Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
664 besök totalt |
När räserbilarna blir stående en längre tid, och man glömt sätta dom på underhållsladdning eller lyfta en batteripool så hade det varit smidigt med en booster för att hjälpa dom igång.
Den jag har (Noco 40?) kräver att det ska finnas lite ström kvar för att den ska "aktiveras". Finns det någon som fungerar i den situationen? Eller ännu bättre, skulle fungera helt utan bilbatteri för att enkelt kunna rangera runt bilarna? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
100Ah på liten pirra med monterade startkablar (eller Andersonkontakter på alla fordon).
|
||||
På den Noco jag har Manuell överstyrningsknapp. För att aktivera, tryck och håll nedtryckt i tre (3) sekunder. VARNING: Inaktiverar säkerhetsskydd och sätter manuellt i läget «På». Endast för användning när en batterispänning är för låg för att detekteras _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Är man i garaget så är ett löst batteri med startkablar oslagbart. Då får man igång batteriladdare på urladdade batterier också.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Om du kopplar på den och trycker på Power och sedan väntar en minut innan du gör ett startförsök så funkar det ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
Min erfarenhet av batterier som stått urladdade är att dom blir rätt hopplöst trötta om man får igång dom igen, kanske lika gärna köpa ett nytt på biltema:)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Min tråkiga erfarenhet också. Blir aldrig sig själva igen ![]() _________________ ![]() |
||||
En liten headsup gällande att "boosta" igång lättvikts batterier.
Jag gjorde exakt det för några år sedan då jag hade en bil med lättviktsbatteri, bilen startade utan problem. Åkte iväg och kände efter några hundra meter en udda doft i bilen. Svänger in vid vägkanten och öppnar huven och inser att batteriet nu svällt med 30-40% och ryker?! Det som antagligen hade hänt var att när batteriet djupurladdats hade väl någon cell fallit ifrån och därav hade jag kanske bara 10v-ish i batteriet. När jag fick igång bilen så började bilens generator ladda på det trasiga batteriet för fullt med en enorm värmeutveckling som följd. Så har ni lättviksbatteriet och någon form av lithium batterier var försiktiga om ni behöver "boosta igång" bilen. Det kan fort bli väldigt dyrt.. I mitt fall så kom vi inte så långt och hann upptäcka det innan det blev värre än att vi kunde slita ur batteriet _________________ Emil W |
||||
äh va fan... är det deeeeeeeeeeet som den knappen gör?! Jag tar på mig en dumstrut. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
664 besök totalt |