Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
M3 E30 fråga
639 besök totalt
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Trådstartare
M3 E30 fråga

Det är möjlig det här har varit uppe innan men jag har sökt här på forum men har inte hittat något svar på min fråga. Så frågan lyder: Är det samma chassi på alla BMW:s E30 modeller som på M3 E30?? Alltså inte vad det gäller stötdämpare, fjädrar, kränghämmare utan jag undrar om det är samma konstruktion. Hoppas att frågan inte var för otydlig.

/david

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Ja, är det enkla svaret. Förutsatt vi bara tittar på själva hjulupphängningarna och inte karossen de sitter i.

Detaljskillnader finns. Bakvagnen kan man förenklat säga lika på alla med undantag för det faktum att M3:an har andra nav (5 bult)

Fram är det lite något mindre lika men det är samma slags framvagn men detaljskillnaderna är större.

Nu kommer säkert det fyllas på kommentarer att jag förenklat väl mycket.

Är det något du vill försöka flytta över?

/Gunnar

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

I framvagnen skiljer det väl i bla på fjäderbenets vinkel. Övre infästningen är flyttad bakåt.

Tror jag...

Värnamo
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för ett snabbt svar. Kaross skillnader har jag hyfsad koll på men jag var nyfiken på chassit.

För att flytta över något måste man ju har en BMW E30 vilket jag inte har nu, men man vet ju aldrig i framtiden. Idéer har man ju alltid.

/david

M3 E30 fråga
639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande