Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo 2001 Allround
2 besök senaste veckan (2145 totalt)
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206


Trådstartare
Hej, tänkte dela med mig av min resa med denna bil.
Tanken är en bil som är allround och funkar i olika typer av event.

Jag startar tråden idag och kommer successivt uppdatera vad som händer och har hänt med bilen sedan inköp.

Länkar tråden till senaste ägaren innan mig, en känd forumsräv.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=124115


Generell info:
Bilen införskaffades 2022-11-09.
Årsmodell 2001
Svensksåld
15000mil
Lapisblå
4WD demonterad (Allt finns kvar).

Interiör:
Svart skinn
2x Sparco PRO2000 med justerbara underreden.
PCM navi
Kolfiber interiörlister
Arktissilver mittkonsol
Gula bälten
Alcantara innertak

Exteriör:
Elite Projects Gt2 Front med kolfiber splitter
Gt2 replica vinge

Hjul/däck:
BBS e29
18x10 med Pirelli Trofeo R 265/35-18''
18X12,5 med Hoosier 315/30-18''

Chassie:
Öhlins R/T, omshimsade med bansetup
Uniball topplagringar fram
350mm skivor fram och bak
Pfc11 fram
Pagid Rs29 gula bak
Justerbara Toe-stag bak 996 Cup.
Polyurethane bussningar till krängningshämmare fram och bak.

Motor:
Nybyggd 2021
Carillo stakar
Arp toppbultar
Nya Mahle smidda kolvar
Nyrenoverade och kollade toppar
Nya lager packningar etc
Diffbroms
Sachs 2,5 racing koppling
Numeric växellänkage
RSS motorfästen

Turbosetup:
2x Garret Gen 2 GTX3071
2x tial 38mm Wastegates
3.5" RF Avgas
Do88 intercoolers
Custom grenrör 48mm rör

Bränsle/insprut:
Maxxecu Pro plugnplay
1300cc Bosch Spridare
Nuke catch med 2x walbro 450
An8 matning An6 retur
Malpassi BTR

690whp på 1,2bars laddtryck.

Bilder från annonsen:





_________________
Simon Söderstedt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42258

Forumägare
Forumägare

Nu känner jag mig tokdum, hade missat att den var rwd-konverterad. Och att det var den erikjakan hade.


Antar du inte kör med maxeffekten i slalomen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206


Trådstartare
Det är okej Magnus
Det är du och bland annat Thomas T som lurar in mig i våra race- och banåkarbilar träsket, gillar era referat och uppdateringar.

Jag kör full effekt änsålänge när vi kör slalom, dock har jag svårt att komma till min rätt med all effekt.

_________________
Simon Söderstedt
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206


Trådstartare
Här kommer lite bakgrund till inköpet av 996 Turbon,
2018 köpte jag en modifierad 944 Turbo efter att ha ägt både luft/vattenkylda Porsche i mer original utförande.
944 Turbon har gått 10st aktiva körningsevent per år sedan inköp så det har blivit en del.

Spolar fram bandet till 2022, är nere på slalomfinal i Kalmar med PCS med min 944 Turbo. På uppvärmningsbanan går höger styrspindel av på bilen.
En kompis som åker 996 Turbo i standardklassen erbjuder att jag får låna hans bil på finalen.
Tack till Eric H som både räddade min dag i Kalmar samt lurade in mig i detta träsk.

Konstaterar omgående att 996:an är en mycket modernare konstruktion än vad 944:an är och fantiserar iväg hur bra dom kan bli med mindre vikt och med ett bra chassie.

Såhär mycket skall inte ett framhjul luta. ( även om jag har mycket camber ifram i vanliga fall)


Åkte biltransport till Kalmar som tur var, min far skötte sig utmärkt och lastade bilen medans jag körde under dagen.
Han intygar dock att det inte är superlätt att dra på en bil som bara har en hel styrspindel.


På slalomfinalen i kompisens bil 2022. ( Lapisblå och 2001 årsmodell på båda av en ren slump )

_________________
Simon Söderstedt
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206


Trådstartare
I februari så var det snöfritt och det blev en provtur på kalla blöta vägar med R-däck och lagom med mos



Tanken under första säsongen var att köra så mycket som möjligt och utvärdera och identifiera vad som behöver göras med bilen framåt.

Körde Superslalom med PCS och hade dagens näst snabbaste tid, snabbast var en 991 Turbo S.

Körde 4st deltävlingar i Michelin PCS slalomcup med blandat resultat, 4:a, 2:a, 2:a, 4:a.
Deltog i två ytterligare med 944 Turbon och körde slalomfinalen med den på mittsverigebanan där det blev en tredjeplats i R-klassen. 1:a var en 992 GT3 RS och två en 991 GT3.



Från finalen på Mittsverigebanan



Körde Superstage på Lunda med Nissan 200sx klubben, resulterade i dagens snabbaste tid med 996:an och tredje snabbast med 944:an.



Körde Challenge med VW GTI klubben på våren och hösten på Lunda flygfält
Snabbaste tid på våren blev 1.20.12 och på hösten 1.18.46.

Testade 201/402m med Landracing på Lunda flyfält.
Besiktning gick galant:



Hade 944turbo som servicebil under dagen.



Såhär fort gick det som snabbast med R-däck.



Ett flertal bilträffar blev det under året med och det förbrukades 4st bakdäck och 2st framdäck.


_________________
Simon Söderstedt
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Nice!

En fråga som kanske är lite felplacerad, men jag tar den i vilket fall: Varför RWD konvertera en AWD bil? Jag som är 4WD (skall skiljas från AWD förvisso) nörd, så blir jag lite fundersam? Vinna i vikt - okej, vinna i traktion - never?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466



Bamsefar skrev:
Nice!

En fråga som kanske är lite felplacerad, men jag tar den i vilket fall: Varför RWD konvertera en AWD bil? Jag som är 4WD (skall skiljas från AWD förvisso) nörd, så blir jag lite fundersam? Vinna i vikt - okej, vinna i traktion - never?

De som är fruktansvärt duktiga på att köra (dvs, definitivt inte jag) hävdar att viktförflyttningen blir bättre med slicks och aero och att det därmed går att köra kvickare. Applicerbart här? Tveksamt.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



För att 4wd i en 996a är kass helt enkelt, tungt och tråkigt 😉

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Bamsefar skrev:
Nice!

En fråga som kanske är lite felplacerad, men jag tar den i vilket fall: Varför RWD konvertera en AWD bil? Jag som är 4WD (skall skiljas från AWD förvisso) nörd, så blir jag lite fundersam? Vinna i vikt - okej, vinna i traktion - never?


996ans 4wd är gammal och av viskotyp, ger ingen extra traction på torr bana.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Nice!

En fråga som kanske är lite felplacerad, men jag tar den i vilket fall: Varför RWD konvertera en AWD bil? Jag som är 4WD (skall skiljas från AWD förvisso) nörd, så blir jag lite fundersam? Vinna i vikt - okej, vinna i traktion - never?


Jag har själv bara kört bilen med 2wd, jag har plockat fram alla grejer till 4wd för att montera det igen

Planen nu är att köra en Superstage på fredag, slalom med PCS på lördag och sedan nästa helg 201/402m med Landracing.

Under samtliga körningar här kommer den vara 2wd. Sedan är tanken att 4wd skall trilla dit för att utvärderas framförallt i konbana/slalom.

_________________
Simon Söderstedt
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206


Trådstartare
När säsongen var slut 2023 så var det dags för lite modifieringar/service

Pallbocksracer



Renovering av Öhlins dämparna, omshimsning till ''ban-setup''.
Köpte Öhlins krängningshämmare infästningar fram och bak.

Demonterat




Bakre infästningarna var hembygge av avgasklammor och hade därmed skadat det gängade röret på benet som behövde bytas ut vid renovering.



Köpte Öhlins krängningshämmare infästningar fram och bak, på bild bakdämparna.



Köpte polyurethanebussningar till krängningshämmarna fram och bak.
Byggde egna droplinks fram och bak.
Justerbara toe-stag monterades.



Två stycken av fälgarna läckte luft, den ena var spräckt i tunnan så den svetsades.
Annars böts bara tätningar och skruv.



Bilen fick 2st Sparco PRO2000 med justerbara underreden och en MOMO ratt med spacer. ( Svårt att styra med orginal ratten när man har långa ben ).




_________________
Simon Söderstedt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42258

Forumägare
Forumägare

Fräscha Öhlinarna blev :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206


Trådstartare
1:a Maj varje år är det slalom med PCS i region Stockholm.
944:an fick plockas fram då 996:an inte riktigt var klar.

7:e Maj var 996 ihopskruvad igen sent på kvällen, med målsättningen att ta mig och tjejen till Ronnebybrunn i Blekinge.

996:an är kanske inte den optimala semesterbilen:



Intressant resa söderut -60 mil med breda r-däck, regn i 40 mil och kanske lite för mkt toe out ibak.



Trevligt riggning i lobbyn i Ronnebybrunn:



Trevlig riggning utanför baren/restaurangen:



Festivalslalom, 992 GT3 RS var snabbast:




Lite fler bilder från festivalen:




Åkte norrut igen söndagen den 12:e Maj för att lämna av bil och tjej för att runda av med en jobbvecka i England:



_________________
Simon Söderstedt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo 2001 Allround
2 besök senaste veckan (2145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande