Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Conti Sportcontact 7 vs Michelin Cup2
1, 2   >>
22 besök senaste veckan (1463 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Har inte en aning vem testaren är men sportcontact 7 hanterar torrt underlag vs Cup2 fantastiskt, för ett däck som dessutom är mycket bra i väta. Verkar vara ett superdäck för trackdayåkaren som dessutom kör sin bil till och från banan.

Någon här som har erfarenheter av SC7 att dela med sig av?


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Jag hade SC7 på orginal hjulen på Seaten vid Ringen.
Körde inte många varv på dom men det lilla jag körde så var jag mycket imponerad.
Dock bara upplevd känsla, ingen dokumenterad fakta att luta mig mot.

Och nej, inte den gången du tänker på! Då var det dubbfria vinterdäck.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Jag är inte förvånad, Conti 7-or används av de som kör snabbast på gatdäck i TA.
Cup 2 utan porchespec är ju inte direkt världens snabbast r-däck, men ändå!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Jag är inte förvånad, Conti 7-or används av de som kör snabbast på gatdäck i TA.
Cup 2 utan porchespec är ju inte direkt världens snabbast r-däck, men ändå!


Precis!

Det verkar som om Michelin behöver ta ett rejält tag i vidareutvecklingen av Cup däcket.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



mittmotor skrev:


Och nej, inte den gången du tänker på! Då var det dubbfria vinterdäck.


Dubbfria vinterdäck på bana låter riktigt listigt....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
JohnC skrev:
mittmotor skrev:


Och nej, inte den gången du tänker på! Då var det dubbfria vinterdäck.


Dubbfria vinterdäck på bana låter riktigt listigt....


Ja det var ju inte blank-is så vad skulle man ha dubbar till...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Det sätts hiskeligt bra varvtider med dom i TimeattackNU.

Nu har jag inte sett videon än men allmänt så vore det intressant att veta hur känsliga de är för överhettning (vilket ju inte är paradgrenen för CUP2 bland rdäck iof) och hur de funkar på längre pass och lite hur de blir när de åldras (verkligen inte en paradgren för CUP2!!). Ska kolla videon thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



JohnC skrev:
mittmotor skrev:


Och nej, inte den gången du tänker på! Då var det dubbfria vinterdäck.


Dubbfria vinterdäck på bana låter riktigt listigt....



Hade nått varv på kortet vid Ringen och hade smällt ett hjul på R-däcken.
I ärlighetens namn så var det rätt bortkastade varv.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Varven var inte från samma dag och kanske inte ens från samma år.....rätt stora skillnader i väder, kikar man på reklamskyltar och annat så verkar det dessutom inte vara från samma datum utan skiljer en del. Jag hade inte dragit på för stora växlar utifrån filmen. Gillar mer däckstest där allt sker under en dag men en och samma förare.

Därmed inte sagt att Conti är bättre eller sämre än Cup2 som jag personligen inte riktigt tycker håller måttet längre.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

JohnC skrev:
Varven var inte från samma dag och kanske inte ens från samma år.....rätt stora skillnader i väder, kikar man på reklamskyltar och annat så verkar det dessutom inte vara från samma datum utan skiljer en del. Jag hade inte dragit på för stora växlar utifrån filmen. Gillar mer däckstest där allt sker under en dag men en och samma förare.

Därmed inte sagt att Conti är bättre eller sämre än Cup2 som jag personligen inte riktigt tycker håller måttet längre.



Det behövs mycket mer info kring omständigheter och dessutom är ett enda varv bara ett enda varv. Det säger inte mycket.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
Varven var inte från samma dag och kanske inte ens från samma år.....rätt stora skillnader i väder, kikar man på reklamskyltar och annat så verkar det dessutom inte vara från samma datum utan skiljer en del. Jag hade inte dragit på för stora växlar utifrån filmen. Gillar mer däckstest där allt sker under en dag men en och samma förare.

Därmed inte sagt att Conti är bättre eller sämre än Cup2 som jag personligen inte riktigt tycker håller måttet längre.



Det behövs mycket mer info kring omständigheter och dessutom är ett enda varv bara ett enda varv. Det säger inte mycket.


Jag tror på inget sätt att ett UUHP däck är snabbare än ett bra r-däck under rätta förhållande. Men gissningsvis kan det komma rätt nära ett cup2 och har dessutom förmågan att fungera i regn.

Jag gillade verkligen SuperSport däcket på M3an, stabilt, hängde på cup2 däcket hyggligt och spöregnade det studsade man upp på morgonen för att komma iväg till räserbanan.

Är jag ute efter att pressa tider blir det TrofeoR eller liknande. Cup2R finns inte till min lilla bil.

Men som den generella trackdayåkaren utan ambition att sätta snabbaste varvtider så tror jag att det är ett superalternativ.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



Anders F@lk skrev:
Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
Varven var inte från samma dag och kanske inte ens från samma år.....rätt stora skillnader i väder, kikar man på reklamskyltar och annat så verkar det dessutom inte vara från samma datum utan skiljer en del. Jag hade inte dragit på för stora växlar utifrån filmen. Gillar mer däckstest där allt sker under en dag men en och samma förare.

Därmed inte sagt att Conti är bättre eller sämre än Cup2 som jag personligen inte riktigt tycker håller måttet längre.



Det behövs mycket mer info kring omständigheter och dessutom är ett enda varv bara ett enda varv. Det säger inte mycket.


Jag tror på inget sätt att ett UUHP däck är snabbare än ett bra r-däck under rätta förhållande. Men gissningsvis kan det komma rätt nära ett cup2 och har dessutom förmågan att fungera i regn.

Jag gillade verkligen SuperSport däcket på M3an, stabilt, hängde på cup2 däcket hyggligt och spöregnade det studsade man upp på morgonen för att komma iväg till räserbanan.

Är jag ute efter att pressa tider blir det TrofeoR eller liknande. Cup2R finns inte till min lilla bil.

Men som den generella trackdayåkaren utan ambition att sätta snabbaste varvtider så tror jag att det är ett superalternativ.


Kört på Michelin Cup 2 Connect, Yokohama AD09 och Continental Sport Contact 7 på min BMW 340i xdrive F30 i sommar och helt ärligt är Continental det snabbaste däcket av dessa 3 iaf för min körstill om man är ute efter ett peakvarv (hotlap).
Så snabbast varvtider för mig är iaf med Continental Sport Contact 7 av de 3 däcken jag kört än så länge.

GTR Motorpark (Eskilstuna) varvtid: 40,47
https://www.youtube.com/watch?v=XB1slpJPRiY

Knutstorp Ring: 1:07,31
Film kommer snart

Sedan kan man summera att efter 2-3 varv på en Svensk normal racebana så tappar dem lite i fart/grepp av värmen, men samtidigt så går man in i depå och kyler dem ett tag eller tar några lugna varv kan man kliva på ganska omgående igen med samma goda resultat.
Dem verkar klara många heat cirkel.
Slitaget är dessutom jämnt och fint och gummi släpper inte ur däcket, som på Cup 2 däcken med min körstill.

Jag är extremt imponerad av dem och senast 10 och 11 Augusti så körde polaren en Cupra Formentor VZ5 i Bilsport Superstage och varvtiderna med Continental Sport Contact 7 var extremt imponerande (pling Henrik Troeng), så även för extrem attack i Bilsport Superstage så levererar Continental däcket med nån 1,24-1,25 tid med en SUV utan ökad effekt...

Sedan har vi så klart Daniel "Bandhagens Däck" Rosenblom och Tony "TOCA" Johansson som tävlat med Continental ett tag, Tony vann till och med hela serien föra året, det i en klass där ALLA andra körde r-däck och där han i grunden inte hade nån fördel av just gatdäcken.
Och varvtider jag inte ser många R-däck förare i närheten av!
Året innan vann väl Danne oxå med Continental när han vann Club klassen?
Så 2 år i rad har Continental vunnit Timeattacknu i Club klassen.

Lite klipp från Tony:
Nurburgring: 7:41,54
https://www.youtube.com/watch?v=ul3ohjaNo5M&feature=youtu.be

Mantorp Park: 1:26,34 (timeattacknu.se)

Kinnekulle: 58,16
https://www.youtube.com/watch?v=oj0HX9VUyD4

Bilsport Superstage: 1:22,84

Tror att 75+% av alla som kör Porsche Club Sweden och BMW Club Sweden bankörning med typ Cup 2 skulle kunna gå över till Continental och leverera likvärdiga tider och troligen längre livslängd med mera.

Så Michelin behöver verkligen titta över Cup 2 däcket på alla punkter.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
särås skrev:


...recension...


Tack Jimmy,
Värdefull recension!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



Anders F@lk skrev:
särås skrev:


...recension...


Tack Jimmy,
Värdefull recension!


De var tackvare Din "Jag tror på inget sätt att ett UUHP däck är snabbare än ett bra r-däck under rätta förhållande." kommentar som jag kände jag var tvungen att skriva av mig.

Men kan säga att de är värda att testa iaf.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



Har som sagt kört dom i Superstage 2 dagar, både på torrt och blött. Våtgreppet är riktigt bra, vad gäller torrgrepp så kände jag ingen skillnad mot cup2 (möjligtvis till och med bättre) vad gäller grepp och tycker att tiderna bekräftade det.

Ska testa dom på en riktig trackday 29/9 (GRC Knutstorp) men är helt övertygad om att de kommer vara bra även där.

_________________
Henrik Troeng
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sen påpekar jag igen att Cup2 gissningsvis är helt olika däck i olika dimensioner och utgåvor. Bara namnet gemensamt?
I min frökendimension (jag kör 17") känns de mer som ett gatdäck än ett r-däck.
Gillar inte heller hur de slits, där "ribba nr2" från ytterkanten tar stryk (nå't ju vi diskuterat tidigare).
Jag har frågat en del däckfolk som representerar olika fabrikat hur det ligger till med kravspec/konstruktion för "samma" däck i olika storlekar/dimensioner utan att få något riktigt svar.
Skulle vara intressant att få en listning på hur t.ex. Cup2'or och något UHP eller UUHP-däck skiljer sig beträffande kravspec/uppbyggnad/gummiblandningar mellan olika storlekar och dimensioner och de som är specifikt bilmodellsmärkta (typ N-märkning).


_________________

Rice and shine
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Lars Falk skrev:
Sen påpekar jag igen att Cup2 gissningsvis är helt olika däck i olika dimensioner och utgåvor. Bara namnet gemensamt?
I min frökendimension (jag kör 17") känns de mer som ett gatdäck än ett r-däck.
Gillar inte heller hur de slits, där "ribba nr2" från ytterkanten tar stryk (nå't ju vi diskuterat tidigare).
Jag har frågat en del däckfolk som representerar olika fabrikat hur det ligger till med kravspec/konstruktion för "samma" däck i olika storlekar/dimensioner utan att få något riktigt svar.
Skulle vara intressant att få en listning på hur t.ex. Cup2'or och något UHP eller UUHP-däck skiljer sig beträffande kravspec/uppbyggnad/gummiblandningar mellan olika storlekar och dimensioner och de som är specifikt bilmodellsmärkta (typ N-märkning).



Du har helt rätt i din analys, teknologin mellan alla olika CUP2 versioner skiljer sig markant mellan varandra. N, K2, * osv, det är jätte stor skillnad. Den informationen kommer iprincip aldrig att marknadsföras, men ibland har Michelin gjort små små "utspel" där vanlig konsument får ta del av dom tekniska skillnaderna mellan dom olika däcken.

Det som vanliga konsumenter har erfarenhet av är prestanda skillnaden på torr vägbana mellan vanliga cup2 och N märkta är relativt stor.

Sedan ska man tänka att CUP2 har varit på marknaden i över 10 år (!) så garanterat har Fransmännen tagit sin tid att utveckla kommande produkt

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Regge skrev:


Sedan ska man tänka att CUP2 har varit på marknaden i över 10 år (!) så garanterat har Fransmännen tagit sin tid att utveckla kommande produkt


Erik, du tror inte att Fransmännen kan utveckla sig tillbaka till det ursprungliga CUP däcket, bara med bättre egenskaper i regn?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Anders F@lk skrev:
Regge skrev:


Sedan ska man tänka att CUP2 har varit på marknaden i över 10 år (!) så garanterat har Fransmännen tagit sin tid att utveckla kommande produkt


Erik, du tror inte att Fransmännen kan utveckla sig tillbaka till det ursprungliga CUP däcket, bara med bättre egenskaper i regn?


thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Anders F@lk skrev:
Regge skrev:


Sedan ska man tänka att CUP2 har varit på marknaden i över 10 år (!) så garanterat har Fransmännen tagit sin tid att utveckla kommande produkt


Erik, du tror inte att Fransmännen kan utveckla sig tillbaka till det ursprungliga CUP däcket, bara med bättre egenskaper i regn?


Haha, ja jag får väll fråga några gamla kollegor vad dom säger... men det är ingen dum tanke Anders

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



I mitt fall handlar det om Sportcontact 7 eller Michelin Pilotsport 4S. (Jag kör på 4S idag)

Jag har precis fått veta att Continental inom kort kommer att finnas tillgängliga i mina dimensioner(225/40-18, 265/35-18).

Jag är helt klart sugen på att testa Continental då de sannolikt är snabbare.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Däck för banåka
Conti Sportcontact 7 vs Michelin Cup2
1, 2   >>
22 besök senaste veckan (1463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande