindre jämnt, iaf det enda stället problemet fastnat i minnet. Hade det inte varit 4wd så hade det garanterat inte vart något problem, helt omöjligt att gå på fullgas så tidigt i vändningen med en fram- eller för den delen bakkrafsare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42367

Forumägare
Forumägare

Re:

2fast4u skrev:
Pumplösningen måste ju vara bättre för tänk om vakumbehållaren plötsligt blir tom

thumbs up

Men vill man ha mer av ingenting så måste man ha mer plats för ingenting.


Sen är frågan om man under varvet förbrukar mer av ingenting än man genererar ingenting. Det är ju ingen idé med en större tank om man inte lyckas fylla den med ingenting. Men om det mer är en fråga om att frakta ingenting från start- och pariskurvan ett helt varv till inbromsningan till startkurvan, där man vill ha ingenting, då räcker det ju med en större tank med ingenting i.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4312



Dieslar och automatlådebilar brukar gilla vakuumpump. Nu för tiden inte sällan monterade på motorn, t.ex. kamaxeldrivna. Finns även de som har eldriven pump. Båda varianterna finns t.ex. på Saab:ar.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20218



Vacuum är dessutom lättare än luft... Men behållaren är tyngre thumbs down

Jag får jaga några pumpar och se om nån passar fint med tändningsstyrd 12Vmatning och enkel slang till befintlig backventil/servo. De mekaniska som sitter bak på generatorer är inte så intressanta.
Mekanisk pump kan ju placeras på ACpumpens plats för vevhusvacuum, men det är ju ett annat syfte som är lite mer komplext att få till (det räcker inte med buntband som fastsättning iaf ).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Re:

Om någon känner till en bra donatorbil som man kan plocka av ingetingpumpen blir jag väldigt glad.
Jag har nämligen samma problem med 318is:

Tack vare 4wd...jag menar obefintligga effekten, åker jag mestadels med plattan i mattan runt t.ex. Gotland ring hela tiden (och har dessutom försökt vänsterbromsa på vissa ställen). Detta leder till att ingeting förbrukas fort och när man ska slutbromsa på långa rakan kan det bli lagom spännande.

Så alla tips på hur man kan haka på en mekanisk ingetingpump på en BMW M42 emmotages tacksamt!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Ingenting..???.....hemma hos oss heter det "Ittnåå"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Bromsservot hänger inte med... (dvs saknar ingenting!)
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande