Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2,0 V6 TB
3339 besök totalt
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Då var det dags för mig att lägga upp lite info om min bil...

Bilen är en Alfa Romeo GTV 2,0 V6 Turbo årsmodel 96. En udda fågel som inte såldes i Sverige som ny. Tror den var framtagen för Italien, Belgien och Holland för att ge samma effekt som 3,0 NA modellen men med mindre cylinder volym.
Hursomhelst. Jag köpte den för 2,5 år sedan och sen dess har den skänkt mig mycket glädje och elände, men varje gång varvränknaren når rödmarkeringen försvinner även dem gråaste molnen och varje gång en kurva är avverkad kommer ett leende fram.... Meningen med bilen är att köra fort på kurviga vägar och på banträffar.
Vad är gjort med bilen då?
- Uppgraderat turbo ( T25 / T28)
- Större IC med bättre placering
- 3 tums avgassystem med Kat ersättare
- JR öppet filter
- Öppen dumpventil ( OK, jag erkänner, det var för ljudetsskull)
- Extra mätare ( oljetryck, laddtryck, lambda)
- Powerflex överallt, förutom krängningshämmarna
- Eibach fjädrar
- Bilstein dämpare
- Övre och Nedre fjäderbensstag fram från OMP.
- OMP stol, ratt, och knopp
- Borttagen AC pump och kylare
- Brembomax skivor
- Red stuff belägg ( usla, Tar ox funkade bättre med dem skivorna)
- Castrol race bromsvätska
- Annan programvara från Squadra Tuning
Framtida planer: hitta ett par cm högre framfjädrar med samma hårdhet så jag inte tappar andan varje gång jag ser en gupp i vägen.... Hårdare bakvagn för att motverka en del understyrning, bilen studsar fram i kurvor när den pressas till max, framdäcken tappar fästet lite. När jag har samlat tillräckligt med mod ska jag kanske riva ur lite inredning och kompletera med en bur, men än är jag för feg för det. Sen vill jag någon gång ventilera motorrummet mer med hjälp av scoop/ duct, men hittar inga lämpliga som passar med övriga bilen. En extra huv vore optimalt. Vingar och kjolar? nja, kanske för utseendet, jag tror inte bilen behöver mer downforce så som jag avnänder den. Konvertera till 3,0 så fort jag hittar en sponsor..... Får se om jag kan lägga upp lite bilder också..... Här är en från gälleråsen i år, en hungrig Alfa....


_________________
Johannes K
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



låter som en kul bil!

upp med dem snabbt nu, vill se

om det blir 3.0 någon gång, får turbon plats då?

edit: du hittade ju aldeles utmärkt själv

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Framtida planer: hitta ett par cm högre framfjädrar med samma hårdhet så jag inte tappar andan varje gång jag ser en gupp i vägen.... Hårdare bakvagn för att motverka en del understyrning, bilen studsar fram i kurvor när den pressas till max, framdäcken tappar fästet lite.


Hej!

Juste Alfa! thumbs up

Tipset är att börja med framfjädrarna. Studsar bilen fram beror det kanske på att den är för mjuk och slår igenom fram - kolla min setuptabell...

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Var det du som var och rattade på PCS på gelleråsen iår?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
Var det du som var och rattade på PCS på gelleråsen iår?


Frågar samma sak.

Det var jag som åkte bakom dig första passet vi var ute. Bilen gick riktigt bra och du verkade veta som gällde. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Var det du som var och rattade på PCS på gelleråsen iår?


Frågar samma sak.

Det var jag som åkte bakom dig första passet vi var ute. Bilen gick riktigt bra och du verkade veta som gällde. thumbs up



Måste göra er lite besviken där.... Jag var inte på Gälleråsen samtidigt som PCS. Bilden är tagen på Club Alfa romeo-s träff i maj. Man jag tror jag vet vem ni pratar om. Den bilen är en Twin Spark som är lite uppskrämd med andra kammar, extractorrör osv osv. Största skillnaden förutom motorn är att han kör på R-däck och har större bromsar ( Brembo 4-kolv), annars är väghållningskomponeneterna dem samma...

_________________
Johannes K
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Citat:
Framtida planer: hitta ett par cm högre framfjädrar med samma hårdhet så jag inte tappar andan varje gång jag ser en gupp i vägen.... Hårdare bakvagn för att motverka en del understyrning, bilen studsar fram i kurvor när den pressas till max, framdäcken tappar fästet lite.


Hej!

Juste Alfa! thumbs up

Tipset är att börja med framfjädrarna. Studsar bilen fram beror det kanske på att den är för mjuk och slår igenom fram - kolla min setuptabell...

/Kristoffer


Eibach fjädrarna är som så att fram är dem jättehårda med bara ett par cm fjädringsväg när bilen står på hjulen. Bak är dem progressiva med lååååång fjädringsväg. När man styr in så sticker framvagnen in i kurvan snabt och fint, sedan känner man hur bakvagnen sätter sig ner ( pga mjukare fjädrar) i början av kuvan och när bakfjädrarna når sitt hårdare läge så börjar framvagnen tappa fästet.... Det kankse låter fel teoretiskt men det är så ja upplever det... så kanske ska man sträva efter en sättning där man åker på tre hjul i kurvorna istället?

_________________
Johannes K
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Kristoffer R skrev:
Citat:
Framtida planer: hitta ett par cm högre framfjädrar med samma hårdhet så jag inte tappar andan varje gång jag ser en gupp i vägen.... Hårdare bakvagn för att motverka en del understyrning, bilen studsar fram i kurvor när den pressas till max, framdäcken tappar fästet lite.


Hej!

Juste Alfa! thumbs up

Tipset är att börja med framfjädrarna. Studsar bilen fram beror det kanske på att den är för mjuk och slår igenom fram - kolla min setuptabell...

/Kristoffer


Nu har jag ingen aaaning om vad du pratar om...
(Sa han som plockade bort bumpstoppen på lånebilen och helt plötsligt fick en ny bil som behöver styvas massor fram)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



El Toro skrev:
.. så kanske ska man sträva efter en sättning där man åker på tre hjul i kurvorna istället?


om det är priset för en bil med bra balans och körbarhet så tycker jag att man ska betala.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Lite mer bilder....
AC pumps ersättaren....

_________________
Johannes K
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
IC-n på rätt plats istället för under vänster framljus.....


_________________
Johannes K
Citera
stefan å
eksjö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 31



El Toro skrev:
IC-n på rätt plats istället för under vänster framljus.....


Riktigt trevligt bygge.

jag bygger själv på en gtv 2L turbo
undrar vad du har för hjulvinklar på bilen?
har du några andra bra tips på förbätringar på motor/låda man bör göra
mvh stefan

_________________
stefan åkesson
Citera
El Toro
Örebro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Hej Stefan,

Jag äger inte denna bil längre och den gick i graven efter att jag sålde den > För mer detlajerat info om allt som är gjort kan du läsa mina byggtrådar
Rapport från vinterprojektet
och
Rapport från vinter projektet Del 2
www.alfapower.nu
Är det mer du vill veta så är det bara å ställa frågor här eller där

_________________
Johannes K
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2,0 V6 TB
3339 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande