Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del TVÅ
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
163 besök idag (48618 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



CRS verkar lovande, jag gillar ju redan AR1 däcken.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3068



safe skrev:
CRS verkar lovande, jag gillar ju redan AR1 däcken.


Kolla in det senaste från one lap heroes på youtube där dom testar CRS

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad gör man när serviceboken är fullstämplad. Alltså fullstämplad och det inte finns plats för mer, sidorna är slut Jag beställer en till

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Bra vid försäljning sen...
FullstämpladE serviceböCKER

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gummitätningarna på främre bromsoken har sett bättre dar precis som det alltid är på alla bilar jag haft

Jag fick ett tips om ett "högtemperaturkit" med kolvar i rostfritt och tätningar av silikon. Låter klockrent om än inte helt billigt. Någon som har erfarenhet av detta?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19504



Magnus Thomé skrev:
Gummitätningarna på främre bromsoken har sett bättre dar precis som det alltid är på alla bilar jag haft

Jag fick ett tips om ett "högtemperaturkit" med kolvar i rostfritt och tätningar av silikon. Låter klockrent om än inte helt billigt. Någon som har erfarenhet av detta?
Kolvar i rostfritt låter mera som ett samlarbils-kit som ska tåla en timmes användning per år utan att korrodera. Alukolvar växer lika som aluoket.
Du har väl vettigt valda komponenter original?

Friska originalgummin, frisk torr bromsvätska, och kör.

Det har väl fungerat på alla andra bilar (med betydligt sämre valda originalkomponenter)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 459



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Gummitätningarna på främre bromsoken har sett bättre dar precis som det alltid är på alla bilar jag haft

Jag fick ett tips om ett "högtemperaturkit" med kolvar i rostfritt och tätningar av silikon. Låter klockrent om än inte helt billigt. Någon som har erfarenhet av detta?
Kolvar i rostfritt låter mera som ett samlarbils-kit som ska tåla en timmes användning per år utan att korrodera. Alukolvar växer lika som aluoket.
Du har väl vettigt valda komponenter original?

Friska originalgummin, frisk torr bromsvätska, och kör.

Det har väl fungerat på alla andra bilar (med betydligt sämre valda originalkomponenter)?


Titan är väl det som Brembo har i racingok. (Money no object!) Rostfritt kan ha speciella egenskaper beroende på legering. Min brukis sägs ha kolvar i oken av något keramiskt material som jag inte kommer ihåg namnet på. Eller så är det någon kombo för att isolera belägget från kolven.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19504



c311 skrev:
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Gummitätningarna på främre bromsoken har sett bättre dar precis som det alltid är på alla bilar jag haft

Jag fick ett tips om ett "högtemperaturkit" med kolvar i rostfritt och tätningar av silikon. Låter klockrent om än inte helt billigt. Någon som har erfarenhet av detta?
Kolvar i rostfritt låter mera som ett samlarbils-kit som ska tåla en timmes användning per år utan att korrodera. Alukolvar växer lika som aluoket.
Du har väl vettigt valda komponenter original?

Friska originalgummin, frisk torr bromsvätska, och kör.

Det har väl fungerat på alla andra bilar (med betydligt sämre valda originalkomponenter)?


Titan är väl det som Brembo har i racingok. (Money no object!) Rostfritt kan ha speciella egenskaper beroende på legering. Min brukis sägs ha kolvar i oken av något keramiskt material som jag inte kommer ihåg namnet på. Eller så är det någon kombo för att isolera belägget från kolven.
Det finns mycket jox som har en tanke bakom sig och hanterar alla varianter av värmehantering, men "ett kit" är ju en småskalig justering som inte alltid har ditt specifika driftfall i fokus.
Det kan ju vara lysande, eller inte.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kitet är specifikt för de här oken och tipset kommer från en mycket mycket erfaren Porschemek. Så det är säkert en väl fungerande lösning istället för att byta uppeldade gummitätningar varje år Men nyfiken på om någon har erfarenhet av det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hade titanshims i GRYarisens fram-ok, verkade hjälpa en bit faktiskt med att isolera värmeöverföring till oket (och gummitätningarna ) en liten aning. Rostfritt leder ju sämre än aluminium så tanken är väl densamma där, att minska överföringen av värme till oken/bromsvätskan om man inte använder de keramiska extra plupparna som Porsche använder original mellan kolv o beläggen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Hur är det med rostfritt och aluminium ihop? Visst, förekommer överallt... Men det har ju en inneboende vilja att kärva ihop. Om man nu ska se detta kit som ett HELT krångelfritt engångsfix.

_________________
Magnus Falk
Citera
alpinestar325
Göteborg
Här sen Sep 2013
Inlägg: 21





Från ett test jag såg på en m2 där man har rostfria kolvar fram i ena oket och original aluminium i andra. 53 grader svalare oktemperatur är ju en rejäl skillnad.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13183

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har rostfria kolvar i mina AP ok. De finns att få antingen med alu eller rostfria kolvar.
Stora fördelen med rostfritt är just att det har betydligt sämre värmeledningsförmåga.
Citat:

There are people who will tell you that aluminum pistons are great for track calipers. They will tell you that the expansion rates of the pistons and caliper body need to be the same when heated. This argument is completely invalid and unproven. Those same people tend to get upset when you point out the fact that every serious race caliper, from every serious race caliper manufacturer on the planet uses either stainless steel or titanium pistons, period. There is a reason for this: they're better!

While most aftermarket calipers use a pressed aluminum piston, the CP8350 uses an expensive machined stainless steel piston. Aluminum has a much higher thermal conductivity than stainless steel, and therefore transmits heat into your brake fluid much more quickly. That is exactly what you don't want! Stainless steel pistons are far superior to aluminum pistons in creating a thermal barrier. They help keep heat out of your brake fluid, preventing a soft pedal (brake fluid fade) on the track. This has been proven over and over again at all levels of motorsport.
Titanium pistons are a great option, but they are hideously expensive. Stainless steel offers the greatest balance of heat reduction, weight, and price. They also alleviate the need for crutch solutions such as fitting a titanium shim between the brake pad and highly conductive aluminum piston
.

Eftersom det är tunnare gods i de rostfria kolvarna blir "kontaktytan" mot padsen mindre vilket också är en fördel ur värmeledningssynpunkt.


_________________

Rice and shine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 604



Det är väl väldigt vanligt med rostfria kolvar i lite bättre ok? Jag har sett det på flera bilar!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279



Nu står Herr Thomés testdäck redo för inlastning i ekipaget och om 24 timmar skall de få käka asfalt


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 589



Magnus Thomé skrev:
Gummitätningarna på främre bromsoken har sett bättre dar precis som det alltid är på alla bilar jag haft

Jag fick ett tips om ett "högtemperaturkit" med kolvar i rostfritt och tätningar av silikon. Låter klockrent om än inte helt billigt. Någon som har erfarenhet av detta?


Jag monterade det fabrikat du säkert fått råd om på min 997 GT3 RS, kolla tråd. Dammtätningarna är känsliga för bromsvätska så monteras med ett speciellt fett.

Jag har en uppsättning framok motsvarande dina. Finns ingen tillverkare av de keramiska puckarna. Jag har bara hittat till 991 och GT4 oken.
Den dagen puckarna är spruckna så är steget inte så stort jämfört med att köpa renoveringskitt från Porsche.

Jag kan renovera dina ok. 😉

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1508

Namndispens
Namndispens

På delar som rör sig funkar det nog bra med kombinationen rostfritt och aluminium i bromsok. Men rostfritt och alu som ligger fast mot varandra, där korroderar aluminium ganska snart. Så gjorde det på mina fd stoptech ok.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu händer det grejer. Nya bromskivor och PFC-belägg runt om










Sen är de lätta (och bredare) Enkei-fälgarna lackade o klara.

FÖRE med OZ Allegegerrrittta (minns aldrig stavningen )


EFTER:



För att få dom riktigt ljusa i silver så blev det blinblingblingfärg Ser lite väl flashigt ut på nära håll för en omgång banåkafälgar men på avstånd så blir det....







..så blir det skitbra, som jag tänkt




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
crille_hallden skrev:
renoveringskitt


Du har PM

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2908



Borde finnas endel folk som har kört de rostfria kolvarna isf Alu och vet om det blir stor skillnad.

Är väl typ samma komponenter som här. Verkar vara EPDM gummi i standard damaskerna som ska klara 150C (300F) jämfört med Sillikon som klarar 232C (450F) som dock inte verkar tåla bromsvätska.
https://racingbrake.com/installation-instruction/

Kolvar:
https://racingbrake.com/why-rb-stainless-steel-piston/
Dammskydd.
https://racingbrake.com/black-or-blue-boots/

Orginal verkar det sitta en kerampuck mellan aluminiumkolven och bromsbelägget som ska isolera alukolven från beläggets värme. Antar att det är grejer från firman ovan de byter till.
https://demonspeed.com/product/brake-caliper-ceramic-disc-puck-replace . . . .

Här är en länk till M2 testet
https://trackparts.ch/Bremssattel-Upgrade-Kit-BMW-BMW-M2-Competition-M . . . .

Rostfritt leder inte värme lika bra som aluminium, det är uppenbart om man har svetsat båda materialen. Men ge det lite tid så blir även rostfritt jämnvarmt, skillnaden är att rostfritt leder värme långsammare än aluminium som får en mer jämn temperatur snabbare. Sen är ju inbromsning stunder med hög värme med en stunds avkylning emellan. Men att rostfritt ska vara bättre än aluminium med en kerampuck är inte riktigt lika säkert iaf för mig. Dock verkar ju rena racing grejerköra titankolvar eller som budgetlösning rostfria kolvar så det antyder iaf att rostfritt är bättre än aluminium och keram eller iaf billigare. Titanshims är nån form av budgetvariant att få endel av den effekten.

Sen kommer ju inte aluminiumoket och aluminiumkolven expandera likadant ändå iom att de inte kommer ha samma temperatur. Så det argumenter är väl lite trubbigt.

Finns ju varianten att bara byta dammskyddsdamaskerna till högtempsvarianten. Jag har aluminiumkolvar och standard dammskyddsdamaskerna och de mår ju dåligt efter ett tag. Vore intressant att testa med rostfria kolvar i ett ok, finns även titan men de verkar ju kosta typ 100 pund per kolv

Spännande med däckstest, beror väl mycket på vilken typ av respons och stomme man föredrar. Blir väl troligen kallt vilket kan gynna däck som lätt överhettar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del TVÅ
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
163 besök idag (48618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande