Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (2145 totalt) |
Hej, tänkte dela med mig av min resa med denna bil.
Tanken är en bil som är allround och funkar i olika typer av event. Jag startar tråden idag och kommer successivt uppdatera vad som händer och har hänt med bilen sedan inköp. Länkar tråden till senaste ägaren innan mig, en känd forumsräv. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Generell info: Bilen införskaffades 2022-11-09. Årsmodell 2001 Svensksåld 15000mil Lapisblå 4WD demonterad (Allt finns kvar). Interiör: Svart skinn 2x Sparco PRO2000 med justerbara underreden. PCM navi Kolfiber interiörlister Arktissilver mittkonsol Gula bälten Alcantara innertak Exteriör: Elite Projects Gt2 Front med kolfiber splitter Gt2 replica vinge Hjul/däck: BBS e29 18x10 med Pirelli Trofeo R 265/35-18'' 18X12,5 med Hoosier 315/30-18'' Chassie: Öhlins R/T, omshimsade med bansetup Uniball topplagringar fram 350mm skivor fram och bak Pfc11 fram Pagid Rs29 gula bak Justerbara Toe-stag bak 996 Cup. Polyurethane bussningar till krängningshämmare fram och bak. Motor: Nybyggd 2021 Carillo stakar Arp toppbultar Nya Mahle smidda kolvar Nyrenoverade och kollade toppar Nya lager packningar etc Diffbroms Sachs 2,5 racing koppling Numeric växellänkage RSS motorfästen Turbosetup: 2x Garret Gen 2 GTX3071 2x tial 38mm Wastegates 3.5" RF Avgas Do88 intercoolers Custom grenrör 48mm rör Bränsle/insprut: Maxxecu Pro plugnplay 1300cc Bosch Spridare Nuke catch med 2x walbro 450 An8 matning An6 retur Malpassi BTR 690whp på 1,2bars laddtryck. Bilder från annonsen: ![]() ![]() ![]() _________________ Simon Söderstedt |
||
Det är okej Magnus
![]() Det är du och bland annat Thomas T som lurar in mig i våra race- och banåkarbilar träsket, gillar era referat och uppdateringar. Jag kör full effekt änsålänge när vi kör slalom, dock har jag svårt att komma till min rätt med all effekt. _________________ Simon Söderstedt |
||
Här kommer lite bakgrund till inköpet av 996 Turbon,
2018 köpte jag en modifierad 944 Turbo efter att ha ägt både luft/vattenkylda Porsche i mer original utförande. 944 Turbon har gått 10st aktiva körningsevent per år sedan inköp så det har blivit en del. Spolar fram bandet till 2022, är nere på slalomfinal i Kalmar med PCS med min 944 Turbo. På uppvärmningsbanan går höger styrspindel av på bilen. En kompis som åker 996 Turbo i standardklassen erbjuder att jag får låna hans bil på finalen. Tack till Eric H som både räddade min dag i Kalmar samt lurade in mig i detta träsk. Konstaterar omgående att 996:an är en mycket modernare konstruktion än vad 944:an är och fantiserar iväg hur bra dom kan bli med mindre vikt och med ett bra chassie. Såhär mycket skall inte ett framhjul luta. ( även om jag har mycket camber ifram i vanliga fall) ![]() Åkte biltransport till Kalmar som tur var, min far skötte sig utmärkt och lastade bilen medans jag körde under dagen. Han intygar dock att det inte är superlätt att dra på en bil som bara har en hel styrspindel. ![]() På slalomfinalen i kompisens bil 2022. ( Lapisblå och 2001 årsmodell på båda av en ren slump ) ![]() _________________ Simon Söderstedt |
||
I februari så var det snöfritt och det blev en provtur på kalla blöta vägar med R-däck och lagom med mos
![]() ![]() Tanken under första säsongen var att köra så mycket som möjligt och utvärdera och identifiera vad som behöver göras med bilen framåt. Körde Superslalom med PCS och hade dagens näst snabbaste tid, snabbast var en 991 Turbo S. Körde 4st deltävlingar i Michelin PCS slalomcup med blandat resultat, 4:a, 2:a, 2:a, 4:a. Deltog i två ytterligare med 944 Turbon och körde slalomfinalen med den på mittsverigebanan där det blev en tredjeplats i R-klassen. 1:a var en 992 GT3 RS och två en 991 GT3. ![]() Från finalen på Mittsverigebanan ![]() Körde Superstage på Lunda med Nissan 200sx klubben, resulterade i dagens snabbaste tid med 996:an och tredje snabbast med 944:an. ![]() Körde Challenge med VW GTI klubben på våren och hösten på Lunda flygfält Snabbaste tid på våren blev 1.20.12 och på hösten 1.18.46. Testade 201/402m med Landracing på Lunda flyfält. Besiktning gick galant: ![]() Hade 944turbo som servicebil under dagen. ![]() Såhär fort gick det som snabbast med R-däck. ![]() Ett flertal bilträffar blev det under året med och det förbrukades 4st bakdäck och 2st framdäck. ![]() _________________ Simon Söderstedt |
||
Nice!
En fråga som kanske är lite felplacerad, men jag tar den i vilket fall: Varför RWD konvertera en AWD bil? Jag som är 4WD (skall skiljas från AWD förvisso) nörd, så blir jag lite fundersam? Vinna i vikt - okej, vinna i traktion - never? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
De som är fruktansvärt duktiga på att köra (dvs, definitivt inte jag) hävdar att viktförflyttningen blir bättre med slicks och aero och att det därmed går att köra kvickare. Applicerbart här? Tveksamt. ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
996ans 4wd är gammal och av viskotyp, ger ingen extra traction på torr bana. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jag har själv bara kört bilen med 2wd, jag har plockat fram alla grejer till 4wd för att montera det igen ![]() Planen nu är att köra en Superstage på fredag, slalom med PCS på lördag och sedan nästa helg 201/402m med Landracing. Under samtliga körningar här kommer den vara 2wd. Sedan är tanken att 4wd skall trilla dit för att utvärderas framförallt i konbana/slalom. _________________ Simon Söderstedt |
||
När säsongen var slut 2023 så var det dags för lite modifieringar/service
Pallbocksracer ![]() Renovering av Öhlins dämparna, omshimsning till ''ban-setup''. Köpte Öhlins krängningshämmare infästningar fram och bak. Demonterat ![]() Bakre infästningarna var hembygge av avgasklammor och hade därmed skadat det gängade röret på benet som behövde bytas ut vid renovering. ![]() Köpte Öhlins krängningshämmare infästningar fram och bak, på bild bakdämparna. ![]() Köpte polyurethanebussningar till krängningshämmarna fram och bak. Byggde egna droplinks fram och bak. Justerbara toe-stag monterades. ![]() Två stycken av fälgarna läckte luft, den ena var spräckt i tunnan så den svetsades. Annars böts bara tätningar och skruv. ![]() Bilen fick 2st Sparco PRO2000 med justerbara underreden och en MOMO ratt med spacer. ( Svårt att styra med orginal ratten när man har långa ben ). ![]() ![]() ![]() _________________ Simon Söderstedt |
||
1:a Maj varje år är det slalom med PCS i region Stockholm.
944:an fick plockas fram då 996:an inte riktigt var klar. 7:e Maj var 996 ihopskruvad igen sent på kvällen, med målsättningen att ta mig och tjejen till Ronnebybrunn i Blekinge. 996:an är kanske inte den optimala semesterbilen: ![]() Intressant resa söderut -60 mil med breda r-däck, regn i 40 mil och kanske lite för mkt toe out ibak. ![]() Trevligt riggning i lobbyn i Ronnebybrunn: ![]() Trevlig riggning utanför baren/restaurangen: ![]() Festivalslalom, 992 GT3 RS var snabbast: ![]() ![]() Lite fler bilder från festivalen: ![]() ![]() Åkte norrut igen söndagen den 12:e Maj för att lämna av bil och tjej för att runda av med en jobbvecka i England: ![]() ![]() _________________ Simon Söderstedt |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (2145 totalt) |