| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Kumho 712 eller Nokian NRZi?
|
1465 besök totalt |
|
Nån som åker med dessa? Funkar dom hyggligt på bana utan att slitas allt för fort? Fortsätter än så länge enbart ha en uppsättning däck... Och har g-y eagle gsd2 nu som är helt värdelösa så fort asfalten blir våt - men funkar hyfsat på banan när det inte är så mkt mönster kvar
_________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Ta inte Kumho 712 iaf...
Har kört med såna o de var inte direkt roliga på banan... Kumho 712 tycke rjag mer känns som ett billigt (eller prisvärt) rent gatdäck. Tord, ska du inte ha rdäck till calibran?
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
Det kanske får bli så ändå... _________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Hej,
Åker med Nokian NRZi(215/40-17) på min Fiat Coupe. Använder dem inte på bana utan bara på gatan. Där tycker jag att de funkar bra, tycker att de är lite "halare" än Dunlop SP 9000 som jag körde på innan. Körde med Dunlop SP på bana innan jag skaffade R-däck(Bridgestone RE 540S). Tycker nog att Dunlop däcken biter lite bättre än NRZi. Visserligen slits inte Nokian däcken lika mycket som SP. Pär _________________ Pär Cedergren Fiat Coupé 20V T LE -99 |
||
|
Det finns många däck som är både bättre och mer prisvärda än dom du räknar upp.
712:orna skulle jag personligen inte ens montera på ett släp, och livslängden på nokian däcken är väl inget att skryta om precis, dom brukar hålla en månad/1000min på bilarna på jobbet. Dunlop sp 9000 Bridgestone so3 Michelin pilot sport Något av dom tre skulle jag lätt välja istället, ev Falken FK 451 om du vill ha ett lite billigare alternativ. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
|
Jag tycker inte heller Kumho 712 låter som något för dig.
Då Calle redan räknat upp några bra gatdäck lägger jag till mina. Kumho Ecsta MX - i mitt tycke väldigt banvänliga gatdäck. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Föresten Tord så kan jag eventuellt ordna slitna gatdäck i 16 åt dig billigt så det nästan är gratis. Så byter du när dem blir slitna efter en träff eller två. Så gör jag på kadutten min. Ska höra med honom jag hämtar däck hos ifall du är intresserad.
Är nästan uteslutande bra märken och modeller. Jag har nu tex continental sport contact och potenza s02:or liggandes hemma. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
då gäller det att dom är ganska jämt slitna, vill inte rasa 4 wd... ska fundera lite på detta.. kanske blir att jag tar ditt erbjudande... Men jag måste ändå inhandla några gatdäck isåfall... till 17"... _________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Köp inte Kuhmo 712!
Körde tidigare med det på min vardagsbil, BMW 320i -97 med 225/50-16, och det spårade något fruktansvärt. Våtegenskaperna var inget att hurra för och de slets rätt så fort. Överlägset det sämsta däck jag har kört! Bytte till Nokian NRVi och det är ett klart bättre däck, spårigheten försvann nästan helt och våtegenskaperna klart bättre. Vet inte hur de är på bana men på min BMW 325i -94 har jag Nokian NRY, 225/45-17 fram och 245/40-17 bak, och de funkar väldigt bra. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1465 besök totalt |