Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vad har ni för G-diff mellan broms och sväng?
9 besök senaste veckan (540 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Sitter och tittar på loggfiler och funderar kring skillnaden i g-kraft mellan broms och sväng. I min tränga skalle borde man i teorin kunna bromsa lika hårt som man svänger, uppmät g-kraft bör då bli lika stor. När jag kollar mina loggar ligger min broms på ca 0,3 g mindre än sväng så därför tänkte jag ställa frågan här, vad har du för skillnad?

För att svara på det mättekniska så har jag kollat broms på raksträckor utan lutning och kurvor utan bankning. Roade även mig med att kolla forumägarens gamla logfil med en BMW där diffen var i storleksordningen 0,1 g

P.S. jag söker inte förslag på lösning på ett bekymmer, det är mer en nyfiken fråga hur det ser ut för andra D.S

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Har du exempel på hastighetskurvor under broms?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Skulle säga att det är fullt normalt. Antar att däcken är designade att få ett bättre footprint vid kurvtagning än vid full inbromsning samt att det kanske är lättare att ligga i sweetspoten gällande slip när man kasar genom kurvan mot när man bromsar.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jag har mest kikat på Knutstorp där jag tagit inbromsning på rakan och svängen vänster efter hårnålen. Ljungbyhed sneglar jag på rakan vs högern efter högfartschikanerna. Utan att ha tittat så borde man kunna hitta motsvarande på Anderstorp och Gelleråsen. Mätmetoden är väl inte den bästa men man borde kunna få en fingervisning på var man ligger. Vet ju inte om det är så många som har testanläggningar där de provar inbromsningar och kör i cirklar så jag tror jag får bättre träff att fråga de som sitter på loggfiler från hårdkörning i verkliga livet

Kimmen skrev:
Skulle säga att det är fullt normalt. Antar att däcken är designade att få ett bättre footprint vid kurvtagning än vid full inbromsning samt att det kanske är lättare att ligga i sweetspoten gällande slip när man kasar genom kurvan mot när man bromsar.


Jo, jag skulle tro att det blir så i verkligheten. Jag har ju sån där muppig macpehrson hjulupphängning med dålig camberkompensation och en hel del statisk camber. Kollade även Pontus F. med sin Elise som hade diff på ca 0,1 g. Jag skulle kunna tycka på axlarna och nöja mig med att det bara är såhär, fast jag kan ju inte låta bli att gräva i det .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Om det är beräknad g utifrån GPS-loggar är det nog inte 100% exakt. För mig är max g i inbromsning och kurva ungefär lika, ca 1g, enligt RaceChrono. Inbromsning innan kvarnen och depåkurvan på kinnekulle eller inbromsning i slutet på rakan och depåkurvan på Gelleråsen.

_________________
Sune Karlsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Tittade på mina loggar från Gotland ring
Högsta broms noteringarna ligger på 1.25 G
Ut ur kurvorna är dom högsta på 1.27 G

Då är ju min bil stor och tung och har mer effekt än vad bromsar och däck klarar av.

Antar ni har högre G krafter ?

Det är i Racechrono med RaceBox mini som loggning.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Kollade ett varv med min gamla M4 på Mantorp.

1,35 G vid inbromsning

1,28 G vid kurvtagning.

Mätt med race navigator.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Eddie Varvstopp skrev:
Sitter och tittar på loggfiler och funderar kring skillnaden i g-kraft mellan broms och sväng. I min tränga skalle borde man i teorin kunna bromsa lika hårt som man svänger, uppmät g-kraft bör då bli lika stor. När jag kollar mina loggar ligger min broms på ca 0,3 g mindre än sväng så därför tänkte jag ställa frågan här, vad har du för skillnad?

För att svara på det mättekniska så har jag kollat broms på raksträckor utan lutning och kurvor utan bankning. Roade även mig med att kolla forumägarens gamla logfil med en BMW där diffen var i storleksordningen 0,1 g

P.S. jag söker inte förslag på lösning på ett bekymmer, det är mer en nyfiken fråga hur det ser ut för andra D.S


Bör vara ganska likt i broms och sido G. Men det beror på hur bromsbalansen är på bilen och hur chassiesetupen är. Om man inte utnyttjar bakbromsarna bak utan låser upp fram tidigt tappar man g under bromsning. Samma sak om bilen inte är balanserad dvs kraftigt över eller understyrd men har välfungerande abs med bromskraftsfördelning tappar man sido g relativt bromsning.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jättekul input thumbs up

Lite siffror från mitt håll, taget från knutan:
Med slicks - precis 1 g i inbroms, 1,3 g i sväng.
Med r-däck - precis 1 g i inbroms, 1,2 g i sväng.

Känner att jag ligger lite gran utanför vad ni andra har sett och jag får vatten på min kvarn att räta upp bromsbalansen i min bil

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tittade på några random rundor med GT86'an när vi körde Challenge för några år sedan.
Åkte V70A medium 17x225 då och AP 4pot-bromsar med "små" 300mm skivor och PFC11'or.
Nu är väl kanske "konbana" lite annorlunda än bana, men det är nästan samma g i sida som längs.
Fullt lastade "långsvängar" statiskt ca 1,2g med peakar runt 1,3g. Ser 1,36g som mest.
Max ABS-broms inför sista vändningen från ca120km/h till ca35km/h ger nästan 1,2g stadigt med några toppar som ligger en bit över 1,2g.

Edit: Siffror från Race Technology logger som kombinerar 5Hz GPS med accelerometrar med 0.005g noggrannhet och utifrån det kalkylerar speed/position/g 100ggr/s.

_________________

Rice and shine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Jag ser ca 1.35 g i inbromsning (1. 45g inbroms vänstern innan backen mot hårnålen, snabbvarvet, slutade fegbromsa) och samma , 1.40g i de kurvor du kollar med.
Vänsterkurvan upp för backen ,innan hårnålen, är den doserad?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
...
Vänsterkurvan upp för backen ,innan hårnålen, är den doserad?


Japp, innerspår är lite bankad.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13275



Yarisen bromsar bara 1,2g men svänger med 1.35 med kuhmo v70 hårda i 255/40-17 på Gelleråsen, accar bara med 0.6, så det låter som min prioritering ska vara trim, bromsar och sen väghållning?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13275



På arlanda testtrack ligger jag över 1 g i cornering i 4 sekunder på slutet på varvet (förbi parkeringen)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Tord skrev:
Yarisen bromsar bara 1,2g men svänger med 1.35 med kuhmo v70 hårda i 255/40-17 på Gelleråsen, accar bara med 0.6, så det låter som min prioritering ska vara trim, bromsar och sen väghållning?

Eller en https://toyotagazooracing.com/gr/yaris/ogier-rovanpera-edition/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Jämför jag racebox accelerometerdata med GPS data för broms G får jag oftast lite högre g med accelerometern verkar det som, är det samma för er andra?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Tord skrev:
Yarisen bromsar bara 1,2g men svänger med 1.35 med kuhmo v70 hårda i 255/40-17 på Gelleråsen, accar bara med 0.6, så det låter som min prioritering ska vara trim, bromsar och sen väghållning?


Setupen på bilen avgör såklart, men med en optimerad setup för låga varvtider så är jag ganska säker på att max broms kommer ge tydligt sämre G-krafter än i sväng. Eller översatt så finns det nog en del att göra med bilen för att optimera varvtiderna om man har bättre G i broms

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Kimmen skrev:
Tord skrev:
Yarisen bromsar bara 1,2g men svänger med 1.35 med kuhmo v70 hårda i 255/40-17 på Gelleråsen, accar bara med 0.6, så det låter som min prioritering ska vara trim, bromsar och sen väghållning?


Setupen på bilen avgör såklart, men med en optimerad setup för låga varvtider så är jag ganska säker på att max broms kommer ge tydligt sämre G-krafter än i sväng. Eller översatt så finns det nog en del att göra med bilen för att optimera varvtiderna om man har bättre G i broms
Det går fortare om man inte bromsar...

Katastrofsen inbromsning tjänar man bara på vid jakt på placering, så det finns ju en plats för det, men i sträckan inbromsning+kurva så finns det mera tid att hämta på att fila på balansen/grepp i sväng än under inbromsningen, om man nu inte ska optimera allt naturligtvis.

Med mindre tid än oändligheten så kan det löna sig att pilla på de största potthålen först.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vad har ni för G-diff mellan broms och sväng?
9 besök senaste veckan (540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande