Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 20 precis exakt 2 Nov 21:45 | << 1, 2, 3 >> 1566 besök totalt |
Körde bara en kalender 2001-2002
https://web.archive.org/web/20020715 Men i november 2002 så var forumet uppstartat https://web.archive.org/web/20021121 _________________ Magnus Thomé |
||
Letade efter en fin 944 turbo, köpte den året efter och har hängt här sedan hösten -03. Stort tack till Magnus,(och alla ni som bidrar) vilket forum, otrolig källa till glädje och kunskap. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Tror mitt första användarkonto var med ganska tidigt här ändå - det försvann i nån uppdatering eftersom det innehöll mysko tecken. Anywho, ungeför då var det Formula SAE som gällde och jag pluggade i Luleå. Jag har nog inte varit med sedan starten, men jag har inte missat många...år...
I de tidiga åren är min minnesbild att det var en ny värld som öppnade sig - plötsligt fanns vettig information på svenska, från människor som hade info om hur det funkar på svenska banor. Så är det ju såklart fortfarande, men många frågor är redan besvarade...bara ett sökfält bort. Var det "billigare" bilar förr med mer kluriga lösningar? Känns så, nu är det mycket "nytt och dyrt", men det är nog en konsekvens av att bilarna blivit bättre och ironiskt sett billigare - alltså du får mycket pang för relativt sett mindre pengar idag än då och det verkar göra att fler köper nytt..och dyrt? Går det ihop? Jag har haft överlägset billigast bil på de trackdays jag besökt senaste åren. Men ett ämne som var jävligt hett, länge, var kränghämmare. För att inte nämna de som förespråkade dropstops istf krängare. Den debatten, och eran, har jag med mig. Det har ju varit väldigt få konflikter också. Jag har inte hamnat i nån förstås, men det har ju genom åren funnits folk som stuckit ut på den fronten. De är dock väldigt få tycker jag. Sen har ju Fulings alla hack varit en källa till tankar och info alltså. Och det där tidiga bromsbalans hacket som... Vem gjorde det första? Det var nåt italiensk-klingade anvvändarnamn har jag för mig. Guld. Sen är det ju störigt att det där rådet "ut och kör istället för att bygga om" fooooortfarande är sanningen. Många har genom åren fått läsa det i trådar och inget kan vara mer sant. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Grattis =D
Rejsa. Mitt andra hem. Jag fyllde 15 den 17 Oktober 2002. Gissningsvis körde jag moped |
||
18 1/2 år i Magnus soffa, inte nedsutten och fortfarande jädrigt skön, kommer nog aldrig upp från den. TACK Magnus och TACK till er alla som bidrar men utbildande, rolig och teknisk läsning!
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Mycket har hänt i banåkasvängen helt klart, idag är väl rejsa lite mer flådiga bilar och dyra dämpare än mäta fjäderstyvheter på biltema. Jag har dock den gamla listan kvar med alla uppmätta biltemafjädrar som cirkulerade här, den känns rätt antik i dagens klimat 2002 övningskörde jag i farsans 740 och drömde/planerade egen bil. Såg motorjournalens inslag om att köpa begagnad 944, vilket gjorde att jag köpte en 924 från mäkinen året därefter. Den bilens spruckna topplock blev min första tråd på rejsa, som urartade i en lång diskussion som slutade i att avdelningen "skruva banåkabil" skapades. 2002 känns bannemej rätt längesen.. Vilket år var det rejsamiddag i årsta, och av vilken anledning, minns inte riktigt? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Början september 2002 köpte jag min Honda CRX (som en kompis äger idag, och den är argare än någonsin)
Tog körkort 11 november 2002 Tjuvläste i två år innan jag reggade mig.. Hondaklubbens forum är några år äldre än rejsa faktiskt.. (Hondaklubben har dock bytt forum en gång och allt det gamla försvann...) _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Enda Svenska forumet där man fortfarande läser dagligen.
Tack Magnus för alla roliga år. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
10 års jubileum 2012, anmälningstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Eftersnack: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tord Ringenha11 |
||
Vad gjorde jag 2002 på hösten...? Var tvungen att tänka efter. Kommer ihåg att Magnus och jag pratade lite på sommarn 2002 om forum och communitys (hette det så då?) och att han trodde att det det borde finnas utrymme för/behov av ett "bilforum" som inte var märkesbundet utan mer generellt och inriktat på bankörning mer än hårdvaran. Ett alternativ som inte var så pubertalt utan lite mer "städat". Och några månader senare var Rejsa ett faktum. Själv var jag då, 2002, rätt fokuserad på barnens respektive tävlingsaktiviteter, sonen körde kart och det stjäl mycket tid från föräldrarna. Finåkte ibland lite med min glassätarseven som jag redan då haft i många år. Jag hade egentligen inte tid men i takt med att kartingtävlandet minskade och eftersom jag redan på 80-talet kört konbana och bana och hade svår abstinens letade jag under 2002 en bil som kunde användas till allt, slalom, bana och som andrabil i vardagen. Det resulterade vi skaffade ShoppingClion som vi framgångsrikt plågade i oräkneliga slalomtävlingar och i många år på alla Sveriges banor samt även på Ringen. Så småningom började Niklas också använda den till banåka. Utan rejsa hade jag nog inte fortsatt snöat in lika hårt på att åka bana och konbana. .p Tack Magnus! |
||
Hösten 2002, vad gjorde jag då?
Jag hade ett jobb jag inte trivdes helt med, men det var under IT-krisen så det var ett jobb iaf. På sommaren tror jag att Kinnekulle(X2) och Sturup besöktes med Calibran på träffar ordnade av bla OSC. Tror även några träffar på flygfält besöktes (Uråsa och Emmaboda?). Tror det var första gången jag var på Kinnekulle, vi stannade någonstans vid Laxå för att köpa en karta på en mack för att se hur långt det egentligen var kvar. (edit: Nope, det var 2021 det hände) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Hösten 2002 kom jag inte ihåg vad för bil jag hade.
Träffade min blivande fru en månad efter Rejsa kom till inser jag! Kom inte ihåg hur jag hamnade här. Förmodligen via Ringen delen. Ett stort tack till Magnus som har skapat något som fungera på ett elegant sätt i en värld som kan vara lite ruff. Samma tack till alla moderatorer som balanserat ser till att det lirar. Och en stor kram till alla som delar och engagerat bidrar på olika sätt med sina trådar och inlägg. Mina rejsaminnen som står ut är nog fasen om manuellt vs. paddlar på Ringen och den japanska bilens vara eller inte. Hur man monterar ringen märket rätt. Allt som Fuling gjort, skapat. Alla från bilindustrin som bidrar med kunskap. Racerapporter, att ni lägger tid på det! Oerhört uppskattat att läsa. m.m. Tack! _________________ Jens Lanvin |
||
När forumet startades så hade jag börjat mitt andra år på Tekniska Högskolan. Jag reggade mitt konto i Dec 2002 som nummer 212. Så om en månad har jag hängt på det här forumet i 40 år. Jag själv är 42 så jag har inte riktigt hängt här halva livet men om två år är det så. Det intressanta med bilar och bankörning är att det är så komplext att det alltid finns nått nytt att lära, även om det kanske inte riktigt sker lika ofta numera som i början.
Hade kört lite konbana innan det med Lazzat i föräldrarnas Volvo 940 turbo men jag var sugen på en egen bil. Den bil som köptes 2 September 2003 dvs min Renault 5 GTE som då var helt orginal. Man tycker inte att man har hunnit med så mycket med bilen men det är ju endel saker som har byggts om och sen byggts bort sen dess. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Memorylanetrådenallan
2002: Just anställd på Teleadress = vita sidorna, avknoppning av Telia, information som vi sen byggde hitta.se av. Superkart för hela slanten och lite till, Skandiabanken hade kredithöjning på webben, rena SMS lånet. Men tävlandet och spinningen gick först! "Den som är satt i skuld är icke fri" nej tacka fan för det _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Hösten 2002 gjorde jag lumpen, reggade mig här 2003 efter jag hade läst i Bilsport när Magnus körde Superstage med M3:an. Ägde dock ingen bil förrän 2007 när studierna började bli avklarade.
Tack Magnus och rejsa för massor av kunskapsutbyte och gemenskap _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||
2002 fyllde jag 14, hade koll på innebandy och hängde nog mer på Zatzy och Sportbilens photoshopforum än här. Mejl av psd-filer via modem, det var ... wow. Det var fem år innan jag började plugga, och två år till innan jag nämnde för några kursare att jag hade läst något om Formula Student, och att det verkade rätt coolt.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Många som vart med länge Men många som kommit hit senare också, registrering av nya medlemmar snittar stadigt på cirka en till om dagen året runt år efter år vilket jag tycker är sjukt kul Du som reggat dig på senare år, vad gjorde du 2002?
_________________ Magnus Thomé |
||
2002... jobbade med logistik på Öhlins och levde rövare i Hornstull (träffade inte min exfru förrän året efter. Det var dumt.), reggade mig här i december för att sälja min lådbil. Fick skäll av Magnus för ofullständig signatur.
|
||
Allmänt banåkaforum 20 precis exakt 2 Nov 21:45 | << 1, 2, 3 >> 1566 besök totalt |