Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
55vs50vs45-profil
3874 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare
55vs50vs45-profil

For 944 är 205/55-16 en standard dimension. Har vi någon reell gevinst på att förändra detta till 50 eller 45-profil, eller är detta bara teoretiska vinster att ändra däcksprofil?

/orjan

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du vinner på att hjulet blir lättare att vrida runt och så blir det ju lättare öht.
En lägre utväxling helt enkelt.

Att bara gå ned i profil för att få ett styvare däck beror så mycket på stomme och olika tillverkare att jag inte tror man kan jämföra så rakt av. Rätta mig gärna. thumbs up

Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Du vinner på att hjulet blir lättare att vrida runt och så blir det ju lättare öht.

Vi hade en diskussion här tidigare, hvor fuling (tror jag?) räknade ut att hjulvikten inte har så otroligt mkt. att säga i praksis. Säg till om jag tolkade hans charts fel.
Citat:

Ja, men kan utväxlingen bli så mycket bättre att den betyder något i praksis?

mvh,
orjan

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

orjan Sandland skrev:
Anton Lillsund skrev:

Vi hade en diskussion här tidigare, hvor fuling (tror jag?) räknade ut att hjulvikten inte har så otroligt mkt. att säga i praksis. Säg till om jag tolkade hans charts fel.
Citat:

Ja, men kan utväxlingen bli så mycket bättre att den betyder något i praksis?

mvh,
orjan

Angående vikten så, nej, man märker nog inte av den skillnaden. Marginellt isf iaf på en "gat-bil".

Jag själv märker dock stor skillnad på olika omkretsar på olika hjul. Det driver på mycket bättre med mindre omkrets, iofs väger de hjul jag har med större omkrets också ganska mycket mer. Framför allt ut ur en kurva så är de mindre hjulen snabbare.

Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare
På tätta och tekniska banor typ Knutstorp är vel liten omkrets att föredra då.
Här är några tal baserat på att vi idag kör 205/55-16 Toyo R1Rs på våran -87 944, som jag TROR har 216km/t topphastighet i originalskick.

205/50-16: 209km/t
205/45-16: 202km/t
205/40-16: 195km/t
205/50-15: 200km/t

Mitt utgångspunkt är inte reella omkretsar för dom aktuella Toyo däcken, utan någon webbaserat wheel calculator. Förhollande mellan dom borde endå vara ok.

Är det någon som vet vilken standard dimension våran -87 944:a har?

/orjan

Malmö
Här sen Feb 2004

orjan Sandland skrev:
På tätta och tekniska banor typ Knutstorp är vel liten omkrets att föredra då.
Här är några tal baserat på att vi idag kör 205/55-16 Toyo R1Rs på våran -87 944, som jag TROR har 216km/t topphastighet i originalskick.

Det borde vara högre. Jag har med min 86:a kört med 232 km/h enligt GPS. Det tar dock en stund att komma dit..

55vs50vs45-profil
3874 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande