| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
mindre bra pallbockar...
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (18382 totalt) |
|
mindre bra pallbockar...
skulle pyssla om bilen lite igår och införskaffade 2 nya pallbockar. Har redan 2 men behövde ha alla hjulen i luften. I och med detta blev jag lite snål och köpte billiga då jag redan har 2 bra, de var dock både TÜV märkta och skulle tåla 2 ton. Lyfte bilen fram och ställde dit de båda nya pallbockarna och gick back för att börja lyfta... Precis innan jag skulle sätta dit den tredje pallbocken så glider bilen mot mig, domkraften kilar fast under bilen och jag får en del jobb innan jag får loss domkraften (original domkraft som följer med bilen...).
Bilen stod rakt i rutan när jag började... Första tanken var att domkraften var skit men upptäcker efter en stund att det är en av pallbockarna som gett vika...
Tänkte inte hänga ut nån innan jag snackat med företaget men jag har fått en del tips om att jag borde linda foten, ta med en polare i kostym som jag ska hävda vara min advokat och halta in till företaget och kräva dom på ersättning.... Nu blir det nog inte så drastiskt men man har ju pallbockarna för säkerheten och börjar dom vika sig så kan det ju gå riktigt illa... Jag anser att det minsta jag ska ha i ersättning är ett par pallbockar som tål 2 ton men inte är av samma konstruktion oavsett om dessa kostar dubbellt. Vad tycker ni? _________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Re: mindre bra pallbockar...
Tycker definitivt du ska byta ut de pallbockar som är av den där modellen... Skulle inte lita en sekund på den konstruktionen framöver!
Gaaah! Detta är min stora skräck, fastklämd under en bil i garaget halvvägs ut i ingenstans! Hoppas mina Biltema-bockar är av bättre kvalité...
Skönt att höra att du inte skadade dig! Hoppas bilen klarade sig? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Fy fan!
Det där är läskigt det. Jag som brukar vara ensam i garaget rätt ofta och vara väldigt noga med pallbockarna.. Det har varit två allvarliga olyckor i år i Östergötland med folk som blivit under bilen i garaget. Den ena dog (har jag för mig) och den andra klarade sig med nöd och näppe (en 12 årig flicka som lyckades minska belastningen genom att häva på bilen med ett järnspett tills hjälp kom) . _________________ William Ekström |
||
|
Hej
Kan du ta en närbild på vad som gått sönder? Jag har samma modell som "uppställningsbockar" (i första hand) till Cortinan, 4 st, och har 2 st till i garaget som används ibland. Det är väl 2-3 år sedan jag köpte dem och jag har inte sett några tendenser till skador. Det kanske bara är ojämn kvalitet men det känns ju lite riskabelt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Hmm, en liten fundering i huvet på mig...
När jag hivar upp 924an på pallbockar så lyfter jag med garagedomkraft. Först framaxeln med ett lyft, in med pallbockar, därefter bakaxel i lyft nr 2 och in med 2 bakre bockar... Tord, kan det ha blivit någon sned belastning när du lyfte med vanliga bildomkraften? Gissar att du bara lyfter ett hörn i taget då?
Mvh Magnus K _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
jo, det blev det nog... jag lyfte i bakre vänstra hörnet och det var i det främre vänstra som den gav vika... men även om det blev sned belastning, så ska jag kunna ta hela bilens vikt på en pallbock då dom ska tåla 2 ton, bilen må vara tung men den väger inte nära det, 1430 utan mig i... en garagedomkraft ska inhandlas... men kan ingen ge mig ett garage med? Att jag har kassa grejjer att jobba med beror mest på att jag släpar dom upp och ner hela tiden och står i ett gemensamt garage och skruvar... Kan fixa några mer bilder under dagen... _________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Re: mindre bra pallbockar...
Ett råd bara, STRUNTA i original domkraften. Det är den sämsta skit som någonsin har tillverkats. Jag har en plåtskada på ena sparklådan efter att den böjdes när jag hade bilen upphissad med den. Den klarade av att lyfta upp bilen tillräckligt för att få av hjulet men strax efter så knackade domkraften till och sekunden senare trillade bilen ner. Det var inte att den gled eller något liknande utan den böjdes av vikten. Vet 4 stycken till som det har hänt för och av de så har två kört 16v-motorer (C20XE kompressormatad och en X20XEV) som väger mindre än turbomodellen och det finns även många på ClubCalibra som har råkat ut för samma sak. Hoppas att det inte vart några skador på dig eller bilen. Edit: menar inte att det berodde på domkraften i detta fallet, ville bara säga att det finns de som har problem med att den har vikit sig och att det kan vara värt att tänka på nästa gång man lyfter upp bilen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
ser exakt ut som en pallbock jag köpte på rusta för ett tag sedan..
Har ställt min super-sjua på dom men jag var lite osäker om man skulle våga... den väger ju ändå nästan 600kg. Pallbockarna tål säkert 2000kg belastning rakt uppifrån, och även mer än så.. Men när det börjar vingla lite så säger dom säkert upp sig fort. |
||
|
hmm om jag hade kvar den så kunde jag fotta en biltem pallbok som är platt..
problemet inte den kraft de klarar utan sidobelastningarna. väldigt lätt att en pallbock börjar kantra om man ska hissa upp bilen helt och hållet..
precis.. en hammare för att "jsutera" pallbocken om den börjar tippa är lösningen. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Kom just tillbaks från Jula där jag köpt dom... fick byta mot ej ihopfällbara som tålde lika mkt, trots den högre kostnaden för dom, så jag får vara nöjd.
två bilder på vad som gick sönder:
det var alltså svetsen som inte höll... _________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Hej
okej, troligen taskig tillverkningskvalitet bara då. Kanske inte så bara men då vet man vad man ska kolla efter i alla fall. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Använder Kamasas 3-tons pallbockar och de funkar utmärkt. Stadiga även när bilen står högt upplyft.
Nackdelen, lite otympliga och kostar lite mer... men å andra sidan behöver man inte fundera på om bilen står kvar eller ej. _________________ Christian Eriksson |
||
|
Hur i hela friden kan man få en sådan pallbock godkänd för 2000 kg. Vem fan besiktar...??
Med risk för att låta kaxig.........men jag skulle aldrig ställa bilen på en bock, där allt hänger på en svets.....som dessutom är svetsad åt fel håll.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
mindre bra pallbockar...
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (18382 totalt) |