Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
105 besök senaste veckan (15465 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121653

Jag har länge funderat på nåt sånt här bygge och nu har några pusselbitar fallit på plats...! Jag köpte ett komplett motorpaket från Bikeparts i Trollhättan. Det blev en Kawasaki ZX10R -08 som inte gått så långt. Det som lockade va ju priset för 187hk, för egentligen skulle jag väl haft nån v4a i v4an. Men nu blir det så här.
Karossen hämtade jag i Nossebro. Den byggdes och ställdes undan 1993 som en reservkaross till en rallysatsning. Men när den blev klar bestämde sej ägarens bror att börja köra WV Golf istället. Efter allt jobb så tyckte ägaren att det va synd att slänga den och plats fanns ju i logen, och där blev den stående i 30 år innan jag puttade ut den i ljuset!
Karossen är tom, rostfri, lagad och rallyförstärkt vilket passar mej utmärkt då allt tråkit redan är gjort då! Planen är att börja med att få i motorn och koppla den till lådan, mest för att jag är nyfiken på om det kommer att funka. Sen ska det byggas bur, bytas till bättre bromsar runt om, byggas väghållning och förhoppningsvis reggas!
Just nu jagar jag en växellåda så att jag ska kunna börja mäta in motor mm.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



elCrillo skrev:
Karossen är tom, rostfri, lagad och rallyförstärkt vilket passar mej utmärkt då allt tråkit redan är gjort då! Planen är att börja med att få i motorn och koppla den till lådan, mest för att jag är nyfiken på om det kommer att funka. Sen ska det byggas bur, bytas till bättre bromsar runt om, byggas väghållning och förhoppningsvis reggas!
Just nu jagar jag en växellåda så att jag ska kunna börja mäta in motor mm.

Vad för växellåda söker du?

Annars ett tips är att ta hela framändan från en Saab 900 års 80-90 talet.
En kompis gjorde så för ett gäng år sedan 16v turbo rätt så övermotoriserat

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
super7 skrev:
elCrillo skrev:
Karossen är tom, rostfri, lagad och rallyförstärkt vilket passar mej utmärkt då allt tråkit redan är gjort då! Planen är att börja med att få i motorn och koppla den till lådan, mest för att jag är nyfiken på om det kommer att funka. Sen ska det byggas bur, bytas till bättre bromsar runt om, byggas väghållning och förhoppningsvis reggas!
Just nu jagar jag en växellåda så att jag ska kunna börja mäta in motor mm.

Vad för växellåda söker du?

Annars ett tips är att ta hela framändan från en Saab 900 års 80-90 talet.
En kompis gjorde så för ett gäng år sedan 16v turbo rätt så övermotoriserat


Original v4 låda. Finns ju en massa olika utväxlingar och diffbromsar till den sen. Att ta framänden från en 900 är ju bra, men det har ju några redan gjort!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



ställ motorn ovanpå en diff från Audi A4 vänd motorn med utgående axel framåt, koppla iihop med kedja
så kommer allt att snurra åt rätt håll backväxeln kan du trixa ihop med kedjetransmissionen på något vis.

Lycka till
MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Fy fan vilket läckert projekt!

_________________
Matthias Karlsson
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Kul projekt! Eller varför inte nån sorts audi-låda bak med kardan mellan? Det har jag grubblat på iallafall.. Rwd måste ju bli roligare

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
patrikh skrev:
Kul projekt! Eller varför inte nån sorts audi-låda bak med kardan mellan? Det har jag grubblat på iallafall.. Rwd måste ju bli roligare


Tja, måste det? 😁 Jag gillar inte och drifta och så... Det går att åka fort med fwd och "alla" bygger ju om fwd till rwd. Hade för många år sen ett komplett 4wd kit från en rallycrossåkare bestående av 2 st v4a lådor, den främre omgjord med uttag bakåt för volvokardan. Det skulle man ha sparat... Också. 🙄

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

Vore ju coolt om den vart 4 hjulsdriven...

Supernice ide hör tycker jag, go go go gadget typ!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Verkligen kul projekt!! Det här kommer följas med spänning!

Har du funderat nåt på var du kommer att landa viktmässigt? Jag tänker att 187hk ändå kräver lite vikt, om du tänker regga?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
DaWa skrev:
Verkligen kul projekt!! Det här kommer följas med spänning!

Har du funderat nåt på var du kommer att landa viktmässigt? Jag tänker att 187hk ändå kräver lite vikt, om du tänker regga?


Ja den blir väl alldeles för lätt... Jag tar det lite som det kommer men lär väl få gjuta betongkofångare mm. En lätt seven går ju att få till så jag tänker att det löser sej.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Du får köra med primärväxel á la Saab 900 med kedja så du får ner utväxlingen lite. Jobbigt när ettan går till 120 liksom.

Kul projekt!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Riktigt kul projekt! Grattis till en fin kaross. Mc-motor är fränt så det här blir spännande.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
MaZ skrev:
Du får köra med primärväxel á la Saab 900 med kedja så du får ner utväxlingen lite. Jobbigt när ettan går till 120 liksom.

Kul projekt!


Det går säkert att räkna på men jag är mer än provaåskrota kille. Jag är väl ute och cyklar men originallådan har ju 4 växlar fram å 1 bak så det går ju att blanda och ge lite. Förhoppningsvis är det nån växel tillsammans med mclådan som funkar. Tanken med mcseklåda, 10000+ varv och Saab 96 känns lite kul! 😁

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm V4:a lådan är inget under av hållfasthet.
Men för att vara skapt till vilda 38hk 2-takt:s motor
så håller den över förväntat att åka rally med ca 150hk V4 motor.
Om du promp skall ha V4 lådan, hur många behöver du?

Sen min spontana tanke är att du bara behöver hoj-lådan och en typ diffklump.
Tex kedja i mellan.

Vad är det för utväxling mellan vevaxel och utgående axel på hojmotorn på alla växlar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



MaZ skrev:
Du får köra med primärväxel á la Saab 900 med kedja så du får ner utväxlingen lite. Jobbigt när ettan går till 120 liksom.

Kul projekt!


När jag räknat på det så har problemet varit toppfarten, typ varvstopp vid 160km/h om man har ~4:1 i diffen

Men har man en till bil-växellåda så kan man ju ha nån av dom lägre växlarna för krypkörning, och helst en 5a med överväxel för motorväg, och 4an med 1:1 för inspirerad körning

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



En fördel med att ha en bilväxellåda nånstans är att det löser kravet på backväxel om man ska regga.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm V4:a lådan är inget under av hållfasthet.
Men för att vara skapt till vilda 38hk 2-takt:s motor
så håller den över förväntat att åka rally med ca 150hk V4 motor.
Om du promp skall ha V4 lådan, hur många behöver du?

Sen min spontana tanke är att du bara behöver hoj-lådan och en typ diffklump.
Tex kedja i mellan.

Vad är det för utväxling mellan vevaxel och utgående axel på hojmotorn på alla växlar?


Jag behöver bara en standardlåda för att börja exprimentera och placera in motorn! Sen får vi se vad det blir, hur utväxlingarna funkar.
Jag har beställt nån motorcykelbok som jag hoppas att det stpr utväxlingar i. Annars kan jag säkert googla...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
therealpinto skrev:
En fördel med att ha en bilväxellåda nånstans är att det löser kravet på backväxel om man ska regga.


Exakt min tanke och jag slipper gärna kedjor å grejjer. Ska beställa en drevadapter från england och så får jag väl låta tillverka en adapter som passar på ingående axel i lådan. Tycker ni att jag ska ha en hardyskiva imellan?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Ta en Porsche 911 låda så du får motrn långt bak.

Dubbla lådor är det du tänker alltså? Låter som ett bra sätt att minska effektiviteten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Ursäkta att jag kladdar, men jag sökte runt lite snabbt.
Hittade nån gammal graf från fuling på en v4 låda (tror jag?):

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17185




Och lite utväxlingar:

http://bikeland.org/board/viewthread.php?FID=19&TID=35824

Prim 1,611
6an 1,304

Från fuling: 170km/h 6500rpm

170/1,611/1,304 = 81km/h @ 6500rpm
= 162km/h @ 13000rpm

Förutsatt att du har samma däckomkrets som han räknat på.

Med reservation för faktafel och tankevurpor

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
105 besök senaste veckan (15465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande