Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (578 totalt) |
Ljuddämpare
Hej, Känns som att detta forumet har mest trådar och människor med erfarenhet gällande ljuddämpare. Jag själv håller just nu på att försöka få ner ljudnivån inne i kupén på min bil. Många äldre trådar här har lyft Apple Racing som ett bättre alternativ. Jag funderar på om "de var då", tiden har gått, Apple har tydligen sålts, den ena har kopierat den andra osv. I min ägo har jag nu en Simons, en KL Racing och en Apple Racing Repack. Alla ovala i rostfritt. Simons och KL har samma ovala mått marknadsfört, 140/220mm. Apple är marknadsfört 130/230. Jag har mätt på gavlarna och de skiljer inte 2-3mm mellan de tre olika märkena. Alla kom med samma vita klistrad plast på. De ända jag inte kan jämföra är ljuddämpnings materialet. Jag kan se stålull innanför perforeringen på de färdigbyggda dämparna men inte vad som kan tänkas finnas innanför. Dessa tre ljuddämpare ser ut att tillverkas på samma ställe. Någon som vet? KL Racing var 60mm längre än Simons och dämpade bättre. Jag hade nämt till en försäljare om mina ljuddämpare och han fortsatte med att Apple dämpar bättre än jämförbara storlekar. Men när allt ser lika ut så långt ögat kan nå, börjar jag ändå tvivla. Jag kommer nog inte heller kunna göra Apple dämparen något längre än KL Racing dämparen. Någon som har erfarenheter och upplever att Apple fortfarande är bättre? Känner mig inte sugen på att testa heller nu när jag inte ser några olikheter. Vänliga hälsningar _________________ Kristian Pettersson |
Jag upplever bra dämpnng och trevligt ljud i just apples dämpare. Har inte haft dom andra du nämner på samma bil men använt Biltema i likvärdig storlek och skillnaden var stor.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
Det finns en beräkningsformel för hur mycket "ull" det bör vara i en dämpare (ca 130 g/liter). För mycket eller för lite gör att det låter mer. Plåttjocklek gör också skillnad. Tunn plåt låter mer. Ull bör vara glas- eller stenull. Insatsröret ska lindas med rostfri stålull. Snikvarianter brukar vara fyllda med plastfiber utan rostfri ull och det smälter efter ett tag. Sen kan en dämpare låta annorlunda beroende på format, även om de har samma volym. Även antal hål, håldiameter och avstånd mellan hålen på insatsröret gör skillnad. En till synes enkel produkt men det finns hur mycket som helst som verkar vara oväsentligt men ändå gör skillnad. Det finns många detaljer även på ett järnspett.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (578 totalt) |