Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Ojämnt slitage av innerkant på däck
10 besök senaste veckan (18452 totalt)
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003
Inlägg: 20


Trådstartare
Har för andra gången på en bil träffat på ett mycket lustigt slitage på däck. Har en bakhjulsdriven bil med GoodYear F1 däck på och vänster framdäck uppvisar ett slitage på innerkanten som inte ser helt normalt ut. Däcket slits inte jämnt på det slitna området utan varje klack i mönstret sliter mest i bakkant och inget i framkant vilket gör att om man tittar på däcket från sidan så liknar det någon sorts fiskfjäll eller sågform.

Var och kollade upp hjulinställningen på euromaster idag och enligt deras dator är allt helt okej. Toe e perfekt både bak och fram. Det enda som är lite skumt är cambern på höger fram som verkar ligga utanför gränserna om jag inte tolkar siffrorna fel men kan det påverka vänster hjul?

Någon som varit med om något liknande och har ett tips vad som kan ha hänt med däcket? Killen som kollade hjulinställningen påstod att det var vanligt på goodyeardäck efter några tusen mil.
Däcken som sitter på är original och har gått ca 2000 mil och uppvisat ett minimalt slitage fram tills nu då detta kommit på bara 100 mil ungefär.

_________________
Kör: Ja, MG TF160
Åker: Nej
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Att det blir så tvärs över däcket känner jag absolut igen. Men jag blir osäker på hur du menar. Du har inget foto?


Annars låter det som om du varit på Kinnekulle o kört kvarnkurvan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



På den här sidan: http://www.harrysautopro.ca/suspend.htm finns
en liten slitagebild en bit ner. Något som stämmer på ditt slitage? Taskiga
bussningar?



_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003
Inlägg: 20


Trådstartare
Är fruktansvärt svårt att få det på foto då det ännu är så svag antydan som känns bäst med handen. Sådan information är svårt att föra över på datorn.

Citat:
På den här sidan: http://www.harrysautopro.ca/suspend.htm finns
en liten slitagebild en bit ner.


Ja det var små bilder det, inte lätt att se. Cupped edges verkar väl vara en troligt namn på problemet. Eller feathered wear. Först några centimeter med nerslitet och sen oslitet osv i rullriktningen.

Trolig orsak obalans i hjulet eller dålig stötdämpare. Får nog ta och balansera hjulen till att börja med då. Om det inte skulle hjälpa hur kollar man om en stötdämpare är trasig när fjädringen är så hård på bilen att man knappt kan gunga den genom att stå i den och hoppa? Några symptom när man tex kör på ojämn väg?

Tänk om yrkesmännen kunde vetat detta så skulle dom ju rekomenderat en hjulbalansering istället för en toeinställning på bilen. > Sen skylla på däcken verkar ju lite tokigt. Verkar som om dom vill sälja nya däck istället.

_________________
Kör: Ja, MG TF160
Åker: Nej
Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003
Inlägg: 20


Trådstartare
Lite mer efterforskning på nätet hittade denna sidan. http://www.kaltire.com/commercial/medium_truck_tires/heel.php

Sånt slitage är det fast bara på de innersta 2 cm på däcket. Hittade ingen bättre bild på några race/personbilsdäck men ett lastbilsdäck får väl duga.
Verkar trots allt som om det är däcket som inte klarar av belastningen kanske. Är ju visserligen inga drivande däck men vid hård inbromsning inför snäva kurvor så flyttas det ju fram en hel del vikt på främre hjulen. Lutar nog åt en hjulbalansering och sen bara köra tills däcket tar slut.

_________________
Kör: Ja, MG TF160
Åker: Nej
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag måste erkänna att jag inte riktigt är med med på hur slitaget ser ut.
Dennis Kullman har lagt upp denna tråd där slitaget kallas "hajfenor". Är det något sådant du har fått?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4381&start=0&postdays=0 . . . .


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003
Inlägg: 20


Trådstartare
Som på bilden fast på andra ledden av däcket. Alltså det är hajfenor i rullriktningen som känns om man drar handen längs med däckets radie. Mer slitet i bakkant på varje klack. Ritar en liten bild i paint för att förtydliga om det går.


Mer förslag mottages tacksamt måste ju reda ut om det är fel på däcket eller bilen...

_________________
Kör: Ja, MG TF160
Åker: Nej
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Jag har haft liknande slitmönster på min 944S2 och gjorde en hjulinställning då jag inte visste när det var gjort senast. Killen som gjorde inställingen sa att om det börjat slitas så att det kändes på det viset var det inte säkert att däcken skulle slitas rätt.

Jag bytte däck ett pa rhundra mil efter detta i vilket fall som helst och det uppstod inget sådant slitage. Tyvärr har jag inte kvar rapporten till hjulinställningen men det skruvades på alla möjliga håll.

_________________
Anders Hansson
Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003
Inlägg: 20


Trådstartare
Verkar som om låg belastning + hårda dämpare kan ge detta slitaget på däcket. Verkar som om det bara är att köra så länge det finns mönster kvar och sen byta. Får väl köra lite snabba kurvor så att framdäcken slits lika mycket som bakhjulen och sen byta alla fyra.

_________________
Kör: Ja, MG TF160
Åker: Nej
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Jag gissar på att du har hyfsat mycket negativ camber fram? I alla fall känner jag igen symtomen, har samma problem (BMW E30). "Trappstegsmönstret" på den inre klackraden, för mig slits de minsta klackarna och de längre klarar sig bättre. Gissar precis som du att det är vid inbromsningar som slitaget uppstår, det blir väl både en tvärkraft och ett böjmoment som vill vrida klacken vid en inbromsning och då vrids väl de vekare/korta klackarna mer.

Den roliga lösningen var du ju inne på redan. Den andra lösningen är att åka till gummigubben och kränga av framdäcken och byta plats på höger och vänster (så att innerkanten hamnar utåt).

Mvh Magnus

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003
Inlägg: 20


Trådstartare
Nja mycket negativ camber vet jag inte om det är. -0.3 grader på vänster hjul och + 0.2 grader på höger enligt mätningen. Men jag litar inte riktigt på den mätningen och det går ändå inte att justera mer än toe på framvagnen vad jag förstått. Hittar inga skruvbara stag och triangellänkarmarna är fastnitade vid sina lagringar så inga koniska bultar eller något sådant att knacka på. Däremot är allt i bakvagnen justerbart med skruvbara stag vilket är mycket trevligt.
La i 0.1 bar extra luft i hjulen så att dom nöts lite mer på mitten och det verkar ha stabiliserat slitaget. Efter några mils hårdkörning på kniksiga vägar så känns däcket betydligt jämnare. Om jag inte sitter och önsketänker bara.

Får fundera på att byta sida på framdäcken när det är dags att byta bakdäcken i vinter. Är bara rädd att det ska bli oljud från däcken. Fick det på en annan bil där bakhjulen nöts på samma sätt och vi skiftade sida på dom. Gick knappt att köra i motorvägsfart på jämn asfalt.

_________________
Kör: Ja, MG TF160
Åker: Nej
Citera
Däck för banåka
Ojämnt slitage av innerkant på däck
10 besök senaste veckan (18452 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande