Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
611 besök totalt |
Felsöka elfel/tolka elschema...
Min kondensorfläkt har lagt av och jag behöver lite grundläggande metodik i hur jag ska felsöka elfelet. Jag har färglagt lite på elschemat: ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Den är helt död, startar inte öht? Jag är ingen expert, långt ifrån men jag hade börjat med att kolla så jorden är OK. Sen hade jag kollat att det finns 12v fram när det ska finnas.
Finns det hade jag nog provat direktkoppla ström på för att se så fläkten fungerar. Finns inte 12v när det ska finnas är det till att spåra baklänges och se var 12v försvinner. Finns kanske bättre metoder, bilel är som sagt inte min starka sida ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
ett litet tips..
det kan vara rätt pilligt att se på sånt lite elskema, jag åkte till en trycknisse o fick kopierat upp det i ett stort format så jag kunde sätta upp det på väggen i garaget, då var det hur enkelt som helst att följa vart dom olika färgarna gick _________________ henrik nielsen |
||
Re:
Så sant, i ruta E30 hittar jag hög/lågtrycksvakten samt ett frysskydd för förångaren. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Problemet löst(i alla fall tills vidare)!
Tack alla som engagerade sig. Jag rev ur hjulhuset fram så jag kom åt fläkten och kontrollerade att den fungerade och att jorden var ok. Gick vidare upp och kollade ellåda samt reläet... När jag mätte på plintarna där reläet satt så var det dåligt med 12V och jag satt och klurade vidare med schemat och funderade på varför det inte fungerade som jag trodde det skulle göra... ![]() Detta tills någon intelligent person frågade om jag kollat säkringarna innan jag började... öhhh ![]() Självklart så var säkringen bränd och efter byte så fungerade fläkten igen. ![]() MEN... det ska vara 25A och den brända som satt i var på 30A... så vi får se hur länge det kommer fungera. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jo, en bränd säkring är ingen grundorsak, det är en varning...
Hade kylfläktsproblem och bytte förkopplingsmotståndet. Men det hjälpte inte utan den gömda 50A säkringen (som jag inte visste fanns) hade också gått. Förhoppningsvis pga förkopplingsmotståndet, eftersom det fungerar sen dess. Det underlättar om man kan tro sig hittat en logisk orsak, annars får man chansa och ha några reservsäkringar av rätt sort i valfritt förvaringsutrymme. ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
611 besök totalt |