Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konbaneteknik! (splittad skoj tråd!)
1, 2   >>
2774 besök totalt
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Av någon anledning tycker jag det är s-k-i-t-svårt att åka fort i en konbana. Ett bra varv runt Kinnekulle känns som en barnlek i jämförelse med att få till vändningar och rätt apex i en konbana.

Ursäkta OT.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Underbart jobbat!

och jag instämmer med Vita Kadetten - konbana är SKITSVÅRT - en helt annan nivå på precisionskraven.

Jag siktar på den svarta remsan på bankörningen.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Kanske dax för att splitta tråden och diskuterar kör teknik för konbana.

Själv så försöker jag att hålla blicken nån kon länger fram än den som jag är på väg fram till.
Sedan så gäller det att svänga in så tidigt bakom konen som möjligt för att ha tid att förbereda sig för nästa.
o på det sättet så undviker man fenomenet att konbanan bara blir snävare o snävare.

Fredde

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Svängt klart helt o hållet innan man passerar konen ja! Lätt o säga, svårt att alltid komma ihåg...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har aldrig åkt konbana med framhjulsdrivet fordon och jag kan inte för mitt liv föreställa mig vilket körsätt man ska ha för att få det att lira Hur jobbar med med gasen i FWD-bil i konbana?

Med bakhjulsdrift är det ju så enkelt att snabbt komma runt konorna om man använder lite yvigare rörelser med gaspedalen

Dessutom tror jag att många av slalomrävarna i PCS dessutom justerar om krängningshämmarna till mycket överstyrd inställning. Men det kanske är något 911-specifikt?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Konbana med 4WD är däremot SKITKUL!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Magnus. I sommar ska vi fixa något ställe för dig att vara dominant
konefuhrermagister. Vill du lära oss den ädla konsten? Det vore skitskoj
att få testa under avslappnade omständigheter. Hoppas du är lika bra
pedagog som du är förare Vad säger du? och vad säger ni andra.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Absolut! problemet är att hitta nånstans att vara...

Som pedagog kan jag göra som när Johann o jag var uppe bortåt Uppsalahållet i somras. Vi satte upp en bunt 1,5 liters petflaskor med lite vatten i botten och sen sa jag: "kör som f****n nu". Och det funkade jättbra för johann thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus Thomé skrev:
Absolut! problemet är att hitta nånstans att vara...

Som pedagog kan jag göra som när Johann o jag var uppe bortåt Uppsalahållet i somras. Vi satte upp en bunt 1,5 liters petflaskor med lite vatten i botten och sen sa jag: "kör som f****n nu". Och det funkade jättbra för johann thumbs up


Jaaaaa!!!!!! och sedan tar storslam i Superstage!

och apropå hur man får runt en fwd i en konbana så är det "lätt"! Särskilt när det är ett par konor på raken, vilket det ibland är i konbanor kom jag på nu.
Lite gasuppsläpp och sedan kommer baken på returen och skickar in bilen i en fin båge fram till nästa kon. Jag själv får dock ofta problem med att den blir lite väl lätt bak och sedan blir jag omkörd.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Är det för långt till Strängnäs? Jag kan börja nysta där. Eller är tullinge
ett bättre alternativ? Kanske nya banan på Arlanda, den används väl inte
iaf.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Men med FWD får man väl, precis som du säger Nisse, släppa gasen och släppa ut o runt baken lite mer för att direkt stämpla ett något rakare spår fram till nästa kon? Så länge du inte har diffbroms asså...

Men jag tycker att de bästa tiderna sätter jag när jag gör snarlikt i M3'an osså. Dvs ganska raka zickzackar med väldigt snabba häftiga ratt o gaspellerörelser. Inga mjuka svängar runt konen med försiktigt ökande av gaspådraget. Klart mer digitalt faktiskt. Det låter konstigt men med den mukare stilen får jag problem med att rumpan går i ett vidare spår o det går saktare. Kastar jag våldsamt runt bilen (strax innan) konen och går digitalt tillbaka till full gas o spikrakt spår så går det fortare... ääääähhh... svårt att förklara. Men börjar rumpan dra iväg blir det usla tider iaf....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

janne N skrev:
Är det för långt till Strängnäs? Jag kan börja nysta där. Eller är tullinge
ett bättre alternativ? Kanske nya banan på Arlanda, den används väl inte
iaf.

janne nagy

Arlanda vore antagligen kanon (gissar på shysst asfalt )

Jag har en hel jättesäck med petflaskor som ligger o väntar!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Det är ju möjligt att man skulle kunna köra nåt ganska snart egentligen. Smälter bara snön bort så är det ju läge! Det vet ju Janne o Peeter från häromhelgen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hur får man till en bra vändning då? Problemet med Porschen är at handbromsen sitter på vänster sida om stolen! På Mantorp testade jag att motorbromsa mig runt o det gick hyggligt.
Hur gör Gullabo i vändningen? Kryper han runt eller drar han i kryckan?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Absolut! problemet är att hitta nånstans att vara...

Som pedagog kan jag göra som när Johann o jag var uppe bortåt Uppsalahållet i somras. Vi satte upp en bunt 1,5 liters petflaskor med lite vatten i botten och sen sa jag: "kör som f****n nu". Och det funkade jättbra för johann thumbs up



Jag tror jag lyckades fatta konceptet där och det gäller helt enkelt att köra mkt brutalare än vad man gör på bana där det är mer finlir för att köra balanserat och mjukt (relativt iaf).

Dvs, kör som f****n!
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jahapp...skall man åka riktigt fort är det alltså inget för en som inte trivs med att misshandla bettan.
Speciellt vändningen ser trist ut för en som gärna avstår från att plåga materialet.

Bara att ta det varligt då - och hålla låg profil.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Fredrik C skrev:

Hur gör Gullabo i vändningen? Kryper han runt eller drar han i kryckan?


Han tar en lång vid sväng runt utan några våldsamheter öht. Det lönar sig säkert att vända precis runt konen med hjälp av handbroms eller motorbroms som jag försökte med (upp-med-kopplingen-med-ettan-i-tricket...). Men de är VÄLDIGT svårt att få de två sista varianterna att löna sig för man kommer i fruktansvärt hög fart från långt långt bort och det är skitsvårt att få stopp på bilen med meterprecision, du har tjugo meter asfalt på båda sidor och ont om orienteringspunkter. Det finns massa skiftningar i asfalten som du använder dig av men det är liksom lite jobbigt om man säger att lära sig var man är... Missar du och åker fem - tio meter för långt förbi konen så lönade det sig ju inte mycket längre....

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



SecretAgentMan skrev:
Jahapp...skall man åka riktigt fort är det alltså inget för en som inte trivs med att misshandla bettan.
Speciellt vändningen ser trist ut för en som gärna avstår från att plåga materialet.

Bara att ta det varligt då - och hålla låg profil.

/J


Jag skulle vilja påstå att det sliter betydligt mindre på materialet som helhet med konbana än bankörning.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

SecretAgentMan skrev:
Jahapp...skall man åka riktigt fort är det alltså inget för en som inte trivs med att misshandla bettan.
Speciellt vändningen ser trist ut för en som gärna avstår från att plåga materialet.

Bara att ta det varligt då - och hålla låg profil.

/J
I Superstage går det enormt mycket fortare och det blir ett mellanting mellan bana o konbana... Det gick inte att vara normalkonbanebrutal för min del (delvis iof för att bakdäcken var Pirellis 235'or på 225 stomme när det ska vara 255'or egentligen....) och min bil blir mer o mer överstyrd när det börjar gå fort (inte helt ovanlig iof )

Men som sagt, lugn o fin i vändningen o sen som bankörning men du kan satsa 101% (istället för 98% som på bana) tack vara oceaner av asfalt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Var ska vi hålla till när vi har "kursen"?

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5279



Jag tycker att ni kan utgå ifrån stockholm vad gäller konbanekursen, sen sikta en hel massa mil söderut. Låter inte det bra? någonstans i småland eller så?

Jag vill ju också vara med

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Allmänt banåkaforum
Konbaneteknik! (splittad skoj tråd!)
1, 2   >>
2774 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande