Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17   >>
151 besök idag (26216 totalt)
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Liten uppdatering. Beställde däck från däckleader för över en vecka sen men har inte fått något trackingnummer eller information om frakt fast dom säger 2-4 dagars leveranstid, är i kontakt med kundtjänst så hoppas det löser sig..

Snåljävel som man är så köpte jag billiga dämpare på marketplace till en Ford mondeo, bytte övre fästpunkten till pinne (från original-dämparen) ej svetsad på bild. Stämde ganska bra i längd i övrigt.



Internet sa att en rattstång från Capri mk3 var "the shit" så jag köpte en sån. Men dom tipsen kom nog från folk som kör med djupare rattar än original (samma splines) den räckte inte ens genom torpedväggen när ratten var i original position..


Fick en tanke att använde original snäcka/rör med caprins axel. Kapade upp huset på snäckan och höll på men gav upp den idén när knuten inte hade frigång hela varvet och vinkeln blev lite väl skarp..


Jag lämnade dom båda rattstängerna över helgen med lite mysig musik och en låda rödpang och kunde sen beskåda miraklet då dom förenats i en 10cm längre enhet


Provmonterat!


En slitsad rörstump svetsad i den inre plåten håller den på plats, inte så elegant klämma som jag försökte dölja med en gummituta jag hade liggande.


Ska kapa till en 17mm sexkantstång bara så hade det gått att vrida på hjulen, om det satt några där.


Inifrån, plåtarna fick jag skurna med allt annat som scandcut skar ut åt mig.



Får jag på däck på fälgarna och svarvar några distanser till topplagringarna så skulle den gå att ställa ner på marken


Vart köper man skruv/bult/mutter styckvis med bra utbud? Typ UNF och sånt läbbigt.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1151



biltema har båda unf o unc i plastlådor dom är inte så dyra
typ dessa
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/skruv--mutter--och-bric . . . .

_________________
henrik nielsen
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Swedol har lite lösvikt unc/unf, iallafall i Kalmar.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082



patrikh skrev:
Vart köper man skruv/bult/mutter styckvis med bra utbud? Typ UNF och sånt läbbigt.

"Här köper du skruv, mutter och bult"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45990&postdays=0&postor . . . .

_________________
Calle Olsson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Kul bygge med fina lösningar, bra jobbat!

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Tack!

Fått ihop styrningen nu, känns bra och allt snurrar lätt



Labbar lite med blinkerspak från capri. Får både tuta och hel/halv-ljus i den så det blir smidigt. Hel/halv-brytaren satt innan på golvet vid vänster fot där man gärna har foten när man kör så tyckte den var ivägen där. Fick kapa av kåpan som täcker allt i botten för att spaken ska få plats, får förlänga motsvarande mot ratten se.


Fått på däck på fälgarna, blev 185/60 och 175/60


Och så kan man ju inte låta bli att provmontera!


_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



patrikh skrev:


Fått ihop styrningen nu, känns bra och allt snurrar lätt





Det blir väldigt prydligt! Jag har för mig att man vill vrida knutarna på rattstången 90 grader mot varandra för att få så jämn rörelse som möjligt.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Tack! Jag har läst precis tvärtom har jag för mig Men är inga problem att vända på dom om det skulle vara så, stången är 6-kantig. Eventuellt åker jag på att byta knutar ändå, tycker dom känns något glapp.. antingen på grund av min omilda behandling för att få ihop det (gick lite trögt vid just 6-kantspassningen) eller för att jag köpte dom billigaste som fanns på autodoc.. eller en kombination av dom båda

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Jag tycker det ser korrekt ut, med öronen på mellandelen i linje med varandra.
https://youtu.be/A0mbVBebJvo?feature=shared

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det normala är att fasningen ska vara i linje, som Patrik gjort. Sedan kan det i vissa lägen funka bättre med förskjutning speciellt om vinklarna är olika i de båda knutarna. Trial and error är det som gäller. Känns det bra, dvs man har ingen kärvning eller "hugg" i styrningen så är det OK.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Pysslar vidare ett par kvällar i veckan. Satte in baksätet, ser helt okej ut på håll men det är rätt risigt så håller utkik efter något bättre..


Svarvade klart distanser till topplagringen så jag kunde dra ihop fjäderbenen.


Alla följer kanske inte slaviskt/minns inte, här är iallafall mina adaptrar för topplagringen för att få in benen så långt det går för att bättra på camber med escort-framvagn. (Blir positiv annars) I efterhand ångrar jag lite att jag inte kapade i tornen istället men nu får det här gå tills vidare.


Monterat! Är lite nojig över att jag inte kommer kunna få den så låg som jag vill, att man antingen skulle byggt om tornen istället eller skaffat kortare dämpar-insatser och kortat benen lite.. men det får också bli ett senare bekymmer, får se hur det här blir först!


Börjat bocka av en skön grej på listan, bromsrör! Velade en del hur jag skulle göra med blev rör och skottgenomföringar till slut. Hade kanske inte tänkt igenom det helt och hållet, insåg snabbt att det var väldigt tight att få plats med genomföringarna. Bakre kretsen drog jag invändigt till andra sidan








Kvar att göra är rör från torped till bakaxel, och fästen/rör till reservoarer! Och så får jag hoppas att allt lirar med cylindrar etc, för det är kanske inte den mest service-vänliga installationen

Sen blir det nog lite el-jobb vid instrumentpanelen och färdigställa blinkerspak osv, snart dags att piffa till motorn också.. snart är det vår

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1151



blir fint med dom skottgenomföringar thumbs up , dom har jag alldrig set innnan .
vart hittade du dom ?
va menar du med att du inte kan få bilen låg, du har ju minst 10 cm att sänka på fjädarn.
eller det räcker inte

_________________
henrik nielsen
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Köpte på speeding, går kanske att hitta billigare men det var smidigt.. men köpte bromsrör på biltema, det var billigare

Blir säkert bra med höjden, den är ju "bara" sänkt lite drygt 2" bak så det kommer nog gå fint att matcha det. Är nog bara jag som är nojig att det ska bli för lite fjädringsväg. Men det ser man ju snabbt när motorn är i och den är nere på marken hur höjden blir! Jag ska hur som helst ändå inte bygga om något som är färdigt nu

Sen är det ju snyggt med låga bilar, men den ska ju gå att använda också

Har iallafall andra planer som cirkulerar i huvudet. Nappade på en bortskänkes-annons på oanvända D2 justerbara dämpare.

Men dom är m52x1.5 och capri-benens rör är ca 51mm utvändig. Alternativ 1 är enklast, alternativ två kanske bättre men svårare - samt så tror jag det är lite dåligt med gods i spindeln för att fräsa ur så mycket..




Nåja det var ett rejält sidospår, inget som det jobbas med nu utan bara i huvudet för (eventuellt) framtiden..

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag köpte nya spindlar från Grp4 Fabrications för den typen av ändringar. Inte blodigt dyrt och smidigt att jobba med nya saker. De kan säkert ge råd om materialet räcker också.

Har du koll på ursprunget för D2-dämparna? En kompis har lärt sig den hårda vägen att man måste se till att de är för McPhersonben. Annars funkar det dåligt att belasta dem på det sättet...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Det skulle kunna vara ett alternativ! Men det kan ju också bli att jag istället bygger om tornen i framtiden, då kanske det räcker att byta insatser i befintliga ben.. eller så tillåter budgeten då att köpa något nytt/färdigt. Även om jag ändå tilltalas av tanken att bygga något billigt
Men nu ska den ihop med befintliga delar hur som helst. Behöver få hem skruvar till bromsskivorna bara så kan jag montera naven och ställa ner den på marken då får man en känsla för höjden också.

Dämparna är från ett sånt här kit, verkar vara mcpherson.

https://www.streetperformance.se/en/product/d2-coilovers-sport-maserat . . . .

(Skulle någon läsa det här och känna "det är EXAKT sånna jag behöver" så kanske man skulle kunna göra en bytesaffär mot något annat användbart..)

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Hoppla.. blev visst ett garagepass till! Gäller att passa på när tillfälle ges..

Drog röret bak till bakaxeln.


Snidade ihop ett fäste för reservoarerna och drog lite rör. Man ser också hastighetsmätarkabeln komma ut vid bromsrören, det är kabeln från escorten som passade i mätarhuset bara genom att kapa av sista hylsan 10mm och dra åt med en slangklämma runt, provkörd med skruvdragare thumbs up



Det enda som är kvar på bromsarna nu är sista bromsrören till oken, som jag kan göra när jag fått skruvar till skivorna så jag kan montera nav/skivor.

Har monterat hjulen bak ( navkapslarna på för ökad känsla) så när ovan är ordnat kommer den nog ner på marken illa kvickt!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Trevliga rördragningar. . Genomföringar är ju Nice då man slipper långa längder.. var hittade du klipsen till broms rören. Hur fästs dom in i karossen?? Original?

_________________
Michael Thulesius
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Ja det är original, det som jag lagt till är en aluminium-klämma precis vid rattstången. Dom två clipsen som håller ihop rören där satt tidigare på torpeden.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Riktigt smutt dragning av bromsrören thumbs up


Snälla, säg att du kommer att köra med navkapslar på så mycket det går. Patinan är ju underbar!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280


Trådstartare
Det är klart jag ska köra med dom har ändå inga andra.. samt så blir det ganska coolt ändå tycker jag med dom breda svarta fälgarn, så har inga planer på att byta i dagsläget!


_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Helt underbar inriktning på detta projektet thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17   >>
151 besök idag (26216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande