Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
440 besök totalt |
Hur förlänga lambdasond-kabel? BMW M52B28TU.
Hej! Håller på att bygga nytt avgassystem på min e46 med m52b28tu. Just nu har jag monterat ett extraktorgrenrör och ska montera två nya kattar efter extraktorrören. Eftersom kattarna original sitter i grenröret med två lambdasonder innan och två lambdasonder efter, så kommer jag behöva längre kablar till dom två lambdasonder som monteras efter kattarna då kattarna monteras under bilen. Någon som har gjort en förlängningskabel till lambdasond med originalkontakter eller vet vart man kan köpa förlängningskabel till lambdasonder? Enligt RealOEM/BMWFans så har lambdasonderna innan kattarna 320mm kabel (nr1), och dom efter kattarna har 990mm kabel (nr2). Kan man köra med t.ex. fyra stycken nr2 lambdasonder eller blir det helknas då? Bilen ifråga är helt original. Mvh// Chrille ![]() _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
Kablaget till bakre sonderna är ganska långt. Ligger ju ovanpå insuget. Jag kunde dra om det lite så det räckte att kunna sätta sonderna mitt under bilen.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
Det går att skarva eller köpa en förlängningskabel. Funkar på alla Volvo i alla fall. Sen kan det bli problem med katalysatordiagnos i original styrsystem. Det finns minicat att köpa, dvs en spacer med en liten 350 cell kat för bakre sond.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
Det kan vara värt att påminna om att vissa typer av lambdasonder som använder extern referensluft tar denna via kablaget. Det är därför olämpligt att t.ex. löda detta, och därför brukar väl tumregeln vara att inte skarva lambdasondskablage hur som helst. Men det faktiskt eventuella problemet är alltså beroende på vilken specifik sond vi pratar om.
_________________ Ragnar Burenius ![]() |
Till VEA före MY19 kör vi 30 cm förlängningskabel till bakre (Denso) sond(er). Andra har klippt och skarvat. Byter nu också till Rhodium/Palladium coating. Hade det tidigare men den leverantören blev uppköpt och gör nu bara partikelfilter. SI6 är knepig, får se om "någon" löser det. På 5:an gick det att skarva den bakre om det behövdes, vilket det det sällan gjorde, om de inte använde sonder av okänt ursprung där de hade snålat med längden på kabeln. Katdiagnos (fönstret) var avstängd i programmet. En BMW som har port injection ska inte få problem, men det finns bra och mindre bra kattar.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
440 besök totalt |