Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
19 besök idag (15685 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
MaZ skrev:
Vad händer om du vänder på steken då? BMW växel framför motorn och ombyggda spindlar för rätt vinkel på armen?


Mcmotorn är rätt hög med drevet ganska centralt placerat så varken under eller över motorn funkar. Framför blir för långt fram.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Kommer du sänka bilen? Sänker du bilen 10cm lägre än original, kan du väl flytta upp styrväxeln 8cm och ha typ samma geometri som original utan nya styrarmar?

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
patrikh skrev:
Kommer du sänka bilen? Sänker du bilen 10cm lägre än original, kan du väl flytta upp styrväxeln 8cm och ha typ samma geometri som original utan nya styrarmar?


😲 Är det så enkelt!? Ja, bilen kommer att sänkas. Jag gör väl som vanligt - kapar först och kollar sen! 🤭 Nu har jag ju fått en massa bra input på olika lösningar så jag kör på!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 98



Styrväxelns infästning beror väl på de inre övre och nedre fästpunkterna för bärarmarna. Så du får nog flytta upp alltihop då?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



elCrillo skrev:
patrikh skrev:
Kommer du sänka bilen? Sänker du bilen 10cm lägre än original, kan du väl flytta upp styrväxeln 8cm och ha typ samma geometri som original utan nya styrarmar?


😲 Är det så enkelt!? Ja, bilen kommer att sänkas. Jag gör väl som vanligt - kapar först och kollar sen! 🤭 Nu har jag ju fått en massa bra input på olika lösningar så jag kör på!

Om även länkarmsinfästningen i chassiet flyttas uppåt ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
Tomas/Ove: så tänkte jag också, annars blir det ju fel. Har funderat på att flytta upp framvagnen men struntar nog i det. Jag kör på styrarmarna istället.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Ja juste, alltid är det något man inte tänker på när man är snabb att skriva

Men finns väl många kit som flyttar ner infästningen av styrstaget vid sänkning av bilen för att bättra på bumpsteer, kanske ingen superoptimal teoretiskt korrekt rejsalösning men kanske duger.. kapa och kolla låter som en bra plan iallafall

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
Jag är ju inte där en på långa vägar men sprang på denna bild på nätet. Kolla infästningen av coilovern - funkar det!? Den sitter ju "bara" i ifästningen till stötdämparen på nedre bärarmen, håller det? Original står ju fjädern på övre bärarmen och där har Johan "Fuling" satt sin dämpare. Det vore lite bra att ha coilovern i stötdämparfästet för att få plats med lite bredare fälgar.




Hittade denna bild också! Sånt stuk vill jag också ha...!



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



Stötdämpare tar/ger mycket större dynamisk last än fjäderns last (som ju bara är bilens vikt plus infjädring), så den behöver vara kraftigare.
Nu kan det kanske skilja med cykelpump till dämpare och konstruktion i pressad papp (som Lloyd, DKW och andra tvåtaktskonstruktioner), men det bör bli större krafter i dämparfästen än i fjädertallriken, vid tex besök i potthål/trottoarkant.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
Känns tryggare att ställa allt på övre bärarmen som Fuling gjort här.



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
Flyttat upp infästningen till kuggstången 7cm. Det är en massa onödiga hål kvar att lägga igen.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1172



det tar sej ju, oj så förvånad jag blev när jag så saaben på hjul, tills jag så det var en lånad bild

_________________
henrik nielsen
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Snyggt! Och målbilden ser helt rätt ut thumbs up

Flyter du upp resten av framvagnen motsvarande eller hur gör du? (Ursäkta min tankevurpa tidigare ang det )

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
fordcapri skrev:
det tar sej ju, oj så förvånad jag blev när jag så saaben på hjul, tills jag så det var en lånad bild


Sorry 😔😁. Bilen står på hjul iof men inte alls med rätt stuk. Jag hoppas att jag kan lägga några timmar i nästa vecka och få in lådan och börja på dess fästen. Stejj tund! 😉

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
patrikh skrev:
Snyggt! Och målbilden ser helt rätt ut thumbs up

Flyter du upp resten av framvagnen motsvarande eller hur gör du? (Ursäkta min tankevurpa tidigare ang det )


Nä, bara kuggstången. Jag får smida om/göra nya styrarmar. Vi får se om det funkar så, annars åker väl framvagnen upp också.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
elCrillo skrev:
patrikh skrev:
Snyggt! Och målbilden ser helt rätt ut thumbs up

Flyter du upp resten av framvagnen motsvarande eller hur gör du? (Ursäkta min tankevurpa tidigare ang det )


Nä, bara kuggstången. Jag får smida om/göra nya styrarmar. Vi får se om det funkar så, annars åker väl framvagnen upp också.


Jo, man får väl ändra sej... Jag flyttar upp den 5 cm. 🙄🤭 Nu har jag iallafall rivit ur hela framvagnen så imorn så ska jag nog kapa.
Hittade dessa klossar mellan karossen och bakre bärarmsinfästningen så att armen tiltas 1 cm "ner" i bakkant - vaffö!?







_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

elCrillo:
1: kolla vad MR är på dämparen.....
2: kolla vad MR är där fjäder sitter std.
3: framvagnen mår bra av mer caster
4: Håll koll på guppstyrningen.
5: Ha koll på skrubb-radien, vad blir den? (breda fälgar?

Hmm nu kan jag låta nedlåtande, brysk.
Inte min mening, bara mitt skrivsätt...
Mao kort...

_________________
Johan Sjölinder
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
fuling skrev:
elCrillo:
1: kolla vad MR är på dämparen.....
2: kolla vad MR är där fjäder sitter std.
3: framvagnen mår bra av mer caster
4: Håll koll på guppstyrningen.
5: Ha koll på skrubb-radien, vad blir den? (breda fälgar?

Hmm nu kan jag låta nedlåtande, brysk.
Inte min mening, bara mitt skrivsätt...
Mao kort...


Tack för att du kollar in! Vad är MR...? Jag tänkte bygga coilovers som du gjort, så vad har du köpt dom och vad har dom för spec?
Det blir mer caster av platjärnsbiten va...?
Jag har sett att man kan byta styrarmen till en som är typ 27 mm lägre för att minska guppstyrning. Om jag har räknat rätt blir det en skillnad på 2 cm åt rätt håll när jag är klar.
Jag funderar på att bygga om bromsarna fram så att skivorna hamnar rätt, alltså utanpå och inte innanför navet. Då får jag en spacer där, sen får jag försöka välja fälgar efter det. Vad är original et och vad är "bra" för skrubbradien?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fränt med ett bygge på en 96:a! thumbs up

Får lite associationer till när vi körde folkrace med
en dylik försedd med trimmad B-motor...
Helt annorlunda mot ditt bygge men vass var den och udda redan då.

Gällande hjulupphängning, MR osv, kolla här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13775&postdays=0&postorder=asc&start=0

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fränt med ett bygge på en 96:a! thumbs up

Får lite associationer till när vi körde folkrace med
en dylik försedd med trimmad B-motor...
Helt annorlunda mot ditt bygge men vass var den och udda redan då.

Gällande hjulupphängning, MR osv, kolla här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13775&postdays=0&postorder=asc&start=0


Tack! Och tack för länken!
Tänkte börja med framvagnen men gjorde klart torpeden först, då tog såklart gasen slut...


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



MR = Mption Ratio, alltså hur mycket kortare blir dämparen/fjädern vid en viss hjulrörelse. Utväxling helt enkelt.
Tipset är att mäta detta idiotnoga, inte mäta mellan infästningspunkter och sånt utan på själva dämpren eller mellan fjädersätena i mitten på fjädern, allt annat blir GARANTERAT fel.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
19 besök idag (15685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande