Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken skåpbil är bäst lämpad för ombyggnad till racebuss?
4 besök senaste veckan (1491 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Vilken skåpbil är bäst lämpad för ombyggnad till racebuss?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om vilken skåpbil som lämpar sig bäst att bygga om till racebuss/camper att dra racebilen med.

Har kikat lite på följande skåpbilar:
- VW Transporter T5
- VW Crafter
- Renault Master
- Citroën Jumper
- Fiat Ducato
- Peugeot Boxer

Ni som har egna skåpbilar som racebussar får gärna lämna lite input.

- ska man ha manuell eller automat?

- vilken är driftsäkrast? Kamrem eller kamkedja?

- Finns det reparationshandböcker till dom?
(Har sett att haynes har till VW Transporter).

- vilken är bäst/bra att dra tungt släp med?
I mitt fall så kommer det dras ett 2000kg släp, vid cirka 10 tillfällen per sommarhalvår.


Vad har rensa-folket för tankar och tips angående detta?

Alla tips o trix är välkomna.

Mvh//Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3468



Rent krasst så spelar inte en Crafter i samma klass som övriga.
Är en storlek "större" än övriga om du förstår.

Men i den klassen har du ju även Mb sprinter & Iveco Daily mm.
Som kan byggas enl. Kundönskemål med tex olika utväxlingar på bakaxeln.
Å detta kan göra dom till riktiga draghästar.
Bakhjulsdrift är att föredra när du skall dra släp tycker jag
Sen tack vare att de är större får man mer möjlighet till komfort när man väll bygget om.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Rent krasst så spelar inte en Crafter i samma klass som övriga.
Är en storlek "större" än övriga om du förstår.

Men i den klassen har du ju även Mb sprinter & Iveco Daily mm.
Som kan byggas enl. Kundönskemål med tex olika utväxlingar på bakaxeln.
Å detta kan göra dom till riktiga draghästar.
Bakhjulsdrift är att föredra när du skall dra släp tycker jag
Sen tack vare att de är större får man mer möjlighet till komfort när man väll bygget om.


Vilka av ovanstående skåpbilar jag nämnt finns med bakhjulsdrift?
VW Crafter vet jag finns både som fram- bak- & fyrhjulsdrift.
VW Transporter T5 finns ju även med 4-motion. Men jag är inte så insatt i hur bra den är.
Sen är ju DSG lådan känd för att inte vilja dra tungt.

Hur menar du att craftern är en klass för sig?
Renaulten, Jumpern och Ducaton finns ju med olika höga och långa skåp.

Tanken är att jag bara ska bygga om den själv med säng m.m. För att kunna övernatta 1-2 nätter på tävlingarna.
Så min budget ligger på 80-130k för grundobjektet. Så den kommer nog gått runt 15-20k mil. Därav vill jag veta hur driftsäkra dom är.

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

chrillej82 skrev:
Hur menar du att craftern är en klass för sig?
Renaulten, Jumpern och Ducaton finns ju med olika höga och långa skåp.
Jag skulle säga att det är Transporterna som är i en klass för sig i din lista, det finns väl inget skåp till den med ståhöjd i?

Fiat Ducato, Citrooén Jumper och Peugeot Boxer är ju samma bil med lite variation i emblem och växellåda (ibland). Samma chassi sitter i majoriteten av husbilarna så det finns ju gott om erfarenhet, men de är ju inte felfria.

Iveco Daily är lite udda fågel men intressant (bakjulsdrift med dubbelmontaga kan väl aldrig vara fel)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3468



Re:

Skulle ta en titt på denna om jag var du:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/iveco_daily_35c15_van_2_8_unijet_hpt_obs_lag_mil_65000kr/103040424

Bara ISRT sätet gör resan till en fröjd, sen att du får med ett triplexdrag + luftfjädring på bakaxeln gör ju inte ont..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Skulle ta en titt på denna om jag var du:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/iveco_daily_35c15_van_2_8_unijet_hpt_obs_lag_mil_65000kr/103040424

Bara ISRT sätet gör resan till en fröjd, sen att du får med ett triplexdrag + luftfjädring på bakaxeln gör ju inte ont..


Tog en titt på den. Den verkar ju stor och bra.
Såg dock att den hade hög tjänstevikt, och det för ju med sig låg lastvikt på endast 460kg.
Måste väl vara dubbelmontage bak på denna?

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3468



Kan ju vara så att den är inreggad med skåpet fullt av lådor mm. Misstänker att detta har varit en Skanska bil innan. Så den kanske är 500kg lättare nu när den är helt tom, vem vet??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3468



Om man googlar bilen som standard väger den 2420kg tom, så denna är säkert inreggad med fullt skåp.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Om man googlar bilen som standard väger den 2420kg tom, så denna är säkert inreggad med fullt skåp.


Det kan nog stämma.

Har övervägt lite och just nu lutar det åt en VW Transporter T5 eller en Citroën jumper.
Dessa två modeller har maxhöjd på cirka 2 meter utvändigt, då jag vill kunna köra in den i p-garaget på jobbet som har maxhöjd 2,2m.

Har läst lite om dessa. Nackdelen med jumpern är ju att den är framhjulsdriven vilket är mindre bra när man drar tungt släp.

VW Transportern finns ju med fyrhjulsdrift 4Motion.
Någon här som har erfarenheter av denna drivning?

Hur pass jobbigt är det att köra ett 2000kg bilsläp med framhjulsdriven skåpbil?

Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3468



Kan även svara på transporten då jag kör en sådan i jobbet +3'mil/år:
Kör inte mer än 1500kg på släpet... manuella lådan på 4x4 modellen slirar om du försöker starta i uppförsbacke! Hahaha
Kan även hända på motorväg i motlut! Svänghjul,tryckplatta,lamell bytt på garranti, men händer ändå (2019 års modell, 15'mil)
DSG lådan skall ha andra roliga problem efter en tid.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14042



Re:

chrillej82 skrev:
Jovani skrev:
Om man googlar bilen som standard väger den 2420kg tom, så denna är säkert inreggad med fullt skåp.


Det kan nog stämma.

Har övervägt lite och just nu lutar det åt en VW Transporter T5 eller en Citroën jumper.
Dessa två modeller har maxhöjd på cirka 2 meter utvändigt, då jag vill kunna köra in den i p-garaget på jobbet som har maxhöjd 2,2m.

Har läst lite om dessa. Nackdelen med jumpern är ju att den är framhjulsdriven vilket är mindre bra när man drar tungt släp.

VW Transportern finns ju med fyrhjulsdrift 4Motion.
Någon här som har erfarenheter av denna drivning?

Hur pass jobbigt är det att köra ett 2000kg bilsläp med framhjulsdriven skåpbil?

Mvh


Vi har släpat 1800kg bakom Pelles VW Multivan som är framhjusdriven utan problem, han har en bensinare från 2017 med manuell och kanske nån optimering

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

Tord skrev:
chrillej82 skrev:
Hur pass jobbigt är det att köra ett 2000kg bilsläp med framhjulsdriven skåpbil?


Vi har släpat 1800kg bakom Pelles VW Multivan som är framhjusdriven utan problem, han har en bensinare från 2017 med manuell och kanske nån optimering
Lite mindre men jag har inte haft några problem att dra 1300kg med 90hk 1,6 Hdi (Berlingo/Partner FWD), så länge du är på rull och har asfalt under hjulen (så mer motor och större chassi med två ton bör fungera fint).
Tom backar av klassen Jönköping eller Hallandsåsen är inga problem, det är bara att man få gå ner 'lite' i hastighet.

Ska det rangeras tunga saker på gräsmatta så är det bättre att ha drivhjulen närmare dragkulan/vikten.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4182



Som sagts finns det tre storleksklasser, de flesta du nämner är i mellanklassen, Transit Custom är i den storleken också.
Har ingen erfarenhet men vad man har för körkort avgör... Min magkänsla säger i alla fall MB Sprinter...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4563



Re:

chrillej82 skrev:


Hur pass jobbigt är det att köra ett 2000kg bilsläp med framhjulsdriven skåpbil?

Mvh


Inte alls jobbigt, jag har en 2015 Renault Trafic lång med 140 hästarsmotorn, har just kört ToR Kinna-Knutstorp, +40 mil någonting, satte farthållaren på 92 km/h, förbrukning 0,91 L/mil under denna resan.
Boggiesläp med mussen på.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4182



Vet inte i vilken prisklass du letar men denna verkar vara ett bra utgångsmaterial: https://www.blocket.se/annons/stockholm/vw_crafter___lagmil_extrautrus . . . .

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Vet inte i vilken prisklass du letar men denna verkar vara ett bra utgångsmaterial: https://www.blocket.se/annons/stockholm/vw_crafter___lagmil_extrautrus . . . .


Den skulle vara en dröm att göra om till racebuss. 😊
Dock lite över min budget. Har en budget på cirka 80-120k.

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

2800kg släp bakom min ford transit. -17
Åker ca 5-800mil om året och har aldrig känt att fwd varit ett problem.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 507


Trådstartare
Re:

Dude skrev:
2800kg släp bakom min ford transit. -17
Åker ca 5-800mil om året och har aldrig känt att fwd varit ett problem.


Vad har du för motor i din transit?

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Skruva banåkabil
Vilken skåpbil är bäst lämpad för ombyggnad till racebuss?
4 besök senaste veckan (1491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande