| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Foruminfo/frågor  Hjälp med en teknisk fråga, "sid" i urlen? | 1, 2 >> 23 besök senaste veckan (626 totalt) | 
| 
							Hjälp med en teknisk fråga, "sid" i urlen?       Om man kikar på urlen när man surfar runt på rejsa så händer det ibland att förutom argument som kan se ut såhär tex "forum/viewtopic.php?t=124815&start=21" så kan ett argument som heter "sid" dyka upp i urlen, kan se ut såhär typ "sid=b3cgka112f258a0c668c2ca0ea0c2172" Jag försöker hitta vid vilka tillfällen den läggs till i urlen när man klickar runt på Rejsa. Dvs jag lyckas inte få fram den men jag vet att för en del av er så dyker den ibland upp. Tips på vad ni gör/gjort när den dyker upp mottages tacksamt     _________________  Magnus Thomé | ||||||
| 

Jag får det på nära allt, förutom "Allt 24h", "Egna 24h",  "Egna 1mån" och "Sök".
 Det matchar värdet på cookien RJ_sid | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Men varför ett cookie-värde behöver läggas med som en GET-parameter kan man fundera över? Nåt med Chromes 3rd party cookie motstånd?   | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Intressant! Jag får det inte på någon av de knapparna. Chrome på w11 _________________  Magnus Thomé | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Browsern har hela tiden reda på sidvärdet, ligger som du sa i cookien och fås dit via rätt väg för det mesta. Men ibland så envisas forummjukvaran att lägga det i GET/url en av någon okänd anledning. _________________  Magnus Thomé | ||||||
| 
							Re:                                                          
 | ||||||
| 
							Re:                                                          
 det är php's inbyggda sessionshantering AFAIK. Den ligger ovanpå (ja, eller under  ) forumets egen loginfunktionalitet. Exakt vad de använder sid till vet jag inte, när du loggat in senast osv hanteras separat i databasen tex och inte med sid (eller ja de kan ju lägga timestamp i databasen utifrån nån trigger med sessionshanteringen iof) Sen uppdateras sid också i bakgrunden medans du surfar runt, den har en livslängd som man kan sätta lite olika. _________________  Magnus Thomé | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Det får inte jag   Jag ska prova att logga in med ett icke adminkonto.... (Chrome på W11) _________________  Magnus Thomé | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Firefox på Win10 - senaste båda två (ja bortsett från att Win10 inte är Win11 då kanske, men min gaml MS Surface Book 2 är inte "godkänd" för Win11 så....). _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... | ||||||
| 

Ser det hela tiden på ChromeOS, och lite beror på på Chrome 117 på Win10 tidigare idag.
						 | ||||||
| 
							Re:                                                          
 Måste ju vara nån glitch i javascript som styr Browsern olika. Men är det javascript i browsern eller php på servern som är först med att peta in sid i URIn (när den väl är med så är det ju mycket som bibehåller den)? | ||||||
| 
							Re:                                                          
 php enbart om jag inte har fel, är massa kod för hanteringen av sid i phpBB och det är phps inbyggda sessionshantering man använder. JavaScript var inte heller lika vanligt 2002   _________________  Magnus Thomé | ||||||
| 

Märkte nu att jag fick sid i url på varenda länk från en "ny" sökning (en ny "Allt nytt").
 Om detta endast gäller varje ny länk besökt med ett nytt sid har jag inte kollat. Men det kan ju ha nåt med att ha koll på besökta länkar för att "släcka" tråd med ny post (det som funkar sådär generellt) | ||||||
|  | Foruminfo/frågor  Hjälp med en teknisk fråga, "sid" i urlen? | 1, 2 >> 23 besök senaste veckan (626 totalt) |