Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksbalansvikter m.m. (utsplittat från Audi RS8-tråden)
<<   1, 2, 3, 4   >>
46 besök senaste veckan (755 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Ett förtydligande, det går även på vissa maskiner att välja gömda vikter, så om du har en fälg med breda ekrar så kan du tala om för maskinen vart ekrarna sitter och sedan talar den om bakom vilka ekrar vikterna ska sitta och antalet per eker.

Nu vet jag inte hur nya maskiner du skriver om...men alla proffs maskiner från snudd på 2000 talet kan man välja om man vill vikter på bägge sidor på fälgen eller bara baksidan.
Sen indikeringen vars vikterna skall vara så bromsar ju maskinen fast däcket lite och man får en röd ledindikeringen på fälgen samt hur många gram det skall vara där.

Och det är ju där rutinen kommer in... Nu är det här bara påhittade siffror maskinen tycker att det skall vara 60 på insidan och 40 på utsidan vikterna trycks dit och det snurras igen och det fattas fortfarande vikt på utsidan och vad gör då den orutinerade..... jo mer vikt


Tror du missförstod, jag menade inte vikter på inner och yttersidan utan om gömda vikter bakom ekrar, (hidden weights) det är en helt annan sak som du kan välja på vissa moderna maskiner som har den funktionen.

Hittade ingen bra video nu men denna korta visar att istället för alla vikter på ett ställe så delar den upp vikterna där ekrarna sitter:
https://youtu.be/2jMftkqx5j8?si=vcFYcnPtWsw9dRX2

Edit: se i stället denna film som efter 1 minut förklarar bättre om split weight (hidden weight) program där du anger antalet ekrar fälgen har samt kalibrerar vart ekrarna sitter:
https://youtu.be/JedicxSSfhU?si=OI0-Hh7vcEWzC0L9

Ja det sista du skrev är det jag nämnt att istället för att flytta så sätter en orutinerad bara fler vikter thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
Kan nämna att den ganska nya Tyska balanseringsmaskinen jag testade själv 4/2 hade varken röd laser eller att den bromsar fast hjulet och även den jag sedan balanserade om med 11/2 hade in heller detta.

Utan där är det bara lysdioder och eventuellt ljud som talar om när man vridit hjulet till vart vikterna ska sitta och om fälgen är skitig så får det bli dra fingret i skiten tricket för att markera mitten av vart vikterna ska sitta på samma sätt dom han visar i denna film:
https://youtu.be/TLf_f8TEKoQ?si=3ZZ-VxhZyfKv6VaT&t=278

Sträcket som syns i bilden:



Och då är det lätt hänt att vikterna hamnar 1cm fel så man behöver flytta dom igen eller som okunniga gör och lägger till fler vikter.


Babbe skrev:
tvättar du inte hjulen innan du balanserar dom?

Om det behövs, alltså fett, gummi rester osv. Så gör jag det, men vi har ingen tvätthall eller liknande utan då blir det på gruset utanför om vädret tillåter..
Men det är 2km lång grusväg så hjulen blir dammiga igen direkt jag kör därifrån, så damm finns ingen anledning att tvätta och här behövdes det för att dra sträcket i fälgen 😉

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



tvättar du inte hjulen innan du balanserar dom?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Babbe skrev:
tvättar du inte hjulen innan du balanserar dom?


ähhh man svabbar bara av med den där trasan som legat vid däckmaskinen i 4 år, älskar denna parodi

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Mange K skrev:
Babbe skrev:
tvättar du inte hjulen innan du balanserar dom?


ähhh man svabbar bara av med den där trasan som legat vid däckmaskinen i 4 år, älskar denna parodi


Är det uppe i 4a sidor diskussion om balansvikter nu...?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6256



Babbe skrev:
tvättar du inte hjulen innan du balanserar dom?


Det är av större vikt (pun!) att ha färgmatchade fälgvikter.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
Ni som ibland skriver och klagar på att tråden inte är live / nutid så kanske ni kan se anledningen, det är svårt att komma till nutid när frågor bara fortsätter att komma in här


Jag som kan räkna och vet när en sida är full såg att den frågan Babbe skrev på förra sidan var den sista som fick plats där, så om ni missade det så svarade jag honom igår istället i inlägget innan...


För jag hade hoppats gå vidare på denna sida, men eftersom Babbe's nyfikenhet med nya frågor ställdes återigen just när jag tänkte gå vidare och några fler nu också undrar så får vi väl fortsätta och fylla även denna sida med frågor..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
Mange K skrev:
Babbe skrev:
tvättar du inte hjulen innan du balanserar dom?

ähhh man svabbar bara av med den där trasan som legat vid däckmaskinen i 4 år, älskar denna parodi

Kan garantera att även om fälgen är tvättad så kommer däck firman vilja rengöra där vikterna ska sitta för att få bort eventuellt vax eller annat du lagt på och då tar dom det dom använder dagligen vid maskin nämligen den gamla trasan

Och det är just det dom gör, dom spritar av innan oavsett, så enda sättet för vikterna att lossna är om dom inte rengör utan klistrar vikterna på smutsen eller ditt vax..



Kolja skrev:
Det är av större vikt (pun!) att ha färgmatchade fälgvikter.

Det var inte mina vikter eller jag som monterade..
Men eftersom det finns svarta eller silver så lär ju en vettig däck firma använda svarta vikter på svarta fälgar vilket alla firmor gjort vad jag kan minnas långt tillbaka i tiden thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6256



RallyQuattro skrev:



Kolja skrev:
Det är av större vikt (pun!) att ha färgmatchade fälgvikter.

Det var inte mina vikter eller jag som monterade..
Men eftersom det finns svarta eller silver så lär ju en vettig däck firma använda svarta vikter på svarta fälgar vilket alla firmor gjort vad jag kan minnas långt tillbaka i tiden thumbs up


Jag har inte använt dom än så funderar på att testa och balansera om dessa innan sommaren och se vad det då blir för antal vikter.

Jag såg nu att Biltema har svarta balanserings vikter till bra pris:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/balanse . . . . . . . .



Klart det är dina vikter. Eller leasar du balanseringsvikterna och lämnar sedan tillbaka dem till verkstaden?
Köper verkligen verkstaden med halvmiljonsmaskinerna sina färgmatchade balanseringsvikter på Biltema?

Så många viktiga frågor som behöver besvaras.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare



Jag förstår hur förvillad du är, men mitt inlägg om Biltema var bara om vart nya svarta vikter gick att få tag i om det skulle behövas,
men för mitt eget test nu 4/2 så var det enklast att återanvände vikterna då dom ändå skulle tas bort igen.

Så jag lossade dom nya från fälgarna och satte på denna påse:

2024-02-04


Satte tejp där vikter suttit innan och tryckte dit dom gamla vikterna igen från påsen ovan, där denna maskin ville ha dom för jämförelse test:
2024-02-04



Men sedan togs dessa bort igen när jag lämnade in dom till den andra firman för balansering och han beställer sina vikter från sin leverantör, så tror inte dom kom från Biltema.
Men jag har inte hört att det är något fel på Biltemas vikter eller vet ni något om det?

Men kan ta bild åt dig på dom nya som nu sitter där kanske i kväll så vi kan jämföra och forska vidare i detta

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Snacka om att göra en åsna av en fjäder..

Sprätta loss alla vikterna och gör rent fälgarna innan du tar med dom till nån seriös däckmonterare och förklara ditt problem. En bra däckmontör lyssnar, förstår och löser problemet på nolltid, om det går. Annars är det nya däck / rakare fälgar som behövs.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
Jag vet att du varit på semester och därmed inte hängt med..
Och det finns inget fel som måste lösas.

Så en kort uppdatering, jag fick nya Yokohama däck monterade för nästan 1 år sedan och dom betalade jag och hämtade och körde till garaget för montering på bilen.
Såg då lite snabbt att det var mycket fler vikter på ALLA fälgar än vad som satt innan med Michelin däcken så tog några snabba bilder innan jag monterade dom.

Nu när vi var framme vid den tidpunkten i tråden så la jag upp dom bilderna på sid 501 som en enkel fråga om Yokohama behöver fler vikter eller är känsliga på om färg markeringarna inte hamnar rätt?

Men som vanligt är ju en enkel fråga aldrig så enkel på detta forum utan det blir prat om massa annat

Sedan när jag studerade mina bilder jag tog för 1 år sedan så upptäckte jag nu att det inte bara var en lång rad vikter utan vikter på flera ställen på varje fälg
Så då letade jag fram 2st andra hjul som samma firma balanserade i höstas och upptäckte nu att även där var det vikter på 4 ställen per fälg? syns i nytagna bilder i slutet på sid 502..

Så för skojs skull så testade jag nu att balansera om dom två och då blev det typ hälften av vikterna kvar thumbs up

Sedan har jag försökt gå vidare 2 gånger men andra har inte velat det utan fortsatt diskutera hjulen

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Egentligen,,, bör jag inte skriva eftersom det genererar en post.
Du får ju massvis med views på din råd iallafall, så jag tror du älskar att folk håller dig kvar vid ett ämne länge.

Det här måste ju redas ut ordentligt, en polare som jobbar på en vulk här i stan säger det är skillnad på vikter, en del sitter kvar dåligt, en del rostar.
Hur är det egentligen?
Har det här kommit att bli ett stort problem för medelsvensson också?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Kadett4wd skrev:
Egentligen,,, bör jag inte skriva eftersom det genererar en post.
Du får ju massvis med views på din råd iallafall, så jag tror du älskar att folk håller dig kvar vid ett ämne länge.

Det här måste ju redas ut ordentligt, en polare som jobbar på en vulk här i stan säger det är skillnad på vikter, en del sitter kvar dåligt, en del rostar.
Hur är det egentligen?
Har det här kommit att bli ett stort problem för medelsvensson också?


På en av mina sommarbilar tror jag att alla klistervikter har trillat av vid det här laget. Den senaste balanseringen 2022 var vikterna lösa redan innan jag monterat hjulen på bilen. Fälgarna var tvättade invändigt med vanligt bilshampo och alla gamla vikter och deras klister borttagna av mig innan jag åkte till gummiverkstan. Kan det bero på att de nya vikterna i zink och järn är styvare och inte går att böja efter fälgens krökning? Det är bara ett smalt område i änden som ligger an med klistret bra. Detta problem med släpp hade jag inte med blyvikterna vad jag vet.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
Om ni har klister vikter som rostar så undrar jag vart ni köpt dessa, aliexpress?

Varken zink eller bly ska rosta om det inte är fyllt med järn vid tillverkningen.

Här bilder till Tony:


Här en bild på Biltemas hemsida och det är då varannan 5 & 10 gram:



Dessa är dom jag tog bort som första firman använde:



Dessa är dom som nu sitter på hjulen sedan några veckor tillbaka:


Ingen av dessa är magnetiska om någon undrar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Guson skrev:

På en av mina sommarbilar tror jag att alla klistervikter har trillat av vid det här laget. Den senaste balanseringen 2022 var vikterna lösa redan innan jag monterat hjulen på bilen. Fälgarna var tvättade invändigt med vanligt bilshampo och alla gamla vikter och deras klister borttagna av mig innan jag åkte till gummiverkstan. Kan det bero på att de nya vikterna i zink och järn är styvare och inte går att böja efter fälgens krökning? Det är bara ett smalt område i änden som ligger an med klistret bra. Detta problem med släpp hade jag inte med blyvikterna vad jag vet.

Guson


Inte så ovanligt att mindre begåvade däcknissar trycker fast klistervikter lite löst på chansning sen flyttar dom vikterna för att det inte ska bli vikter på flera ställen som dom på bilderna i tråden. Har man klistrat dom en gång tappar dom ju fästförmåga och vill gärna lossna sen.

_________________
S Örnberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6256



RallyQuattro skrev:
Om ni har klister vikter som rostar så undrar jag vart ni köpt dessa, aliexpress?

Varken zink eller bly ska rosta om det inte är fyllt med järn vid tillverkningen.

Här bilder till Tony:


Här en bild på Biltemas hemsida och det är då varannan 5 & 10 gram:

https://rejsa.nu/im/user/12768/2024-02-27-16-38-03_biltema_vikter.jpg

Dessa är dom jag tog bort som första firman använde:
https://rejsa.nu/im/user/12768/2024-02-27-16-38-03_vikter_borttagna.jp . . . .


Dessa är dom som nu sitter på hjulen sedan några veckor tillbaka:
https://rejsa.nu/im/user/12768/2024-02-27-16-38-03_vikter_monterade.jp . . . .

Ingen av dessa är magnetiska om någon undrar..


Till skillnad från dig så vet jag faktiskt hur man balanserar ett par sketna gamla fälgar och har naturligtvis egna maskiner. Bara Stockholmare som betalar tysen spänn till någon random Nisse för sådant standardjobb.

För din kännedom så har blyvikter varit förbjudna i typ 20 år.

Du behöver fokusera litet bättre och sluta spamma i din egen tråd.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
Vet inte varför men du låter plötsligt upprörd?

Du undrade om vikterna som användes och fick svar, gillade du inte svaret

Jag kan balansera och har gjort det förr, har dock aldrig haft behovet att köpa egna maskiner när det finns lätt tillgängligt..

En undran, varför står det 08 under ditt alias när du samtidigt inte verkar gilla Stockholmare ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6256



RallyQuattro skrev:
Vet inte varför men du låter plötsligt upprörd?

Du undrade om vikterna som användes och fick svar, gillade du inte svaret

Jag kan balansera och har gjort det förr, har dock aldrig haft behovet att köpa egna maskiner när det finns lätt tillgängligt..

En undran, varför står det 08 under ditt alias när du samtidigt inte verkar gilla Stockholmare ?


Inte alls, jag förstår precis vad du försöker att skriva i denna evighetstråd. Men du verkar ha litet svårigheter med det kognitiva.

Vet du inte skillnaden mellan 08 och Stockholmare?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8990


Trådstartare
08 nr var förr bara inre i city, men sedan fick även resten utanför 08 nummer.
Så 08or hånades gärna från oss som bodde utanför city.
Eller vad tänker du på?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Snacka om att det svänger snabbt i den här tråden

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Däck för banåka
Däcksbalansvikter m.m. (utsplittat från Audi RS8-tråden)
<<   1, 2, 3, 4   >>
46 besök senaste veckan (755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande