Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2774 besök totalt |
Av någon anledning tycker jag det är s-k-i-t-svårt att åka fort i en konbana. Ett bra varv runt Kinnekulle känns som en barnlek i jämförelse med att få till vändningar och rätt apex i en konbana.
Ursäkta OT. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Underbart jobbat!
och jag instämmer med Vita Kadetten - konbana är SKITSVÅRT - en helt annan nivå på precisionskraven. Jag siktar på den svarta remsan på bankörningen. ![]() ![]() /J |
||
Kanske dax för att splitta tråden och diskuterar kör teknik för konbana.
Själv så försöker jag att hålla blicken nån kon länger fram än den som jag är på väg fram till. Sedan så gäller det att svänga in så tidigt bakom konen som möjligt för att ha tid att förbereda sig för nästa. o på det sättet så undviker man fenomenet att konbanan bara blir snävare o snävare. ![]() Fredde _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Jag har aldrig åkt konbana med framhjulsdrivet fordon och jag kan inte för mitt liv föreställa mig vilket körsätt man ska ha för att få det att lira
![]() Med bakhjulsdrift är det ju så enkelt att snabbt komma runt konorna om man använder lite yvigare rörelser med gaspedalen ![]() Dessutom tror jag att många av slalomrävarna i PCS dessutom justerar om krängningshämmarna till mycket överstyrd inställning. Men det kanske är något 911-specifikt? _________________ Pär Hylander |
||
Magnus. I sommar ska vi fixa något ställe för dig att vara dominant
konefuhrermagister. Vill du lära oss den ädla konsten? Det vore skitskoj att få testa under avslappnade omständigheter. Hoppas du är lika bra pedagog som du är förare ![]() janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Absolut!
![]() Som pedagog kan jag göra som när Johann o jag var uppe bortåt Uppsalahållet i somras. Vi satte upp en bunt 1,5 liters petflaskor med lite vatten i botten och sen sa jag: "kör som f****n nu". Och det funkade jättbra för johann ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Jaaaaa!!!!!! och sedan tar och apropå hur man får runt en fwd i en konbana så är det "lätt"! Särskilt när det är ett par konor på raken, vilket det ibland är i konbanor kom jag på nu. ![]() Lite gasuppsläpp och sedan kommer baken på returen och skickar in bilen i en fin båge fram till nästa kon. Jag själv får dock ofta problem med att den blir lite väl lätt bak och sedan blir jag omkörd. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Men med FWD får man väl, precis som du säger Nisse, släppa gasen och släppa ut o runt baken lite mer för att direkt stämpla ett något rakare spår fram till nästa kon? Så länge du inte har diffbroms asså...
Men jag tycker att de bästa tiderna sätter jag när jag gör snarlikt i M3'an osså. Dvs ganska raka zickzackar med väldigt snabba häftiga ratt o gaspellerörelser. Inga mjuka svängar runt konen med försiktigt ökande av gaspådraget. Klart mer digitalt faktiskt. Det låter konstigt men med den mukare stilen får jag problem med att rumpan går i ett vidare spår o det går saktare. Kastar jag våldsamt runt bilen (strax innan) konen och går digitalt tillbaka till full gas o spikrakt spår så går det fortare... ääääähhh... svårt att förklara. Men börjar rumpan dra iväg blir det usla tider iaf.... _________________ ![]() |
||
Arlanda vore antagligen kanon (gissar på shysst asfalt ![]() Jag har en hel jättesäck med petflaskor som ligger o väntar!!! ![]() _________________ ![]() |
||
Hur får man till en bra vändning då? Problemet med Porschen är at handbromsen sitter på vänster sida om stolen! På Mantorp testade jag att motorbromsa mig runt o det gick hyggligt.
Hur gör Gullabo i vändningen? Kryper han runt eller drar han i kryckan? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
![]() Jag tror jag lyckades fatta konceptet där och det gäller helt enkelt att köra mkt brutalare än vad man gör på bana där det är mer finlir för att köra balanserat och mjukt (relativt iaf). Dvs, kör som f****n! ![]() |
||
Jahapp...skall man åka riktigt fort är det alltså inget för en som inte trivs med att misshandla bettan.
![]() Speciellt vändningen ser trist ut för en som gärna avstår från att plåga materialet. ![]() Bara att ta det varligt då - och hålla låg profil. ![]() ![]() /J |
||
Han tar en lång vid sväng runt utan några våldsamheter öht. Det lönar sig säkert att vända precis runt konen med hjälp av handbroms eller motorbroms som jag försökte med (upp-med-kopplingen-med-ettan-i-tricket...). Men de är VÄLDIGT svårt att få de två sista varianterna att löna sig för man kommer i fruktansvärt hög fart från långt långt bort och det är skitsvårt att få stopp på bilen med meterprecision, du har tjugo meter asfalt på båda sidor och ont om orienteringspunkter. Det finns massa skiftningar i asfalten som du använder dig av men det är liksom lite jobbigt om man säger att lära sig var man är... Missar du och åker fem - tio meter för långt förbi konen så lönade det sig ju inte mycket längre.... _________________ ![]() |
||
Jag skulle vilja påstå att det sliter betydligt mindre på materialet som helhet med konbana än bankörning. |
||
![]() ![]() Men som sagt, lugn o fin i vändningen o sen som bankörning men du kan satsa 101% (istället för 98% som på bana) tack vara oceaner av asfalt ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2774 besök totalt |