Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Booster som klarar helt urladdade batterier?
664 besök totalt
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
När räserbilarna blir stående en längre tid, och man glömt sätta dom på underhållsladdning eller lyfta en batteripool så hade det varit smidigt med en booster för att hjälpa dom igång.

Den jag har (Noco 40?) kräver att det ska finnas lite ström kvar för att den ska "aktiveras".

Finns det någon som fungerar i den situationen? Eller ännu bättre, skulle fungera helt utan bilbatteri för att enkelt kunna rangera runt bilarna?

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

100Ah på liten pirra med monterade startkablar (eller Andersonkontakter på alla fordon).

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

dstr skrev:
När räserbilarna blir stående en längre tid, och man glömt sätta dom på underhållsladdning eller lyfta en batteripool så hade det varit smidigt med en booster för att hjälpa dom igång.

Den jag har (Noco 40?) kräver att det ska finnas lite ström kvar för att den ska "aktiveras".

Finns det någon som fungerar i den situationen? Eller ännu bättre, skulle fungera helt utan bilbatteri för att enkelt kunna rangera runt bilarna?

På den Noco jag har
Manuell överstyrningsknapp. För att aktivera, tryck och håll nedtryckt i tre (3) sekunder. VARNING: Inaktiverar säkerhetsskydd och sätter manuellt i läget «På». Endast för användning när en batterispänning är för låg för att detekteras

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Är man i garaget så är ett löst batteri med startkablar oslagbart. Då får man igång batteriladdare på urladdade batterier också.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

dstr skrev:

Om du kopplar på den och trycker på Power och sedan väntar en minut innan du gör ett startförsök så funkar det thumbs up

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Min erfarenhet av batterier som stått urladdade är att dom blir rätt hopplöst trötta om man får igång dom igen, kanske lika gärna köpa ett nytt på biltema:)

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Cédric skrev:
Min erfarenhet av batterier som stått urladdade är att dom blir rätt hopplöst trötta om man får igång dom igen, kanske lika gärna köpa ett nytt på biltema:)

Min tråkiga erfarenhet också. Blir aldrig sig själva igen . Fast på en hobbyracerbil så kanske man klarar sig.

Linköping
Här sen Okt 2005

Jag har startat 100% urladdade batterier med min noco genom att använda "override" tricket, det funkade på min s60r. Men det stämmer att batteriet var ganska dåligt sen efteråt.

Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

En liten headsup gällande att "boosta" igång lättvikts batterier.
Jag gjorde exakt det för några år sedan då jag hade en bil med lättviktsbatteri, bilen startade utan problem.
Åkte iväg och kände efter några hundra meter en udda doft i bilen. Svänger in vid vägkanten och öppnar huven och inser att batteriet nu svällt med 30-40% och ryker?!

Det som antagligen hade hänt var att när batteriet djupurladdats hade väl någon cell fallit ifrån och därav hade jag kanske bara 10v-ish i batteriet. När jag fick igång bilen så började bilens generator ladda på det trasiga batteriet för fullt med en enorm värmeutveckling som följd.

Så har ni lättviksbatteriet och någon form av lithium batterier var försiktiga om ni behöver "boosta igång" bilen. Det kan fort bli väldigt dyrt.. I mitt fall så kom vi inte så långt och hann upptäcka det innan det blev värre än att vi kunde slita ur batteriet

Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
super7 skrev:
dstr skrev:

På den Noco jag har
Manuell överstyrningsknapp. För att aktivera, tryck och håll nedtryckt i tre (3) sekunder. VARNING: Inaktiverar säkerhetsskydd och sätter manuellt i läget «På». Endast för användning när en batterispänning är för låg för att detekteras

äh va fan... är det deeeeeeeeeeet som den knappen gör?! Jag tar på mig en dumstrut.

Älska varje varv!
Citera
Skruva banåkabil
Booster som klarar helt urladdade batterier?
664 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande