Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (16884 totalt) |
Bromsservot hänger inte med... (dvs saknar ingenting!)
Var ute och testade pontiacen lite här om kvällen på en parkeringsplats (med koner! ![]() om bara servot kunde hänga med ![]() När man kommer rullandes på halvgas och bromsar så finns det gott om vacuum, men när man kliver av från fullgas och ska börja bromsa så händer inte ett skvatt utan man får sitta och vänta på att servot ska förstår vad som händer.. Har ganska vass kam, så det är väl där felet ligger? Manuella bromsar står på önskelistan, men kommer inte förrens bilen har bantats ett par hundra kilon ![]() har ni några tips? |
||
har sett i summitkatalogen att de har nån extra vakuumbehållare som
ska funka när man kör en vassare kam ... ![]() vet inte om det funkar bra, men det kanske går att prova lite "primitivare", innan man bygger en fin i alu och polerar ... ![]() |
||
På min gamla merca funka centrallåsen med vakuum och det lagrades i en liten behållare. Frågan är väl kan man lagra vakuum:-) Ang servot kan det inte vara backventilen som strular lite? Lagras det inte lite vakuum i själva servoenheten annars?
H Borken _________________ Janne Ojanen |
||
klart man kan lagra undertryck ...
![]() jag har jobbat som servicetekniker på en industri där vissa förpackningsmaskiner krävde vakuum, och där hade vi en tre-fyra kubikmeters tank att "lagra" vakuum i. (oj, vad många vakuumpumpar jag renoverat. det är inte kul..) ![]() |
||
För Volvos S60 challenge så klagade vissa team på utebliven bromsverkan efter "långa" rakan på Gelleråsen, vissa hamnade i fållan. Det berodde på uteblivet bromsverkan pga slut på vacuum, Volvo tog då fram en elektrisk vacuumpump att ansluta till bromsservot.
För övrigt så har jag en liten vacuumpump till min farthållare, vet ej om kapaciteten räcker till bromsarna, men samma (eller liknande) sitter på Volvos turbomodeller med farthållare så det bör finnas på en skrot nära dig. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Detta är ett problem som jag påpekat flera gånger.
Lösningen är backventiler, extratank och extrapump. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har inte grunnat på problemställnignen innan, så antagligen har jag inte greppat omfattningen än. Men varför räcker det inte med tank och ventiler? Varför behövs det en pump? _________________ Pär Hylander |
||
Dvs dags att gå på jakt! Var hittar man lämplig extratank? Borde ju gå att hitta 'gratis' på något ställe som inte vet vad biltillbehör kostar... ![]() Hur stor bör den vara? räcker konservburk eller ska det vara ett oljefat? |
||
Jo...det kan räcka......det kan räcka med bara pump också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det behöver bara vara en burk av något slag....som tål vakumet. Gissningsvis ett par liter. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det sitter (eller satt) en elektrisk vacuum pump på alla S60/V70/S80.... Den sitter i fronten precis innanför vänster strålkastare. Nackdelen är att den har en begränsad livslängd på ca 250-300 timmar.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Varför börja en ny tråd när gamla sanningar kan återanvändas
![]() Jag "jobbar" på att få ihop konceptet med Jenveytrottlar på Miatan och har insett att det blir lite ont om vacuum till bromsservot, knappt så det räcker till MAPsensorn (jag har bara tänkt att ha en liten anslutning per trottel, via rör i injektorpluggen, kör med injektorer i toppen). Finns det fler lämpliga vacuumpumpar till ändamålet än Volvos, gärna nåt med lite längre förväntad livslängd (så en relik från plockskrot kan antas fungera)? Hur är det med de från VW/Audi? Körs såna kontinuerligt eller har de intern tryckreglering (förutom nya som garanterat styrs via CAN förståss)? |
||
Hade det problemet jämnt på korta Mantorp med Golf VR6 syncron. Jag gick på fullgas tidigt i chikanen tack vare 4wd, fullt spett hela vägen till vändningen av korta banan, full broms (fortfarande ingen "påfyllning" av vacuum till bromsservot) och pang på fullgas nästan direkt i vändningen tack vare 4wd, dvs extremt kort med nåt annat än full broms eller full gas. Sen när man skulle bromsa inför startkurvan så kunde det till synes slumpvis vara väldigt stumt att trycka på bromsen
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
![]() ![]() Men vill man ha mer av ingenting så måste man ha mer plats för ingenting. Sen är frågan om man under varvet förbrukar mer av ingenting än man genererar ingenting. Det är ju ingen idé med en större tank om man inte lyckas fylla den med ingenting. Men om det mer är en fråga om att frakta ingenting från start- och pariskurvan ett helt varv till inbromsningan till startkurvan, där man vill ha ingenting, då räcker det ju med en större tank med ingenting i. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Vacuum är dessutom lättare än luft... Men behållaren är tyngre
![]() ![]() Jag får jaga några pumpar och se om nån passar fint med tändningsstyrd 12Vmatning och enkel slang till befintlig backventil/servo. De mekaniska som sitter bak på generatorer är inte så intressanta. Mekanisk pump kan ju placeras på ACpumpens plats för vevhusvacuum, men det är ju ett annat syfte som är lite mer komplext att få till (det räcker inte med buntband som fastsättning iaf ![]() |
||
Re:
Om någon känner till en bra donatorbil som man kan plocka av ingetingpumpen blir jag väldigt glad. Jag har nämligen samma problem med 318is: Tack vare 4wd...jag menar obefintligga effekten, åker jag mestadels med plattan i mattan runt t.ex. Gotland ring hela tiden (och har dessutom försökt vänsterbromsa på vissa ställen). Detta leder till att ingeting förbrukas fort och när man ska slutbromsa på långa rakan kan det bli lagom spännande. Så alla tips på hur man kan haka på en mekanisk ingetingpump på en BMW M42 emmotages tacksamt! _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Ingenting..???.....hemma hos oss heter det "Ittnåå"
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (16884 totalt) |