Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slicks vs R-däck?
3 besök senaste veckan (691 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Sökt men hittar inget svar så med risk för att dra upp gammalt så.. 🙈

Hur mycket snabbare är Slicks än R-däck i motsvarande bredd?

Det är förstås skillnad på olika Slicks och olika R-däck men det vore intressant att höra era erfarenheter.

Enl denna test verkar Pirelli slicks vara markant snabbare än Trofeo som ju anses vara ett av de snabbare R-däcken?

https://youtu.be/t-UFl-RedT0?si=XrMSCqI3AaCSBji-

(Bakgrunden till frågan är att jag har möjlighet att köra race med min bil i klasser som både kör r-däck och Slicks och försöker bilda mig en uppfattning om potentiella varvtider vid skrivbordet..)

Malmö
Här sen Feb 2004

Slicks är så pass mycket bättre att man behöver ha koll på oljetrycket på många bilar.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
sweanders skrev:
Slicks är så pass mycket bättre att man behöver ha koll på oljetrycket på många bilar.

Sant. Porsche 944 (som är den aktuella bilen för frågan) verkar dock inte vara en av de bilar som har strul med detta som jag uppfattat det?

Malmö
Här sen Feb 2004

Rikard Ahlin skrev:
sweanders skrev:

Sant. Porsche 944 (som är den aktuella bilen för frågan) verkar dock inte vara en av de bilar som har strul med detta som jag uppfattat det?

Det stämmer säkert, men din fråga är lite som den där med hur långt ett snöre är. Du kan använda slicks som i sprintracing med en däcksbudget på tusen spänn i minuten där däcket betraktas som slut efter 20 minuter eftersom det börjar falla av.

Sedan kan samma däck begagnat användas av trackday-förare en säsong till som tycker det funkar tillräckligt bra för att vara snabbare och roligare än r-däck.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Japp, frågan är svår att besvara, det håller jag helt med om.

Försöker bara samla lite datapunkter från de som åkt slicks och r-däck på samma bil och bana och vad diffen var i varvtid. Intressant (för mig) att först om diffen i varvtid var 0,5s eller 3s. Gissar att det är någonstans därimellan på svenska banor.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Revline Gustav borde ha bra koll på hur långt man kan köra motorn innan man behöver torrsump

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Kollar vi Palmqvist i Time Attack på Mantorp

Slicks: 1:22.603 King of Mantorp
A052: 1:24.323 Hans rekord

Optimerat för slicks kanske 2sekunder skillnad.
Hört allt mellan 1-2sekunder överlag på Mantorp

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Mumba skrev:
Kollar vi Palmqvist i Time Attack på Mantorp

Slicks: 1:22.603 King of Mantorp
A052: 1:24.323 Hans rekord

Optimerat för slicks kanske 2sekunder skillnad.
Hört allt mellan 1-2sekunder överlag på Mantorp

Tack för input! Uppskattas! 👍🏼

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vuxendampen kickade in under semestern så en omgång fälgar och två set slicks är nu inhandlade för att bidra till den empiriska forskningen i ämnet. 😊

Malmö
Här sen Feb 2004

Rikard Ahlin skrev:
Vuxendampen kickade in under semestern så en omgång fälgar och två set slicks är nu inhandlade för att bidra till den empiriska forskningen i ämnet. 😊

Kul!

Jönköping
Här sen Sep 2004

Cirka 2 sekunder per varv på en bana såsom Mantorp med en 944:a.
När man provat slicks så går man inte gärna över till r-däck igen....

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack John!

Well, jag får ta risken att bli hooked. 😅

Stockholm
Här sen Mar 2007

Jag har aldrig testat nya slicks men har kört på billiga begagnade på nuvarande och för-förra bilen.

Jag köpte dom enbart för att det var billigt och fungerade typ som R-däck.

Dock på förra bilen utan ABS så märkte jag att det var extremt lätt att få broms platta på däcket och sen var det bara att kasta.. alltså det var väldigt svårt att märka om jag låste hjulet eller inte utan det såg man först när det kom en rök puff från ett hjul och sedan efter så dunkade det i bilen av broms plattan som blivit, detta har även hänt en kompis som testade slicks på en Porsche 968.

Sen har jag kört med några olika slicks på nuvarande bil med ABS och där var det återigen för att dom var billiga trots det var det flera som tyckte det var fusk och att varvtiderna inte går att jämföra med r-däck, så jag köpte sen nya R-däck och körde då snabbare varvtider och då plötsligt skrevs det istället att det var för att bilen inte var uppsatt för slicks och för att det var begagnade slicks jag kört med..

Sen var ju nackdelen att inte så många klubbar godkände bilar med slicks på deras ban träffar.
Samt r-däck kan man ju köra utan problem med till och från banan..

Men har du ABS och köpt fina dyra slicks så kan du nog ha kul och köra bättre tider än innan.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Däck för banåka
Slicks vs R-däck?
3 besök senaste veckan (691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande