Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1545 besök senaste veckan (6452 totalt) |
Vet inte riktigt var jag ska lägga detta men jag kör normalt min Porsche och eftersom den står i garaget (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6199&postdays=0&postorder=asc&start=903) så har det uppstått en möjlighet som jag tänkte dela med er
![]() ![]() Redan i våras på MSCC klubbtävling så droppade Stefan Mumm förslaget att jag borde låna en av "hans" bilar och testa hur den kan vara att köra. Stefan är då lite av klasspappa i SPVMs Clubman-serie och gör sitt bästa att locka folk i fördärvet. Dessutom är han huvudinstruktör på Racingskola.se så därför är jag fullt övertygad att han försöker muta mig till att komplettera honom i den rollen. Nu ska jag understryka att jag inte är svårövertalad till att köra räserbil, det enda som är utmaningen är att få till ett säkert datum där jag kan ägna mig åt detta. Sedan ska man tillägga att jag hyr bilen så detta är inget jag får gratis. Siktet är ställt på MSCC KM5 7/10 på Knutstorp (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126248) där tanken är att jag ställer upp i tävlingen i RS klassen. Detta är riktigt spännande för jag har länge undrat hur det är att köra en snabb bil, det har liksom aldrig blivit av. Detta är ett unikt tillfälle för mig att få köra det närmaste man kan komma en formelbil alternativt LeMans prototyp. En liten aktivitet som kändes lite speciell var att byta visir på hjälmen. Jag kör normalt med ett "Touring/GT" visir men nu ska jag köra öppen bil så jag fick leta fram och skruva på visiret hjälmen kom med ![]() ![]() Jag brukar skriva lite om förväntningar innan race. Jag tycker detta ska bli kalaskul oavsett vilket väder det blir. Vi pratar oktober i Skåne men visst hoppas man på torrt. Som referens kan Stefan ta sig runt på minuten och han gissar att jag borde se 64 sekunder hyfsat fort. Det är mitt riktmärke med tanke på att jag kört 1:09 med Porschen på slicks så känns det rimligt mycket fortare ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kul!
Det ena behöver inte utesluta det andra, jag köpte ju en Vee efter att ha hyrt en tävlingshelg ![]() Gillar clubman bilarna, simpla billiga och små/lätta/rejsiga. Synd bara att klassen är så liten. Jag kan hältåa i sömnen utan problem, men när man växlar med fel hand blir det mycket svårare av nån anledning, hjärnan får kramp när signalerna går fel väg ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Försök få till en enkel provkörning några dagar före, av antingen räjsbilen eller en högerstyrd bil. Lägger du en timme på en parkering att växla kommer ditt muskelminne börja vakna. Lycka till _________________ Roland Johansson |
||||
Supercoolt! Se till att ha Gopro-kameror redo och ta mycket bilder under helgen!
Oroa dig inte för att växla med vänsterhanden. Det bästa är att helt enkelt inte tänka på saken - låt kroppen och hjärnan reda ut det. Jag skojar inte, det funkar! Eftersom växlarna ligger likadant i växellådan reder liksom händerna och hjärnan ut det, om du bara slappnar av och låter vänsterhanden göra vad den naturligt vill göra. Egentligen borde man testköra olika bilsorter (eller byta bil med polaren?) oftare. Jag har t ex aldrig kört en riktig formelbil, där man sitter smack i mitten och nere på marken. Fast drömmen är fortfarande att provköra en underbar, mekanisk och förmodligen absolut livsfarlig förkrigsbil, med 100år på nacken. Vi förväntar oss en utförlig rapport, kompletterad med bilder, film och rekommendationer! ![]() _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Då funkar din hjärna bättre än min - jag har vid stressade situationer råkat ut för att hjärnan spegelvänt växelmönstret (ettan är närmast ratten och uppåt... nej fan!) så jag får i alla fall vara någorlunda medveten. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jo men precis, detta tycker jag är en upplevelse som jag borde dela i Magnus soffa
![]() Det där med växellådan så är det mest kombon vänsterväxlat+dogbox som jag nojjar över. Har provat vänsterväxlat och det har funkat bra om man tar det lugnt. Men här ska man tydligen inte använda koppling vilket för mig låter som man behöver bra timing vilket blir utmaningen. Strunt samma, det kommer nog ge sig ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag tänker att detta knappast är inte sista gånga du kör en bil med växelspaken på vänster sida. Så även om det kortsiktigt är lite mera jobb, så är det väl ändå lika bra att bygga om dig till flyttbara händer?
Finess har superfina FIA-godkända skarvar som du kan använda. ![]() Kom ihåg att kyla underarmarna ordentligt (tryckluft funkar bra) då du svetsar. ![]() _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
|
||||
Är växelmönstret vänt?? Min tävlingsbil är högerstyrd och det var hur lätt som helst att adaptera sig till det. Att sitta på höger sida reflekterade man inte över efter 2-3 varv. Växlingen tog väl 2-3 pass innan man fick att funka bra, men inte mer än så. Men då är ju växellägena desamma som på en vänsterstyrd bil. Är dom speglade så kan jag tänka mig att det är bökigt att adaptera till. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Helt fantastisk debatt präglad av omtänksamhet och problemlösning
![]() ![]() ![]() Det är helt vanligt traditionellt h-mönster om ni undrar. Jag kommer nog reda ut det på något sätt ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Haha, så sociala medier fungerar. ![]() Then it is a piece of cake. ![]() Lycka till med körningen, tror det kan var riktigt skoj körning. ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
WOW!!!
![]() Jag ställer mig till kön som väntar på en lång rapport om hur det var när du blev omvänd och inte längre kunde gå tillbaka till karossbilar. ![]() Lycka till Eddie. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
![]() Foto: Andreas Freed Jag vaknar upp Söndag och känner träningsvärk i olika delar av överkroppen typ i rygg och axlar, dessutom är höger armbåge blåslagen. Jag har tydligen kört Clubman ![]() ![]() Fri Tidsträning Bara att köra ut är en riktig-räserbil-upplevelse i sig. Bilen startas med externt batteri vilket gör att man behöver hjälp av mekaniker. Jag startar bilen, när jag är klar kopplar meken ut det externa batteriet och jag kan köra iväg. Planen var att jag skulle ligga bakom Stefan och orientera mig med bilen. Jag hade bestämt mig för att lära mig att kunna köra vänsterväxlad dogbox. Det gick rätt fort kan jag säga. Nä, det är fortfarande inte helt naturligt med att använda vänstern men det går. Vad som underlättade i denna bil var att den är 4-växlad, så man behöver bara hålla koll på 4 hörn. Köra utan koppling funkade riktigt bra och dogbox känns riktigt coolt. Dessvärre blir det ett kort pass på grund av en avåkning men 1,5 varv räckte för att slå undan nojan kring växlingarna. ![]() Foto: Andreas Freed Kval 1 blir det inget av. Ett massivt oljeläckage gör att tävlingsledningen får mobilisera samtliga närvarande på området för sanering av halva banan. Så jag var faktiskt på banan men med skillnaden att jag inte hade en bil att framföra utan i stället hantera saneringsmedel. Det var fint väder även om det var lite svalt så höll man värmen uppe med saneringsarbetet. Det blir då ändringar i schemat som följd och vårt första kval blir struket. Kval 2 Nu ska det kvalas, men jag känner att mitt fokus är att lära känna bilen så mina tider får bli vad de blir. Ligger bakom Stefan i början när vi går ut men tappar honom efter några varv. Jag börjar känna lite på bilen och märkligt nog är den inte helt väsensskild från min egna 944. Jag gissar att min är hårt satt karossbil, Stefan berättar att denna är lite mjukare satt så de kanske möts här. Det är oerhört lättkört oavsett. Annars kan man beskriva körupplevelsen som naken, det är öppet och man känner att det är nära till allt. Ett intressant fenomen att hjälmen vill lyfta på rakan. Tempot ökar och det blir lite däcksläpp här och var. Fegar rejält över bäcken då det finns rikligt med saneringssand och i övrigt är det försiktigt körning på en del ställen. Trots det pressar jag fram en kvaltid på 1:06,71 som räcker till kvalplats 7 på griden (vi är 12 i heatet och 9 i klass RS). Dessutom är detta det snabbaste jag någonsin kört på Knutstorp dittills. ![]() Foto: Ronny Persson Race 1 Jag äter lunch med teamet (hur fränt låter inte det ![]() ![]() Race 2 Jag har på känn att det finns ett område i bilen att utforska bara jag kör en aningens fortare. Med andra ord är jag bra taggad. På startplattan står man nu mitt i fältet och de små backspeglarna fylls med Björn D massiva TransAm. Får åter en bra start och tänker att jag borde kunna ta mig mellan Dag L och Andreas J. som står strax framför. Men de stänger och som vanligt fegar jag i första böj där jag blir blir omkörd. Kort därefter blir det omstart. Mina minnesbilder är lite svaga här för det var ganska händelserikt. I vilket fall blir det åter en bra start med repris på första böj. Har Robin W bakom mig som jag känner att jag borde kunna hålla. Men han gör en bra attack och kommer om tillsammans med Göran H som jag jagar resten av racet. Jag är aningens snabbare men Göran kör Radical som går lite bättre när det är rakt. Vid det här laget har jag tänt till, kör definitivt inte med short-shift för här är det combat-körning som gäller. Göran kör fint, utan misstag och blockar schysst. Hade jag suttit i Porschen i samma situation hade jag satsat på att attackera utsidan men så komfortabel är jag inte med denna bilen att jag vågar mig på det. Kommer på mig själv att bita ihop så käkmusklerna får sig ett träningspass och jag tror inte jag legat så nära en bil tidigare särskilt inte under så lång tid. Jag kommer inte om och slutar på en 5:e plats i racet, åter har en del fallit ifrån under racet. Jag tackar Göran för god kamp efter racet och får reda på att han slaktat sitt personbästa med mig limmad i bromsljuset ![]() ![]() Foto: Anders Hofverberg Så var det dags att plocka ihop och åka hem efter prisutdelningen. En fantastiskt kul dag som jag kommer minnas länge. Man får passa på att tacka alla hjältar som fick eventet att rulla och klubbkompisar som bidrog till trevlig stämning! Det var många Clubman (även RS-) åkare som kom förbi och undrade när jag skulle köpa en egen. Så då kan vi ta den punkten, det kommer inte ske i närtid i alla fall. Det var fenomenalt kul att köra fort men inte så pass att jag springer och köper en direkt. Däremot har Clubman gänget fått en ny advokat. Jag säger såhär: påstår man att man vill tävla med en bil som går fort så är man monumentalt svagbegåvad om man INTE skaffar en Clubman. Den är snabb oavsett hur du ser på det, löjligt billig för prestandan, det är en riktig tävlingsbil samt underhållet är enkelt och billigt i sammanhanget. Jag hade förväntat mig att det skulle bli svårare att köra så mycket fortare men det vande jag mig snabbt vid. Likaså upplevde jag inte att den riktigt låga vikten var något speciellt vilket förvånar mig. Jag tror inte jag utmanade aerodynamiken så därför är det svårt att nämna den. Greppet kände jag igen från när jag körde min bil på slicks fast i denna kontext gick allt mycket fortare. Vad jag behöver vara noga med att poängtera är att Stefan har svart bälte i Mallock så jag gissar det finns en del magi i setupen på bilen. Jag tyckte den var oförskämt lättkörd i alla fall och passade mig som hand i handske. Sedan har jag fått en indikation på hur kapabel jag själv är. Jag visste redan att jag behöver lite tid att orientera mig under nya förutsättningar men jag gör inte bort mig helt med rätt material. Hur som haver är jag oerhört tacksam att fått förtroende att köra denna bil i skarpt läge för det var verkligen en fånigt härlig körupplevelse att köra riktig racerbil. Jättetack till hela Teamet!! _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Racerapporten är en ren njutning att läsa
![]() Tack för att du delar med dig av upplevelsen, det är ju inte så att man blir sugen på att testa, inte alls.... ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1545 besök senaste veckan (6452 totalt) |