Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil MC motor i bil, hur tung? Håller det? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1625 totalt) |
Jag har ett projekt på gång som jag inte kan avslöja något om ännu, men premisserna är som följer.
RWD Coupe 80-tal. Beräknad tomvikt våt exklusive förare 850 kg. Tank fram. Mittmotor. Efter att ha sett denna filmen så är suget efter något lätt, ettårigt och halvt övermotoriserat stort 😁 Tanken är Hayabusa maskin, eller BMW s1000rr monterad i mittmotorkonfiguration direkt mot diffklump med en hardy emellan. Turbo, 350-450hk, varv 14-15k Funkar det i en så tung bil, eller kommer det bara att spruta delar? Jag kan tänka mig att den skulle bli sjukt unik, låta helt sinnes och vara rätt kul att ratta 😊😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Allt beror ju på utväxling, stegning av växlar och förväntad toppfart (det kan bli maxvarv på rakorna på många banor om det ska fungera i långsammare kurvor).
Att du inte väljer kedjedrift tar ju bort ett problem för MC-lådans utgående lagring. Men stående start är nog inte lämpligt med den vikten. BMW K1600 GT med friare mappning och "bara" 11krpm (kardan som snurrar baklänges, påstås det)? |
||||||||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||||||
Dubbla motorer av nämnda fabrikat?
Dubbelt så krångligt, men du når ju även effektmålet med standardmaskiner. (Eller 700-900hk ) |
||||||||||||
Ja precis, man skulle hamna runt 55-60 kmh som bra vmin vid 6000rpm..och toppfart på ca 260 då. Stående start är vi noll intresserade av 😁 Tror en 1600gt blir för lång för att få plats där det är tänkt. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Vad räknar du men att den ska väga? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Det har vi tänkt, men blir knepigt med allt haha. Det jag är mest oroad över är lådan på hojen, hur gillar den vikten och effekten.. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Kopplingen tror jag begränsar dig. Men en motor från en Goldwing 1800 eller en BMW 1600-1800 möjligen. De hojarna väger väl nästan 800 kg, typ. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||
En med kardandrift kan ju monteras i samma riktning som i MCn, med cylinderraaden på tvären i bilen. Men jag kan inget om lämplig diff (nån framdiff från nån 4wd kanske är gjord för att rotera åt andra hållet?) etc etc, bara att det är en välljudande rak sexa, som påstås kunna korkas ur med ett fungerande avgassystem och högre varv (inte ett som knös in i en MC). Men den kanske går i flisor med överladdning. |
||||||||||||
Kollade just GW https://www.hondamc.se/products/tour Och en GW väger in på ca 0,4 ton och en lastvikt 0,2 ton så total laglig vikt är 0,6 ton. Men MOTORn: Typ Vätskekyld 4-takts boxer-6, 24 ventiler, SOHC Slagvolym 1 833 cm3 Ventiler per cylinder 4 Cylinderdiameter x slaglängd 73 mm x 73 mm Kompression 10,5:1 Max effekt 93 kW/5 500 varv/min Max vridmoment 170 Nm/4 500 varv/min ger ju ingen villha upplevelse direkt, förvisso går den väl att trimma. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||||
Men den har elektrisk backväxel std. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||
Dubbelturbo och tilläggssprut/maxecu så kan det ju hända grejer. Dsglåda. det roligaste i texten var att sportläget gjorde att bakbromsen fick mer bromsverkan, vem fn använder bakbroms på en sporthoj när man kör sportigt. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||||
Hoppas på under 900kg, original ca 930. Bilen kommer att lättas men det tillkommer bur mm... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||||||
Vem faan köper en GW om man vill köra "sportigt"? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||
Nån goldwingmotor blir det inte 😅
Det blir nåt med 1800-200hk na sen turbo på det. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Jo det hade iof varit jävligt fränt 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Den här Toyotan har mcmotor och går som 17... Har inte så mycke info men den väger nog inte som en Seven iallafall.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||||||
Okej nu spårar det ur, finns det dct-lådor för fwd? Kapa bort låda och allt från mc-motorn och gå på lådan direkt på veven.. går säkert att lösa på en vanlig låda också men det blir väl lite klurigare med svänghjul/koppling då.
|
||||||||||||
Ja det gör det absolut, polaren har en dsg250 i sin exige. Det verkar helt ok, men lite meck såklart. Kapa bort kan bli svårt då blocken är så integrerade med lådan, men visst går det. Senaste budet är en BMW K1300S motor med kardan, dock snurrar den åt fel håll, fråga 2, överlever en diff om man vänder den uppochner? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Skruva banåkabil MC motor i bil, hur tung? Håller det? | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1625 totalt) |