Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3 besök senaste veckan (691 totalt) |
Sökt men hittar inget svar så med risk för att dra upp gammalt så.. 🙈
Hur mycket snabbare är Slicks än R-däck i motsvarande bredd? Det är förstås skillnad på olika Slicks och olika R-däck men det vore intressant att höra era erfarenheter. Enl denna test verkar Pirelli slicks vara markant snabbare än Trofeo som ju anses vara ett av de snabbare R-däcken? https://youtu.be/t-UFl-RedT0?si=XrMS (Bakgrunden till frågan är att jag har möjlighet att köra race med min bil i klasser som både kör r-däck och Slicks och försöker bilda mig en uppfattning om potentiella varvtider vid skrivbordet..) _________________ Rikard Ahlin |
||||
Sant. Porsche 944 (som är den aktuella bilen för frågan) verkar dock inte vara en av de bilar som har strul med detta som jag uppfattat det? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Det stämmer säkert, men din fråga är lite som den där med hur långt ett snöre är. Du kan använda slicks som i sprintracing med en däcksbudget på tusen spänn i minuten där däcket betraktas som slut efter 20 minuter eftersom det börjar falla av. Sedan kan samma däck begagnat användas av trackday-förare en säsong till som tycker det funkar tillräckligt bra för att vara snabbare och roligare än r-däck. _________________ Anders Hansson |
||||
Japp, frågan är svår att besvara, det håller jag helt med om.
Försöker bara samla lite datapunkter från de som åkt slicks och r-däck på samma bil och bana och vad diffen var i varvtid. Intressant (för mig) att först om diffen i varvtid var 0,5s eller 3s. Gissar att det är någonstans därimellan på svenska banor. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Revline Gustav borde ha bra koll på hur långt man kan köra motorn innan man behöver torrsump
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Kollar vi Palmqvist i Time Attack på Mantorp
Slicks: 1:22.603 King of Mantorp A052: 1:24.323 Hans rekord Optimerat för slicks kanske 2sekunder skillnad. Hört allt mellan 1-2sekunder överlag på Mantorp _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Tack för input! Uppskattas! 👍🏼 _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag har aldrig testat nya slicks men har kört på billiga begagnade på nuvarande och för-förra bilen.
Jag köpte dom enbart för att det var billigt och fungerade typ som R-däck. Dock på förra bilen utan ABS så märkte jag att det var extremt lätt att få broms platta på däcket och sen var det bara att kasta.. alltså det var väldigt svårt att märka om jag låste hjulet eller inte utan det såg man först när det kom en rök puff från ett hjul och sedan efter så dunkade det i bilen av broms plattan som blivit, detta har även hänt en kompis som testade slicks på en Porsche 968. Sen har jag kört med några olika slicks på nuvarande bil med ABS och där var det återigen för att dom var billiga trots det var det flera som tyckte det var fusk och att varvtiderna inte går att jämföra med r-däck, så jag köpte sen nya R-däck och körde då snabbare varvtider och då plötsligt skrevs det istället att det var för att bilen inte var uppsatt för slicks och för att det var begagnade slicks jag kört med.. Sen var ju nackdelen att inte så många klubbar godkände bilar med slicks på deras ban träffar. Samt r-däck kan man ju köra utan problem med till och från banan.. Men har du ABS och köpt fina dyra slicks så kan du nog ha kul och köra bättre tider än innan. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3 besök senaste veckan (691 totalt) |