Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-09-04 Challenge - Lunda
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7128 totalt)
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Chrisss skrev:
Hej alla,

Man behöver inte någon extrem bil för att ha roligt och köra hyfsade tider.
Passa på och kör sista chansen i år den 25&26/9

Min bil (A3 TsQ) har originalbromsar, fjädrar & dämpare. Good Year F1 225x45x17 gatdäck.
250 hkr/1500 kg. Piggybackbox, avgassystem + större intercooler.
Tung och ganska kraftigt understyrd i så tajta svängar som challengebanan.

Christian


Din tid imponerar stort på mig...jag har totalt tappat förtroende för mig själv som chaufför.

För övrigt är jag inte alls av övertygelsen att r-däck är överlägset i denna form av körning, enligt mina erfarenheter så är största skillnaden hur länge man kan plåga däcken, och vi pratar sprintkörning nu.
Det är inte alls mycket mera grepp i mina a032 jämfört med mina toyo proxes.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
GT2
Södermalm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 52



Erik B skrev:
Silver Porsche 996 Turbo körde på c:a 1,19.70. R-däck vad jag vet.


Hej Erik,det stämmer med R-däck men det behövs nya inget bra fäste kanske släppte ut för mycket luft vad vet jag?Vi(RS6) ska dit den 25:e igen så de e väl bara att prova igen.
Ska till Mantorp på söndag mmm...

Tack för ett mycket trevligt Challange .

_________________
Ralf Christensson
Stefan Annell
Sven-Erik Björk
Bengt Ekman
Rebecca olausson
Ulises Puga
Kennet olausson
Citera
GT2
Södermalm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 52



SecretAgentMan skrev:
Chrisss skrev:
Hej alla,

Man behöver inte någon extrem bil för att ha roligt och köra hyfsade tider.
Passa på och kör sista chansen i år den 25&26/9

Min bil (A3 TsQ) har originalbromsar, fjädrar & dämpare. Good Year F1 225x45x17 gatdäck.
250 hkr/1500 kg. Piggybackbox, avgassystem + större intercooler.
Tung och ganska kraftigt understyrd i så tajta svängar som challengebanan.

Christian


Din tid imponerar stort på mig...jag har totalt tappat förtroende för mig själv som chaufför.

För övrigt är jag inte alls av övertygelsen att r-däck är överlägset i denna form av körning, enligt mina erfarenheter så är största skillnaden hur länge man kan plåga däcken, och vi pratar sprintkörning nu.
Det är inte alls mycket mera grepp i mina a032 jämfört med mina toyo proxes.

/J


Jag är helt inne på din linje ang,r-däcken.Dom hinner inte få rätt temp.
Har haft mycket bättre grepp med 048 på bana med samma setup på bilen.

stefan

_________________
Ralf Christensson
Stefan Annell
Sven-Erik Björk
Bengt Ekman
Rebecca olausson
Ulises Puga
Kennet olausson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



De flesta körde ett uppvärmningsvarv direkt i anslutning till varvet där tiden togs. Man bör sannolikt få temp i däcken och önskvärt grepp. Om man nu inte känner att man får optimal temp, så lär ju r-däcken ändock ge bättre grepp än gat-däck. Min erfarenhet av bankörning är att slicks, r- däck/gat däck gör en väldig skillnad i grepp och självklart ger andra tider.

Dock är ju denna bana lite speciell. Men varför skulle r- däck inte göra skillnad här men annanstans?

I övrigt var det ju ca 25-30 grader varmt.

Mvh/Göte

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Stefan jag tar väl med mina r-däck nästa gång så jag får prova.

Kul att du tar tag i Gotland Ring igen, vet inte om RS6an har där och göra .

Hört att det svänger mycket och det gillar han inte I övrigt gillar jag inte att det stackars livet(rs6) förbrukar så kopiösa mängder matrial. Är snart inne på mitt 11 bromsbyte fram(klossar) sedan Mars i år. Skivor har oxå bytts för att inte tala om däck uppsättningar. Det är någonting som säger mig att jag kör fel typ av bil på bana

Vad säger man när kompisar till mig som kör rs6 säger att de visst använder bilen och kör hårt, och har bytt klossar fram 1 gång på ett år

Mvh/Göte

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
RS6 skrev:
De flesta körde ett uppvärmningsvarv direkt i anslutning till varvet där tiden togs. Man bör sannolikt få temp i däcken och önskvärt grepp. Om man nu inte känner att man får optimal temp, så lär ju r-däcken ändock ge bättre grepp än gat-däck. Min erfarenhet av bankörning är att slicks, r- däck/gat däck gör en väldig skillnad i grepp och självklart ger andra tider.

Dock är ju denna bana lite speciell. Men varför skulle r- däck inte göra skillnad här men annanstans?

I övrigt var det ju ca 25-30 grader varmt.

Mvh/Göte


I mitt fall kan det ju vara att jag har lite tunt med däck i marken till att börja med, men jag har aldrig egentligen märkt att det gått fortare med r-däck, men däremot att de klarar längre misshandel på bana än gat-diton.

Så var det ju den prekära biten med förarmaterial, eller brist på.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



SecretAgentMan skrev:
RS6 skrev:
De flesta körde ett uppvärmningsvarv direkt i anslutning till varvet där tiden togs. Man bör sannolikt få temp i däcken och önskvärt grepp. Om man nu inte känner att man får optimal temp, så lär ju r-däcken ändock ge bättre grepp än gat-däck. Min erfarenhet av bankörning är att slicks, r- däck/gat däck gör en väldig skillnad i grepp och självklart ger andra tider.

Dock är ju denna bana lite speciell. Men varför skulle r- däck inte göra skillnad här men annanstans?

I övrigt var det ju ca 25-30 grader varmt.

Mvh/Göte


I mitt fall kan det ju vara att jag har lite tunt med däck i marken till att börja med, men jag har aldrig egentligen märkt att det gått fortare med r-däck, men däremot att de klarar längre misshandel på bana än gat-diton.

Så var det ju den prekära biten med förarmaterial, eller brist på.

/J


Har du aldrig kännt att du har bättre grepp(broms och körning) när du kört med r-däck än när du kört med gat-däck? Har du kännt det bör det ju gå något fortare. Jag menar gränsen för släpp kommer ganska fort med gat-d. Du bör ha mer grepp med r-d vilket tillåter mer driv i ex böjarna utan släpp vilket bör ge utslag i tid. Samt broms gepp är ju oxå en viss skillnad.

Annars kan ju förklaringen ligga i att du råkar ha grymma gat-d samt skit dåliga r-d

För övrigt upplever jag att tidsförlusten inte är lika stor när man kör med lite släpp(drift) med fyrhjulsdriven bil. Med en bakhjulsdriven bil tappar man nog lite mer?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
En viss del kan nog ligga i fyrhjulsdriften, men absolut - greppskillnaden är inte alls så man lyfter på ögonbrynen.

Jag kör med halvdana gatdäck (för banbruk) - Toyo Proxes T1-S, och har provat 2 erkänt bra r-däck - Kumho V700, och nu Yokohama A032R.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det kanske helt enkelt är skillnad när man "driver runt" bilen i kurvorna med hjälp av fyrhjulsdriften, relativt att svänga som de flesta andra bilar måste göra.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
GT2
Södermalm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 52



RS6 skrev:
Stefan jag tar väl med mina r-däck nästa gång så jag får prova.

Kul att du tar tag i Gotland Ring igen, vet inte om RS6an har där och göra .

Hört att det svänger mycket och det gillar han inte I övrigt gillar jag inte att det stackars livet(rs6) förbrukar så kopiösa mängder matrial. Är snart inne på mitt 11 bromsbyte fram(klossar) sedan Mars i år. Skivor har oxå bytts för att inte tala om däck uppsättningar. Det är någonting som säger mig att jag kör fel typ av bil på bana

Vad säger man när kompisar till mig som kör rs6 säger att de visst använder bilen och kör hårt, och har bytt klossar fram 1 gång på ett år

Mvh/Göte


De e klart du ska me till Gotlandring,de kommer att bli mycket MYCKET kul även för din höghastighetstanks.
Jag tror inte du kan låta bli om jag känner dig rätt,men först har vi ju Lunda(undra om man ska ha slicks på, för det finns ju vissa bilmärken som går alldeles för fort där).

Får lite nytt materiel imorgon från en kille som var och visade lite balla belägg m.m. på Mantorp idag.
Kul körning va de me:)Stefan

_________________
Ralf Christensson
Stefan Annell
Sven-Erik Björk
Bengt Ekman
Rebecca olausson
Ulises Puga
Kennet olausson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Va kul! Jag ska tydligen på barnkalas den 25:e och inte till Lunda.

Kommer ihåg förra året då det var +4C och is på Challenge Barkarby. Körde med vinterdäck. LOL!
Inte ett dubb fanns det kvar. thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



hmm, varför finns man inte med i resultat listan? Är det fler än jag som är borta? Har mailat Lennart men inget svar än...

edit: nu kom svar... mitt resultat dyker upp ikväll...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Eftersnack
2004-09-04 Challenge - Lunda
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande