Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5366 besök totalt |
Motioner till årsmöte 2005 MGCC
Kan denna tråden bli samlingsplats för diskussioner om hur vi vill ha MGCC's klubbtävlingar nästa år? P-o är ju redan igång med poängräkningssystemet i denna tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Dessutom har jag funderingar på funktionärsbitarna och friträning när vi har banan hela dagen som kommer i följande inlägg. _________________ Pär Hylander |
||||||
Vid de tillfällen då vi har banan hela dagen används den inte så effektivt, det blir tid kvar i slutet av dagen då det inte är några bilar kvar på banan.
Förmiddagens aktiviteter är 2 tidsträningspass vardera i A+B, C+Historic och RS. Sen lunchpaus och prisutdelning och därefter race i dessa klasser, ungefär kl 14.30 är tävlingsverksamheten klar och tid är kvar för t.ex familje eller provapå-körning, framåt kl 16 är det i princip inga bilar kvar på banan. Upplägget funkar bra men jag saknar ett friträningspass direkt på morgonen. Ofta så har man grejat lite med bilen och det hade kännts bra att få gå ut på banan och känna efter lite. Även om man inte grejat så hade det kännts bra med den möjligheten, att se hur banan är för dagen och fått komma igång med rattvridandet etc ![]() Eftersom tid finns så kanske dagen kan omdisponeras en smula.
_________________ Pär Hylander |
||||||
Tävlingarna behöver funktionärer och dessa gör ett bra jobb! Dock förekommer det tillfällen då det är ont om funktionärer.
Jag tror att dom allra flesta tävlanden kan tänka sig att göra en funktionärsinsats för att få möjlighet att tävla, jag gör det definivt i varje fall!. Tricket är bara att det behöver planeras och styras upp så att det går att kombinera med körning (och rimlig mängd depåmekning). Detta är säkert inte lätt och jag tänker därför inte ge ngt förslag i detta läget, men erfarna funktinärer med en portion fantasi kan säkert får till en schema som kan fungera! _________________ Pär Hylander |
||||||
Bra förslag!
Det känns som man lätt skulle kunna klämma in ett körpass till för samtliga klasser. Jag tycker också ett fritt pass på morgonen, som inte nödvändigtvis behöver ha tidtagning, hade varit fint. Lite uppvärmning så att säga. |
||||||
Tyvärr är det inte möjligt. Tävlingsregler Racing (RA TL), RA 5.1: "Tävlingsfunktionär får icke deltaga i tävling vid vilken han/hon tjänstgör.[..]" Har ni några förslag som inte passar för årsmötet (som är ett relativt stort forum), så kan ni skicka ett mail till mig. Vi behandlar det då på närmaste styrelsemöte. Om någon är intresserad av styrelsearbete, så finns det redan nu en vakans. Engagerade människor är en stor brist! _________________ Thomas Bjernflo |
||||||
Detta kan tyckas löjligt,
![]() ![]() ![]() Håller med om att flytta allt en timme senare. De som är tidiga och som behöver meka kan utnyttja den möjligheten innan race. mvh Goran - sköt tuppen _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Jag har under året funderat på varför C kör ihop med Historic - oavsett hur många vi är i C.
Det är väl OK om gruppen blir lika stor som A+B, men nu sist var vi ju så många att banan knappt räckte tilll... Dessutom kör ju många Historic-bilar på B-tider... Med så stor grupp som på KM5 borde under alla omständigheter gruppen kunna delas upp i två grupper - vi hade ju tid. Finns det möjlighet till lite dynamik m a p detta - för tidsträningarna (inte racet förstås) - så att vi kan få jämnstora grupper? T ex skulle de snabbaste av oss i C+Historic kunna köra med A+B när vi blir för många. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Asch, det var en jäkla dum regel ![]() ![]() om vi grunnar lite på syftet med reglen så är det väl för att en tävlande inte ska kunna påverka en annan tävlandes resultat genom att använda tävlingsfunktionärens "makt-medel", tex vifta med flaggor (på ett omotiverat sätt). T.ex att janne flash får inte greppa en blåflagga och vifta med den när Richard Göransson kör. Det är min tolkning ivf. Men, vi kör klubbtävlingar, dvs racingens korpserie, och tävlar inte om någonting av ekonomiskt värde. Så en dispens på detta från förbundet hade nog inte varit omöjlig gissar jag. _________________ Pär Hylander |
||||||
Ett gott argument ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
_________________ Pär Hylander |
||||||
|
||||||
Det finns en del uppdateringar på MGCC hemsida nu bl.a Vagndeklaration och ny poängberäkning. Det blev ju bra
![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Ser att "mitt" poängförslag gick igenom.... utan att jag lämnade in förslaget till styrelsen. Det får man kalla lyhört ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Nä, men jag är väldigt nöjd med just detta! ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jepp, vi mellanklassare kommer att få ett bättre år ![]() ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Det var jag ![]() Tror tyvärr att jag inte får chans att testa det nya systemet förrän efter sommaren. Obeslutsamhet gör att min 924 t fortfarande står med sprucket grenrör ![]() Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||||
Vad trist om det blir så > ![]() Hoppas du kommer och hälsar på i depån även om du inte ska köra själv ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Att prova att svetsa grenröret kostar ju inte så mycket mer än svett, adrenalin och några blodiga knogar i värsta fall när motorn ska ur. Sen får man väl iofs jaga fatt i en smed som är van att svetsa konstiga material. Det är inte så bra att sprickan är tillgänglig med motorn kvar i bilen? Hörde ngt om ett gammalt medel "vattenglas" som hävdades kunna appliceras i sprickor i grenrör och härda där. Stor hörsägenvarning dock.... Hjälper ju klart inte mot fortsatt sprickbildning om geometrin är sådan att sprickan kan växa. _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5366 besök totalt |