Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka R-däck av "smalare" karaktär? | 2 besök senaste veckan (860 totalt) |
Jag ska försöka få på 225or på min kärra, och till min vetskap är R888 och Federal 595 RS-R lite bredare än vad man kan tro. T.ex R888 205or är mer likt 215 av konventionell däcktyp. Gäller detta alla R-däck eller är det specifikt till just modeller ovan?
Hade helst kört 215 däck men eftersom det inte finns några alternativ till 16-tummare försöker jag inte hitta en uppsättning 225or som är så "smala" som möjligt. Har ni erfarenheter vad det gäller modeller och relativ bredd så dela gärna med er _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Generellt är rdäck breda och fyrkantiga av sig. Lite går att labba med breda eller smala fälgar för att få däcksidan inåt eller lite bullig, men tänk på att däcket rör sig en hel del med.
Sedan skulle jag säga det är viktigare att ha rätt däck än att ha exakt rätt/max bredd. Möjligen även fördelaktigt att gå till 17" för att få fatt i rätt däck. _________________ Pontus Fyhr |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Cup2 är rätt runda i profilen men knappt nåt gummi på, mest spår för vatten, iaf i dem dimensionernajag hade nog kört r888
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Yes det blir nog 205or i år igen, behöver nog ha bredare fälgar för att det skall vara skäligt med större däck. Hittade ett bra pris på 595 RS-R, kanske skall prova dom och se hur de är i jämförelse med R888. Förmodligen lite mindre torrgrepp men kanske håller hela året
_________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Jag har kört 595 och 888 på samma bil, 205/50*15 på 7" fälg. Är huvudsyftet banåka hade jag valt 888 alla dagar i veckan, är det 99% gatåka och 1% bana duger 595. 8-10 varv på knutstorp med 1200 kilo bil och ca 225 hästar är vad 595 klarar innan de börjar kännas såsiga och tappa skärpan. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||
Ja dom verkar väldigt smala, har 16" 245 på 8" fälg, inte optimalt men det ser ut som 225or. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Hm då kanske 225or från Kumho funkar på 7" 🤔 Det är främst för banåka, looken spelar mindre roll. _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Om det är banåka och du vill ha bra grepp OCH livslängd till bra pris så måste jag rekommendera Nankang AR-1.
Vi i MX-5 Cup har utvärderat dem (205/50-15 och 225/45-15) under året och har varit väldigt nöjda, både med greppnivå och livslängd. Tidigare körde så gott som alla på Kumho. Finns dessutom till 15% rabatt just nu hos Apex.se. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Ja, jag vart lite sugen på AR-1. Vad körde ni för fälgbredd för deras 225or? Dom tillverkar bara 205orna med 45 profil för 16 tummare, vilket blir lite väl lite rulldiameter för mig. _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Jag gillar AR1 också, det är vad jag har på min banbil, kör 235 på 8.5" fram, det är ganska smalt kommer gå upp till 245 när jag slitit ut 235orna. Prismässigt är de marginellt billigare än Cup2 i 18", men 18" var ju inte aktuellt här. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Däck för banåka R-däck av "smalare" karaktär? | 2 besök senaste veckan (860 totalt) |