Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur man undviker bumpsteering vid val av styrväxel?
16 besök senaste veckan (342 totalt)
Jappmannen
Oskarshamn
Här sen Feb 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Jag håller på att montera en framvagn från en Saab 99 på en 96 V4 och vill gärna kunna åka med servostyrning. Det fanns faktiskt sena 99:or och 90:or på mitten av 1980-talet som hade servostyrning men de lär ju inte gå att hitta så nu söker jag istället för lämpliga alternativ.

Som jag har fattat det så vill man att leden mellan styrväxelns kuggstång och styrstaget ska hamna i linje med länkarmarnas inre fästpunkter för att inte få konstiga effekter med omväxlande toe in och toe out när bilen rör på sig?

Hur pass mycket kan man fuska med detta innan det börjar märkas? Alltså om kuggstången är lite för lång eller för kort?

På Saab 900/9-3 (1994 - 2003) så sitter det en styrväxel där både vänster och höger styrstag är anslutet till en punkt mitt på styrväxeln (den rör sig alltså några centimeter (eller decimeter) fram och tillbaka när man styr). Hur skulle bilen uppträda om man satte dit en sådan styrväxel?

_________________
Eric Palmborg
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Jag tänker använda en rattstång från Opel Corsa, som har elservo, på min Saab 96. Då slipper jag servopump, byta kuggstång osv...

Annars är väl og900 samma bil som 99 och många har ju servo.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Jappmannen
Oskarshamn
Här sen Feb 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Jag kollade upp det där med en jag känner som kör folkrace och det är inte samma styrväxel på 99/90 och OG900.

Tja, elservo är ju en variant iofs och sen köra med orginal styrväxel men då har jag ingen nytta av styrservopumpen och får ändra remdragningen. Fullt möjligt naturligtvis men jag har ju redan svetsat igen hålen för den gamla växeln och sådär så jag vet inte...

Men skulle vara intressant att få svar på mina frågor oavsett hur det sen blir.

_________________
Eric Palmborg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Generellt sett kan man säga att det är mindre risk för bump steer med "för långa" styrstag (dvs styrväxel med styrstagen på mitten) än för korta.

Saab/Opel styrväxel med p-ändarna "på mitten" funkar nästan alltid utan att ge betydande bump steer men man behöver prova och mäta för att hitta rätt höjd.

Sedan behöver man också ha koll på ackermann (prova och mäta är enklast).

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Hur man undviker bumpsteering vid val av styrväxel?
16 besök senaste veckan (342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande