Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MC motor i bil, hur tung? Håller det?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (1625 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Jag har ett projekt på gång som jag inte kan avslöja något om ännu, men premisserna är som följer.

RWD
Coupe
80-tal.
Beräknad tomvikt våt exklusive förare 850 kg.
Tank fram.
Mittmotor.





Efter att ha sett denna filmen så är suget efter något lätt, ettårigt och halvt övermotoriserat stort 😁





Tanken är Hayabusa maskin, eller BMW s1000rr monterad i mittmotorkonfiguration direkt mot diffklump med en hardy emellan.
Turbo, 350-450hk, varv 14-15k


Funkar det i en så tung bil, eller kommer det bara att spruta delar?
Jag kan tänka mig att den skulle bli sjukt unik, låta helt sinnes och vara rätt kul att ratta 😊😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Allt beror ju på utväxling, stegning av växlar och förväntad toppfart (det kan bli maxvarv på rakorna på många banor om det ska fungera i långsammare kurvor).
Att du inte väljer kedjedrift tar ju bort ett problem för MC-lådans utgående lagring.

Men stående start är nog inte lämpligt med den vikten.

BMW K1600 GT med friare mappning och "bara" 11krpm (kardan som snurrar baklänges, påstås det)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Dubbla motorer av nämnda fabrikat?

Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner.

(Eller 700-900hk )

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Allt beror ju på utväxling, stegning av växlar och förväntad toppfart (det kan bli maxvarv på rakorna på många banor om det ska fungera i långsammare kurvor).
Att du inte väljer kedjedrift tar ju bort ett problem för MC-lådans utgående lagring.

Men stående start är nog inte lämpligt med den vikten.

BMW K1600 GT med friare mappning och "bara" 11krpm (kardan som snurrar baklänges, påstås det)?


Ja precis, man skulle hamna runt 55-60 kmh som bra vmin vid 6000rpm..och toppfart på ca 260 då.

Stående start är vi noll intresserade av 😁

Tror en 1600gt blir för lång för att få plats där det är tänkt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
elCrillo skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126001

Det går sakta men...


Vad räknar du men att den ska väga?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
patrikh skrev:
Dubbla motorer av nämnda fabrikat?

Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner.

(Eller 700-900hk )


Det har vi tänkt, men blir knepigt med allt haha.

Det jag är mest oroad över är lådan på hojen, hur gillar den vikten och effekten..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



erikjakan skrev:
patrikh skrev:
Dubbla motorer av nämnda fabrikat?

Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner.

(Eller 700-900hk )


Det har vi tänkt, men blir knepigt med allt haha.

Det jag är mest oroad över är lådan på hojen, hur gillar den vikten och effekten..


Kopplingen tror jag begränsar dig.

Men en motor från en Goldwing 1800 eller en BMW 1600-1800 möjligen. De hojarna väger väl nästan 800 kg, typ.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



erikjakan skrev:
Tror en 1600gt blir för lång för att få plats där det är tänkt.

En med kardandrift kan ju monteras i samma riktning som i MCn, med cylinderraaden på tvären i bilen. Men jag kan inget om lämplig diff (nån framdiff från nån 4wd kanske är gjord för att rotera åt andra hållet?) etc etc, bara att det är en välljudande rak sexa, som påstås kunna korkas ur med ett fungerande avgassystem och högre varv (inte ett som knös in i en MC).

Men den kanske går i flisor med överladdning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolja skrev:
erikjakan skrev:
patrikh skrev:
Dubbla motorer av nämnda fabrikat?

Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner.

(Eller 700-900hk )


Det har vi tänkt, men blir knepigt med allt haha.

Det jag är mest oroad över är lådan på hojen, hur gillar den vikten och effekten..


Kopplingen tror jag begränsar dig.

Men en motor från en Goldwing 1800 eller en BMW 1600-1800 möjligen. De hojarna väger väl nästan 800 kg, typ.


Kollade just GW https://www.hondamc.se/products/touring/goldwing-tour-dct/
Och en GW väger in på ca 0,4 ton och en lastvikt 0,2 ton så total laglig vikt är 0,6 ton.

Men MOTORn:
Typ Vätskekyld 4-takts boxer-6, 24 ventiler, SOHC
Slagvolym 1 833 cm3
Ventiler per cylinder 4
Cylinderdiameter x slaglängd 73 mm x 73 mm
Kompression 10,5:1
Max effekt 93 kW/5 500 varv/min
Max vridmoment 170 Nm/4 500 varv/min

ger ju ingen villha upplevelse direkt, förvisso går den väl att trimma.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



steffe skrev:
Kolja skrev:
erikjakan skrev:
patrikh skrev:
Dubbla motorer av nämnda fabrikat?

Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner.

(Eller 700-900hk )


Det har vi tänkt, men blir knepigt med allt haha.

Det jag är mest oroad över är lådan på hojen, hur gillar den vikten och effekten..


Kopplingen tror jag begränsar dig.

Men en motor från en Goldwing 1800 eller en BMW 1600-1800 möjligen. De hojarna väger väl nästan 800 kg, typ.


Kollade just GW https://www.hondamc.se/products/touring/goldwing-tour-dct/
Och en GW väger in på ca 0,4 ton och en lastvikt 0,2 ton så total laglig vikt är 0,6 ton.

Men MOTORn:
Typ Vätskekyld 4-takts boxer-6, 24 ventiler, SOHC
Slagvolym 1 833 cm3
Ventiler per cylinder 4
Cylinderdiameter x slaglängd 73 mm x 73 mm
Kompression 10,5:1
Max effekt 93 kW/5 500 varv/min
Max vridmoment 170 Nm/4 500 varv/min

ger ju ingen villha upplevelse direkt, förvisso går den väl att trimma.


Men den har elektrisk backväxel std.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolja skrev:
steffe skrev:
Kolja skrev:
erikjakan skrev:
patrikh skrev:
Dubbla motorer av nämnda fabrikat?

Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner.

(Eller 700-900hk )


Det har vi tänkt, men blir knepigt med allt haha.

Det jag är mest oroad över är lådan på hojen, hur gillar den vikten och effekten..


Kopplingen tror jag begränsar dig.

Men en motor från en Goldwing 1800 eller en BMW 1600-1800 möjligen. De hojarna väger väl nästan 800 kg, typ.


Kollade just GW https://www.hondamc.se/products/touring/goldwing-tour-dct/
Och en GW väger in på ca 0,4 ton och en lastvikt 0,2 ton så total laglig vikt är 0,6 ton.

Men MOTORn:
Typ Vätskekyld 4-takts boxer-6, 24 ventiler, SOHC
Slagvolym 1 833 cm3
Ventiler per cylinder 4
Cylinderdiameter x slaglängd 73 mm x 73 mm
Kompression 10,5:1
Max effekt 93 kW/5 500 varv/min
Max vridmoment 170 Nm/4 500 varv/min

ger ju ingen villha upplevelse direkt, förvisso går den väl att trimma.


Men den har elektrisk backväxel std.


Dubbelturbo och tilläggssprut/maxecu så kan det ju hända grejer. Dsglåda.
det roligaste i texten var att sportläget gjorde att bakbromsen fick mer bromsverkan, vem fn använder bakbroms på en sporthoj när man kör sportigt.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



erikjakan skrev:
elCrillo skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126001

Det går sakta men...


Vad räknar du men att den ska väga?


Hoppas på under 900kg, original ca 930. Bilen kommer att lättas men det tillkommer bur mm...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



steffe skrev:
Kolja skrev:
steffe skrev:
Kolja skrev:
erikjakan skrev:
patrikh skrev:
Dubbla motorer av nämnda fabrikat?

Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner.

(Eller 700-900hk )


Det har vi tänkt, men blir knepigt med allt haha.

Det jag är mest oroad över är lådan på hojen, hur gillar den vikten och effekten..


Kopplingen tror jag begränsar dig.

Men en motor från en Goldwing 1800 eller en BMW 1600-1800 möjligen. De hojarna väger väl nästan 800 kg, typ.


Kollade just GW https://www.hondamc.se/products/touring/goldwing-tour-dct/
Och en GW väger in på ca 0,4 ton och en lastvikt 0,2 ton så total laglig vikt är 0,6 ton.

Men MOTORn:
Typ Vätskekyld 4-takts boxer-6, 24 ventiler, SOHC
Slagvolym 1 833 cm3
Ventiler per cylinder 4
Cylinderdiameter x slaglängd 73 mm x 73 mm
Kompression 10,5:1
Max effekt 93 kW/5 500 varv/min
Max vridmoment 170 Nm/4 500 varv/min

ger ju ingen villha upplevelse direkt, förvisso går den väl att trimma.


Men den har elektrisk backväxel std.


Dubbelturbo och tilläggssprut/maxecu så kan det ju hända grejer. Dsglåda.
det roligaste i texten var att sportläget gjorde att bakbromsen fick mer bromsverkan, vem fn använder bakbroms på en sporthoj när man kör sportigt.


Vem faan köper en GW om man vill köra "sportigt"?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Nån goldwingmotor blir det inte 😅

Det blir nåt med 1800-200hk na sen turbo på det.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Tror en 1600gt blir för lång för att få plats där det är tänkt.

En med kardandrift kan ju monteras i samma riktning som i MCn, med cylinderraaden på tvären i bilen. Men jag kan inget om lämplig diff (nån framdiff från nån 4wd kanske är gjord för att rotera åt andra hållet?) etc etc, bara att det är en välljudande rak sexa, som påstås kunna korkas ur med ett fungerande avgassystem och högre varv (inte ett som knös in i en MC).

Men den kanske går i flisor med överladdning.


Jo det hade iof varit jävligt fränt 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Den här Toyotan har mcmotor och går som 17... Har inte så mycke info men den väger nog inte som en Seven iallafall.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Den var det länge sen jag såg. Cooool är den.

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



z-cars gjorde kit för busa till diverse bilar förr. Bland annat Lotus elise.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Okej nu spårar det ur, finns det dct-lådor för fwd? Kapa bort låda och allt från mc-motorn och gå på lådan direkt på veven.. går säkert att lösa på en vanlig låda också men det blir väl lite klurigare med svänghjul/koppling då.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
patrikh skrev:
Okej nu spårar det ur, finns det dct-lådor för fwd? Kapa bort låda och allt från mc-motorn och gå på lådan direkt på veven.. går säkert att lösa på en vanlig låda också men det blir väl lite klurigare med svänghjul/koppling då.


Ja det gör det absolut, polaren har en dsg250 i sin exige.

Det verkar helt ok, men lite meck såklart.

Kapa bort kan bli svårt då blocken är så integrerade med lådan, men visst går det.


Senaste budet är en BMW K1300S motor med kardan, dock snurrar den åt fel håll, fråga 2, överlever en diff om man vänder den uppochner?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
MC motor i bil, hur tung? Håller det?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (1625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande