Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6481 totalt) |
GT3 vs GT3 RS?
Vore väldigt skoj o höra om någon kört både GT3 o GT3 RS. Är väldigt nyfiken på hur GT3 RS skiljer sig på bana mot GT3, mest eftersom jag hade den otroliga turen att få provköra en ny GT3 på Mantorp för ett tag sen. _________________ ![]() |
||
Tider från Top gears test bana...
Porsche Carerra GT - 1:19.8 Mercedes McLaren SLR - 1.20.9 Ford GT - 1.21.9 Ferrari 360 CS - 1.22.3 Porsche GT3 RS - 1.22.3 Murcielago - 1.23.7 Zonda - 1.23.8 Koenigsegg - 1.23.9 Noble - 1.25.0 Gallardo - 1.25.8 Lotus Exige - 1.26.4 Chevrolet Corvette - 1.26.8 Porsche 911 GT3 - 1.27.2 TVR 350c - 1.27.5 BMW M3 CSL - 1.28.0 |
||
regnar det inte alltid i england ![]() Hur funkar deras tidtagning? Kör de ex antal varv och tar genomsnitt/snabbaste varv eller kör de bara ett varv? De som de kör på teve brukar ju ofta vara ganska aggresivt med mycket sladdande = långsamare tid. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
När GT3:an testades av "The Stig" så var det mkt blött på banan. De testade nyligen en NSX R, och då var det också mkt blött på banan, men den var flera sekunder långsammare än GT3:an. Detta var Topgear killarna mkt imponerade av (GT3:ans tid).
_________________ mvh Philip Lundh |
||
Jag tror som du antyder att GT3:an har den överlägset snabbaste regntiden av de bilar som körts i top gear. När GT3RS kördes samtidigt som 360CS var det torrt vill jag minnas. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Eftersom en RS är cirka 50 kg lättare än en "vanlig" GT3 Clubsport blir det lite mer pulver.
Nu när PCS körde på Anderstorp och min bror som har en -00'a GT3 Clubsport och lå bakom mig väldigt tätt, hade cirka 50m mellanrum vid inbromsningen vid 200m skylten. Vet inte jmf. är riktigt OK, för '-04 orna har 381 hk, med den förra generationen hade 360 hk, men denna var lättare än dagens GT3, så den blir kanske inte så tokig trots allt. Varken brorsans GT3 Clubsport eller min RS är trimmade. Hans bil har Dunlop Super Sport Race och jag har PZero Corsa som sitter orginal på. Dessa har dock ett ngt kraftigare mönster än den vanliga. oavsett bil är ingen av de tråkiga att köra och att trimma eller byta avgas system låter bara korkat i mina öron, lägg pengarna på Ringen resor eller däck istället. Heter du Walter Rörhl, då kanske man kan börja göra justeringarna... _________________ Patrik Ljunggren |
||
Lycklig är den som får äga en GT3 RS. Bättre än så blir det inte just nu. Förhållandevis överkomlig för mera lättrika entusiaster, användbar i vardagen och bankörbar i alla lägen. I Motorjournalens höstpremiär i Kanal 5 på måndag 6/9 kan ni som vill få veta mer. Då kör jag den i all anspråkslöshet på Ringen.
Peter Sundfeldt _________________ Peter Sundfeldt |
||
Det kommer jag absolut inte missa, har saknat "riktiga" tester av prestandabilar, alltså på inhängnat område eller dyl. Fast jag kan förstå varför då de inte är gratis att hyra bana o.s.v, också mycket tidskrävande, men konbana på ett gflygfält e ju inte dyrt ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Peter o Patrik (som verkar vara de som kört båda
![]() _________________ ![]() |
||
Går du i bilbytartankar Magnus? Det verkar inte bättre... ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Jo, jag har kört båda. Dock har jag inte kört Mk1 på banan. Engelska Porsche tidningar( 911 & Porsche World samt GT-Purely Porsche) tycker att Mk1 är råare. Dock hävdar de att RS'en är bättre än de båda "vanliga" GT3:orna. En person jag pratat mycket med, som har stor erfarenhet av båda bilarna, hävdar att RS'n styr in MYCKET bättre samt mellanregistret är även detta mycket bättre. Att köpa en Mk1 version kan man ju numera göra till "vettiga" pengar, skulle nog påstå att MkII inte är så mycket bättre som den kostar mer... För min del skulle jag bara ha en GT3 RS, annars hade jag inte sålt min RS-92. Den bilen är nog en av Porsches roligaste/krona! _________________ Patrik Ljunggren |
||
Nu har varken kört den ena eller den andra. Men i rimlighetens namn måste det väl finnans några enkla justeringsmöjligheter på dessa bilar så den "allmänt kända" understyrningstendensen i GT3 Mk1 går att skruva bort.... Jag kan förstå att det finns ägare och förare till dessa bilar som inte vill ändra på fabriksinställnignen, men det måste oxo finnas entusiastiska sådana som verkligen vill finjustera chassiet, eller hur? _________________ Pär Hylander |
||
Sorry for offtopic ![]() Gött med riktiga bilprogram med trevligt och kunnigt folk. De är just variationen i Motorjournalen som gör det till bästa programmet. MC, svensson bilar, GT//sport bilar, veteran bilar, udde bilar (joppe) ![]() Underbart att ni är tillbaka Peter. ![]() Har ju varit mycket "skräp" de senaste åren på andra kanaler *host host oktan med Gunde Svan* ![]() _________________ Erik Börnstedt |
||
Exakt! En av poängerna med bilarna är att de just är väldigt justerbara, och det går alldeles utmärkt att få en neutral/överstyrd bil som styr in hur bra som helst istället... Själv förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja behålla fabriksinställningen (som är rätt trist, åtminstone för oss bannördar iallafall) möjligen om man bara åker gata, men vem gör det med en GT3 ![]() _________________ Anders T |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6481 totalt) |