Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljebyte innan eller efter vinterförvaringen?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (1126 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Oljebyte det sista man gör innan vinterförvaringen eller det första man gör efter vinterförvaringen? Jag har läst lite ute på nätet om vad som brukar sägas om det men är nyfiken på åsikter här

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Om befintlig olja gått sin sträcka, byter du före avställningen. Detta då gammal olja enligt uppgift vanligen innehåller vatten, oförbränt bränsle som passerat kolvringarna och andra orenheter.

Har oljan bytts nyligen före avställning låter jag den vara kvar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Vad skulle fördelen vara att låta bilen stå med förorenad olja över vintern, om det ändå ska bytas direkt vid framtagningen?
Oljans tillsatser är väl inte (än) som den i bensinen, att den har ett bäst-före-datum på ett fåtal månader (så det skulle vara en fördel att köra på färsk nygjord olja, och inte ha den färsk sen hösten)?

Men jag är en latmask, och det blir motorrivningar av helt andra anledningar långt innan oljan är ett problem (men då är det 25-50 (gamla Racingway, minns inte vad märket heter numera), som inte passar alla situationer.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Jag byter bara oljan när den skall bytas och gjort sina mil, det har inte så mycket med årstider eller förvaring att göra. Ibland går den två säsonger.

Se till att att kört bilen genomvarm på väg innan du kör in och ställer av den.
Då är det inte mätbara mängder vatten eller bränsle i oljan, såvida den är inte svingammal... men den är ju sällan svingammal på en hobbybil där man håller koll på milen och byten.

Därefter skall bilen vara avstängd, tills det är dags att ta ut den. Inga stillastående korta varmkörningar, då kommer det både vatten och bränsle ner.

Jag testar alltid min olja vid varje byte, hos https://www.blackstone-labs.com/
Grymt bra logg att ha på hur motorn mår!

_________________
Johan H
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Det som brukar rekommenderas är att byta oljan innan vinterförvaringen. Då motorn potentiellt kan ta skada av att stå med gammal olja. Då det kan finnas rester av bränsle, vatten och andra bipodukter från förbränningen i gammal olja.

I praktiken tror jag risken är liten om bilen och oljan var ordentligt varmkörd innan vintern och inte kallstartad och föyttad en mängd gånger.

Jag brukar försöka byta olja på hösten på båten. På bilen brukar det bli lite blandat men den går sällan speciellt länge på ny olja heller.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Ärligt.
Rostar era maskiner gravt under vintern?

Jag följer inga som helst regler, varmkör lite mellan varven på vitnern och byter innan uttagning för våren.
Mao värsta möjliga misshandel *S*

Men då jag tog ur maskin ur AMG'n för att kontrollera ev krökt vevstake efter hydrolock, så fanns det INGA som helst tecken på ärg eller korrosion nånstans, motorn var som ny invändigt förutom lite koks som fanns nere i sumpen ovanför oljenivån.

Och gamla maskiner som stått på skroten oöppnade i åratal med gammal olja i har även de som jag sett inga tecken på korrosion.
Enda är att det luktar satan av ramlagerbultarna.

Edit: jo, en gammal opelmotor(CIH) minns jag hade lite lite ytrost på insidan ventilkåpan.
Men den hade nog stått tio år på skroten då jag var där och vittjade topplocket.
I övrigt helt rostfri på insidan.

Känns som det är ett förstorat problem...

Med det sagt, byt när du vill! =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är precis som du säger, det spelar ingen roll egentligen. Och i banbilar så är väl oljan under ett år gammal i bilen för de flesta, mer att den fått vara hyfsat varm några ggr

Men även om det inte är speciellt viktigt så kan ju det ena sättet vara bättre än det andra. Lite lite iaf Och gör jag på det andra sättet så är det inte hela världen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Skadorna som uppstår är när motorer står med vatten som sipprat in i cyl lopp. Kolvringar fastnar etc. Kamnockar har jag sett bli torra efter 5-10 år stillestånd.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag var ju inte direkt orolig för att motorn skulle ha rostat ihop tills i mars april Mer vad som den mår bäst av.

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Kolja skrev:
Skadorna som uppstår är när motorer står med vatten som sipprat in i cyl lopp. Kolvringar fastnar etc. Kamnockar har jag sett bli torra efter 5-10 år stillestånd.

Cylindrarna blir inte snygga om det står glykolvatten några år...

Det fick en kompis erfara, han totalskrotade en rallybil och den blev stående och ej rörd på ett par år.
Sedan gjordes ett karossbyte och vad det var tänkt som en lättare motor renovering nya lager , ringar , ventilfjädrar men då toppen lyftes så var det bara att söka ett nytt block.
Topp packningen måste ha farit på krasch sträckan typ...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tänker alltid att jag ska byta innan vintervilan (efter några alldeles för få sommarmil) men i praktiken blir det aldrig av förrns i April. Och motorerna verkar ju funka bra...

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Magnus Thomé skrev:
Jag var ju inte direkt orolig för att motorn skulle ha rostat ihop tills i mars april Mer vad som den mår bäst av.


Jag brukar använda sista höstkörningen, vanligtvis till bilprovningen, till att med varm mötor kunna tappa ur och fylla på ny olja. Bara för att det inte kan vara sämre än att byta på våren. Samt att motorn inte behöver startas på våren med gammal olja.

Men, bilen står i varmgarage och oljan byts årligen så det spelar nog ingen roll. Egentligen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag var ju inte direkt orolig för att motorn skulle ha rostat ihop tills i mars april Mer vad som den mår bäst av.


Jag brukar använda sista höstkörningen, vanligtvis till bilprovningen, till att med varm mötor kunna tappa ur och fylla på ny olja. Bara för att det inte kan vara sämre än att byta på våren. Samt att motorn inte behöver startas på våren med gammal olja.

Men, bilen står i varmgarage och oljan byts årligen så det spelar nog ingen roll. Egentligen.


Sämre är det ju inte att bilen står med ny olja om man ändå hade tänkt att byta på våren.

Ett annat argument att byta på hösten är att man kan få en indikation på hur motorn mår på hösten. Istället för att märka tecken på högt slitage eller lagerskador på våren då man vill ut och köra isf att renovera motorn halva sesongen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Om man kör engelskt vill man ju hellre att den gamla oljan läcker ut på garagegolvet än nya 10-60 ExtraMegaNano?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Köpte en gång en Fiatmotor som var helt stum. Fastrostade ringar. Gick inte att rubba ens med dragskaft och slägga.

I med diesel under ngn månad. Sedan var det bara att starta. Kördes ua tusentals mil.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Har alltid bytt på våren, men nu börjar jag luta åt att byta på hösten istället, helt enkelt för att det är skönt att ha så mycket som möjligt färdigt innan våren. Jag besiktar alltid på hösten också så slipper man oroa sig för det på våren sen.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Ah, ännu en olje religiös tråd där trosbekännelserna kommer fram

För mig är antalet mil högst sekundärt, antalet kallstarter tycker jag är viktigare.

Inte så att jag räknar dem precis, men bruks BMWn som enligt BMW ska få ny olja vart annat år eller 3000-3500 mil mellan bytena, tycker jag är magstarkt.

Där byter jag varje år, även om det bara är 1200 mil kört.
Med jobbpendling blir det många kallstarter förmodligen 500+ om året.

Entusiastbilarna går ju nästan alltid längre rundor, och ytterst få kallstarter sett till antalet mil.

635an har jag faktiskt skickat oljan på analys efter två års körning + en vinterförvaring.
Inga alarm alls, kunde tryggt kört 3år på den oljan.


BMW MCn får gå 3år ibland, blir ändå inte mer än 600-700 mil.
Många förmildrande omständigheter i den motorn.
Mycket olja (4 liter), separat från växellådan, och torr koppling.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Toyota GR Yaris ska enligt serviceschemat byta olja varje 500 mil om den körs hårt. Annars varje 1000 mil.

En annan parameter är att alla banbilar jag haft på senare år i originalskick haft extremt höga oljetemperaturer på banträffarna. Där är det inte kallstarter utan antal ggr de varit redigt över 130 grader man får ta i beaktande. Typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Magnus Thomé skrev:
Toyota GR Yaris ska enligt serviceschemat byta olja varje 500 mil om den körs hårt. Annars varje 1000 mil.
Borde inte den ha specat SS-kilometer alternativ körtimmar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Toyota GR Yaris ska enligt serviceschemat byta olja varje 500 mil om den körs hårt. Annars varje 1000 mil.
Borde inte den ha specat SS-kilometer alternativ körtimmar?

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Oljebyte innan eller efter vinterförvaringen?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (1126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande