Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material för att 3D printa gjutplugg till kol/glasfiber?
217 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Jag vänder och vrider på approach för att få till insuget på City'n som jag vill. Jag har varit inne på att printa i nylon, sen ABS och belägga med epoxi. Senaste tanken var att göra en platta med trattar som plugg och gjuta i glasfiber, sen ABS rör med epoxibeläggning på insidan som jag knyter ihop med plattan med ett par varv glasfiber på utsidan.

Sen kom jag att tänka på att jag sett kol/glasfiber strumpor. Då känns det relativt smidigt att printa ut 6st rör och en platta för att använda som "plugg". Det jag tänker mig är att jag får montera rören på lämpligt sätt på plattan, dra på strumpor som jag trycker ner i tratt-rundningen, sen ansluter jag med väv från den plana ytan. Delarna jag ritat ser ut så här:

Men vad ska man välja för material? Rören är böjda i tre riktningar. Förutom den uppenbara böjen så har jag en sidleds förskjutning av övre och nedre hålbild på 5 mm (+ en diameter förändring på 3-4mm.) så jag är tveksam till att pluggen kommer gå få ut på ett enkelt sätt. Det går säkert komma på design knep för att möjliggöra det men samtidigt känns det som att jag lika gärna kan välja ett material jag lätt kan bli av med, typ styren.

De "krav" jag ser är väl främst att valda material dels ska tåla att lackas med sprutspackel/vanlig 1K spraylack. Samt vara relativt enkelt att lösa upp eller på annat sätt knäcka så jag får ut det. Gärna med bra yta redan från start också så klart. Några rekommendationer?

Nästa frågetecken blir foten på rören. Jag skulle kunna återanvända plattorna från originalrören, om jag skruvar fast en platta i botten på rören vid gjutning, efter gjutning rensågar den rund så jag får en fläns som går ut och samtidigt har placerat de gamla plattorna runt rören någonstans så får jag en "flytande" fläns jag kan skruva fast rören med. Alternativet vore att göra något likt trattplattan med en form för fotplåten men det känns mer avancerat.. Någon som har fler idéer på hur det skulle kunna lösas?

Och väl på ämnet kompositer, jag ser att det finns en myriad av olika typer av kolfiberväv, nu har jag både epoxi, polyester samt glasfiber rowing hemma. Men vad är skillnaden på kolfiber twill och biaxiell? :S

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
217 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande